Uczniowie z psychologicznym wsparciem, ale nadal w trybie zdalnej nauki

Zgodnie z zapowiedziami minister edukacji i nauki poinformował dziś o założeniach programu wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla dzieci i młodzieży w dobie pandemii i po niej. Obejmie ono dzieci, nauczycieli i rodziców ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych. MEiN do końca 2021 r. wyda na ten cel 15 mln zł. Przemysław Czarnek poinformował o przedłużeniu nauki zdalnej o kolejne dwa tygodnie; o powrocie uczniów do szkół mówił w kontekście kwietnia.
  • W kwietniu ruszy program wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla dzieci i młodzieży, którego koszt szacowany jest na 15 mln zł
  • Potrwa do grudnia br. i obejmie zarówno dzieci, ich rodziców, jak i nauczycieli ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Jeśli trzeba będzie - zostanie przedłużony.  
  • Minister Czarnek podpisał rozporządzenie o przedłużeniu o kolejne dwa tygodnie nauki zdalnej dla dzieci i młodzieży od IV klasy szkoły podstawowej wzwyż.

Klamka zapadła. Kolejne dwa tygodnie nauki zdalnej przed dziećmi i młodzieżą szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

Stacjonarnie będą się uczyły jedynie dzieci z klas I-III, chociaż z pewnymi wyjątkami – poinformował o tym minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek na konferencji poświęconej uruchomieniu kolejnego programu MEiN dotyczącego wsparcia dla dzieci i młodzieży powracających do szkół po pandemii.

Cztery programy

To wsparcie ma opierać się na czterech solidnych filarach, czyli poprawie kondycji fizycznej dzieci i młodzieży, wsparciu merytorycznym, pomocy w likwidacji wad wzroku oraz dodatkowej pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W sumie MEiN zamierza wydać na te cele 240 mln zł.  

- Program ruszy najpóźniej w kwietniu i będzie trwał tyle, ile będzie trzeba. Na razie na tę dodatkową pomoc przeznaczamy w tym roku (kalendarzowym) 15 mln zł – zapowiedział minister Czarnek.

Celem wspomnianego projektu jest wypracowanie modelu interwencji i objęcie wsparciem psycho-profilaktycznym oraz pomocą psychologiczną dzieci i młodzieży przeżywających trudności psychiczne i adaptacyjne. Program będzie wesprze nauczycieli, rodziców i uczniów.

Etapy programu (fot. MEiN)
Etapy programu (fot. MEiN)
 

Program zrealizują pedagodzy i psycholodzy. Będzie się składał z trzech etapów; pierwszy obejmie diagnozę problemów uczniów w wybranych losowo 1200 szkołach i ich bieżące wsparcie w odbudowywaniu relacji rówieśniczych, drugi będzie poświęcony opracowaniu modelu wsparcia i szkoleniu nauczycieli, specjalistów oraz konsultacjom z rodzicami (na co przeznaczono 10 tys. godzin), a w trzecim będzie udzielana pomoc specjalistyczna w wymiarze 100 tys. godzin terapii.  

Koordynator programu to Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, a konkretnie - dr hab. Anna Fidelus.

Minister Czarnek podkreślił, że wsparcie w ramach tego programu to pomoc dodatkowa, ponieważ w szkołach i wyspecjalizowanych placówkach pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest obecnie realizowana. I tu nic się nie zmieniło.

Powrót w kwietniu

Jednocześnie poinformował, że 28 marca uczniowie klas IV-VIII oraz szkół ponadpodstawowych nie wrócą do nauczania stacjonarnego.  

– Podpisałem rozporządzenie, zgodnie z którym przedłużamy na kolejne dwa tygodnie naukę zdalną we wszystkich klasach poza klasami I-III i naukę stacjonarną w klasach I-III - z wyjątkiem województw warmińsko-mazurskiego i pomorskiego, gdzie nauka w klasach I-III będzie hybrydowa – zakomunikował Przemysław Czarnek, odpowiadając na pytania. - W woj. warmińsko-mazurskim będzie to lekkie poluzowanie, bo z trybu zdalnego przejdziemy na hybrydowy. A w przypadku woj. pomorskiego, którego wskaźniki są podwyższone będzie to obostrzenie, bo przejdą z trybu stacjonarnego na hybrydowy.

Wyjaśnił przy tym, że tryb hybrydowy oznacza obecnie, że w szkole ma być maksymalnie 50 proc. uczniów. Zatem te zajęcia będą naprzemiennie stacjonarne i zdalne.

- Jak będzie to wyglądało w perspektywie kilku, kilkunastu tygodni, w perspektywie poświątecznej, następnych tygodniach – to obecnie podlega bieżącym analizom sytuacji pandemicznej? Mam nadzieję, że trzecia fala zostanie powstrzymana, będzie wygasała. I to pozwoli na podjęcie decyzji o powrocie do nauki stacjonarnej – stwierdził minister Czarnek.

Minister zdrowia zapowiedział dziś także, że od 15 marca analogiczne rozwiązania antykoronawirusowe i obostrzenia (m.in. nauczanie hybrydowe dla klas 1-3), jak w woj. warmińsko-mazurskim i woj. pomorskim obowiązywać będą również w woj. mazowieckim i lubuskim,

Wszystko wskazuje zatem na to, że młodzież szybko do szkół nie wróci. Nie ma też co liczyć, że przed Świętami Wielkanocnymi do szkół przyjdą ósmoklasiści i maturzyści.

TAGI
KOMENTARZE6

  • to naprawdę niewiele 2021-03-12 11:49:18
    Skoro wiadomym już jest, że studenci na uczelnie w tym semestrze raczej nie wrócą, to chociaż bądźcie tak honorowi i przyzwoici i pozwólcie, umożliwcie przeprowadzenie testów, zaliczeń, egzaminów w formie tradycyjnej, uniwersalnej - tj. kartka i długopis. Nic was akurat to nie kosztuje, a zapewnicie... równość w weryfikacji wiedzy - każdy ma wtedy równe szanse( o zaliczeniu nie decyduje wówczas posiadany sprzęt techniczny, stabilne łącze sieciowe ani jakaś aplikacja, a każdy zaczyna pisać o danej godzinie, każdy ma ten sam czas na zakończenie, a nauczyciel tylko pilnuje - tak jak było dawniej i widzi wszystkich realnie a nie za pośrednictwem kamerki), zdalne zaliczenia, egzaminy, kolokwia nie tylko, że nie są w stanie zastąpić tradycyjnej formy kartka i długopis ale są bardziej stresujące z uwagi na mogące się pojawić problemy techniczne, przerwanie połączenia sieciowego, awaryjności aplikacji w danym momencie. Uniwersytety dysponują wystarczająco dużą ilością sali i salek toteż przeprowadzenie zaliczenia, egzaminu, kolokwium nie stanowiłoby absolutnie problemu żadnego, dałoby się tak to zorganizować, z uwzględnieniem dystansu i reżimu sanitarnego( maseczki) a nikt nie byłby pokrzywdzony, bo w tradycyjnej formie wpływu na pomyślne zaliczenie testu, egzaminu, kolokwium itp. nie ma sprzęt techniczny, aplikacja czy stabilne łącze sieciowe - te problemy znikają. Nie dajcie się aż tak zwariować, nie przenośmy wszystkiego tylko do sieci, od niej uzależniając wszystko, bo to kuriozum.  rozwiń
  • Rodzic 2021-03-12 06:25:20
    Do Doradca metodyczny: już dawno w domku 😁 już nawet nie pamiętasz co pisałaś. Z nauczycielami łatwo akurat sobie poradzić, małe pismo do dyrektora w którym wspomni się o kuratorium czyni "cuda" polecam każdemu 😎 jak komuś się w Polsce nie podoba to można uczyć dzieci emigrantów w niemiec...kich szkołach od doradcy można uzyskać adresy chętnych placówek. 🤗  rozwiń
  • Doradca metodyczny 2021-03-11 22:00:56
    Do Rodzic : odniosłam wypowiedź do Hansa Gustava, to pewnie Twoje nowe oblicze. Jasne, ci co chcą zarobić, to niemieckie szkoły czekają. O zapale do pracy nie pisałam. Cieszę się, że nikt nie radzi sobie z nauczycielami😂. Śpij spokojnie w Zakopcu lub Białce.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!