Uczniowie z Ukrainy na egzaminie ósmoklasisty mieli do wyboru napisanie rozprawki lub opowiadania

Uczniowie z Ukrainy na egzaminie ósmoklasisty mieli do wyboru napisanie rozprawki lub opowiadania
Egzamin ósmoklasisty pisało 7 150 ukraińskich uczniów z ok. 2,5 tys. szkół (fot. PAP/Lech Muszyński)
Rozprawka o tym czy warto bronić tego, co ważne lub opowiadanie o przygodzie w świecie opisanym w utworze literackim – takie tematy do napisania mieli do wyboru uczniowie z Ukrainy, którzy przystąpili do egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego.

Arkusz egzaminacyjny rozwiązywany przez uczniów, obywateli Ukrainy, którzy przybyli do Polski po 24 lutego i zadeklarowali przystąpienie do egzaminu ósmoklasisty, Centralna Komisja Egzaminacyjna upubliczniła na swojej stronie internetowej we wtorek po zakończeniu egzaminu.  Pisało go 7 150 uczniów z ok. 2 500 szkół. 

Czytaj też: Zakończył się egzamin ósmoklasisty z języka polskiego. Znamy tematy

Egzamin w wersji standardowej trwa 120 minut. Dla uczniów z Ukrainy czas trwania egzaminu mógł być przedłużony do 210 minut. Uczniowie mogli też korzystać ze słownika dwujęzycznego w wersji papierowej lub elektronicznej (język polski - język ukraiński i język ukraiński - język polski).

Na egzaminie z polskiego uczniowie mieli przetłumaczoną na język ukraiński instrukcję i polecenia do zadań, ale wszystkie cytowane w arkuszu teksty oraz treść zadań były w języku polskim. Odpowiedzi na zadania musieli udzielać w języku polskim, w języku polskim musieli też napisać tekst własny na jeden z zadanych tematów.

Tak jak w arkuszu egzaminacyjnym rozwiązywanym przez polskich uczniów, także w arkuszu dla uczniów z Ukrainy było 18 zadań. Odnosiły się one m.in. do dwóch tekstów zamieszczonych w arkuszu: tekstu literackiego i tekstu nieliterackiego. Były to inne teksty niż te, które były w arkuszu rozwiązywanym przez polskich uczniów. Pierwszy z nich to fragment "Opowieści wigilijnej" Charlesa Dickensa, drugi to tekst pt. "Czy ciekawość pomaga w nauce?".

Uczniowie musieli też napisać tekst własny - wypracowanie na jeden z dwóch zaproponowanych w arkuszu tematów. Jeden z nich to temat o charakterze argumentacyjnym, drugi to temat o charakterze twórczym.

Pierwszy z tematów do wyboru brzmiał: "Napisz rozprawkę, w której rozważysz, czy warto bronić tego, co dla człowieka jest ważne. W argumentacji odwołaj się do dwóch wybranych utworów literackich". Drugi z tematów brzmiał: "Wyobraź sobie, że masz okazję przenieść się do świata jednego z utworów literackich. Napisz opowiadanie o swojej przygodzie w tym świecie".

TAGI
KOMENTARZE0

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!