PARTNER PORTALU
  • BGK

W klasach 1-3 będzie nie więcej niż 25 uczniów

  • PAP    26 kwietnia 2013 - 13:31
W klasach 1-3 będzie nie więcej niż 25 uczniów

W 2014 r. do szkoły powinny obowiązkowo pójść sześciolatki urodzone między styczniem a lipcem – powiedział w piątek premier Donald Tusk. Zapowiedział, że w klasach 1-3 będzie nie więcej niż 25 uczniów.




„Będziemy proponowali, aby w 2014 r. do szkoły obowiązkowo poszły sześciolatki, które urodziły się między styczniem a lipcem, natomiast ta druga połówka sześciolatków będzie miała ten obowiązek w 2015 r." - zapowiedział premier na piątkowej konferencji prasowej poświęconej tzw. Rokowi Rodziny.

Czytaj też: Dylematy szkolne rodziców sześciolatków

„Chcemy, aby ustawowo limit w klasach 1-3 wynosił 25 dzieci" - mówił Tusk. Zaproponował też rozwiązanie, które - jak mówił - „złagodzi niepokój rodziców o różnice w wieku w obrębie jednej klasy", w której mogą się znaleźć zarówno dzieci 6-letnie, jak i 7-letnie. „Będziemy chcieli tak tworzyć te klasy, aby w jednej klasie znajdowały się dzieci starsze, a w drugiej dzieci młodsze" - powiedział.

Czytaj też: Szkoły są gotowe na przyjęcie sześciolatków

Zgodnie z wciąż obowiązującą ustawą o systemie oświaty, od 1 września 2014 r. naukę w szkołach podstawowych obowiązkowo miałyby rozpoczynać wszystkie dzieci sześcioletnie. Do tego czasu rodzice mogli decydować, czy dziecko rozpocznie naukę w szkole wieku sześciu, czy w wieku siedmiu lat.

Według MEN w roku szkolnym 2012/13 do pierwszej klasy szkoły podstawowej poszło 17,62 proc. sześciolatków; w 2011/12 - 19,43 proc.; w 2010/11 - 9,4 proc.; a w pierwszym roku reformy 2009/10 - 4,25 proc.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (5)

  • szkolniak, 2013-04-29 13:16:23

    bzdura, obiecanki cacanki!!! 25 dzieci, nie wykonalne... a dopiero co kazali w szkołach dyrektorom tworzyć grupy nie mniejsze jak 26 osób, paranoja i walka o poparcie dla PO. Mydlenie oczu
  • krzyciel, 2013-04-29 12:15:21

    Olimpijczycy to nie jest cel pracy szkoły i nauczyciela. Nawet najlepsze szkoły w dużych miastach mogą się pochwalić niewielkim procentem olimpijczyków (mam na myśli szkoły "rejonowane", czyli podstawowe i gimnazja publiczne). Olimpijczyk to specyficzny rodzaj ucznia, który oprócz własnych... predyspozycji musi mieć jeszcze odpowiednią otoczkę (środowisko rodzinne, dostęp do źródeł wiedzy, możliwość korzystania z zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych). Uczeń ze szkoły wiejskiej takich możliwości nie ma. Nawet na kółku przedmiotowym nie zawsze może zostać, bo jego obecność w szkole uwarunkowana jest godzinami przywozów i odwozów zapewnianych przez gminę. Ale jeżeli popatrzymy na przyrost wiedzy w małych klasach, to - pod warunkiem, że rozkład intelektualny uczniów jest porównywalny - większy niż w klasach liczących więcej uczniów. W małej klasie nauczyciel ma większe możliwości indywidualizacji metod pracy z uczniem, każdemu z nich może poświęcić więcej czasu - a to przekłada się na wyniki. Inna sprawa to jednak nauczyciele. W mieście (zwłaszcza dużym) ich poziom jest mimo wszystko wyższy (większa "podaż" nauczycieli na rynku powoduje, że szkoły mogą wybrać lepszych). W małych, wiejskich szkołach, często uczą nie najlepsi, ale dostępni nauczyciele. W dodatku mają oni gorszy dostęp do różnych form doskonalenia (łatwiej zrobić kurs jadąc na niego 10 minut tramwajem niż 2 godziny pekaesem). W małych miejscowościach nie ma też konkurencyjności szkół. W dużym mieście rodzic ma możliwość posłania dziecka do szkoły poza rejonem - jeżeli jest ona lepsza. Na wsi taka możliwość jest bardzo rzadka - dostępna co najwyżej tym rodzicom, którzy mogą samodzielnie wozić dziecko do szkoły. Brak konkurencji (to truizm) zabija jakość. I tak wygląda sytuacja. Nie same małe klasy, ale jeszcze parę innych czynników decyduje o jakości szkoły. Niemniej jednak łatwiej o wysoką jakość z małymi niż dużymi klasami.  rozwiń
  • dumne oczko, 2013-04-27 09:47:51

    25 uczniów to bardzo dużo zarówno w klasach 1-3, jak i V-VI. Nie powinno być ich wiecej niż 15. Większa ilość dzieci jest nie do ogarnięcia. Potrzebna pomoc nauczyciela - koniecznie!



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.