PARTNER PORTALU
  • BGK

W nauczaniu matematyki najważniejszy jest nauczyciel

  • PAP    5 października 2014 - 09:30
W nauczaniu matematyki najważniejszy jest nauczyciel

O tym, że w nauczaniu matematyki najważniejszy jest nauczyciel, mówiła minister edukacji Joanna Kluzik-Rostkowska, która uczestniczyła w Gdańsku w spotkaniu z nauczycielami matematyki w szkołach ponadgimnazjalnych.




Gdańskie spotkanie miało miejsce w Centrum Edukacji Nauczycieli i było pierwszym z całego cyklu konferencji, które organizuje resort edukacji wspólnie z Centralną Komisją Egzaminacyjną i Ośrodkiem Rozwoju Edukacji.

Spotkania te mają być poświęcone analizie ubiegłorocznych wyników matury z matematyki a także poszukiwaniom sposobów na to, jak pomóc nauczycielom w podniesieniu jakości nauczania tego przedmiotu.

"W każdej nauce, a przede wszystkim w nauczaniu matematyki, bo to przedmiot niełatwy, najważniejszy jest nauczyciel. Aby ta nauka była skuteczna, nauczyciel powinien umieć zachęcić, wyjaśnić trudne rzeczy" - mówiła minister dziennikarzom. Dodała, że największy problem z odpowiednim podejściem do uczniów mają nauczyciele wczesnoszkolni, którzy - wybierając zawód pedagoga, często "chcieli pracować z małymi dziećmi, ale niekoniecznie matematyka była ich ulubionym przedmiotem".

 Minister zapowiedziała, że resort chce "najbliższy czas poświęcić matematyce w ogóle".

"Na samym początku chcemy się zająć nauczycielami wczesnoszkolnymi, ale chcemy również spotkać się z nauczycielami liceów i techników, którzy będą przygotowywali maturzystów" - mówiła Kluzik-Rostkowska dodając, że liczy na to, iż w trakcie tych spotkań "wyjdą różne problemy, z jakimi spotykają się pedagodzy".

Czytaj też: Angielski lepiej niż matematyka 

Na spotkaniu z pomorskimi nauczycielami z techników i liceów minister zwróciła uwagę, że skutecznej nauce matematyki na każdym poziomie kształcenia sprzyjałaby zmiana podejścia do tego przedmiotu przez samych rodziców.

"Jest takie przekonanie, że jeśli ktoś był słaby z matematyki, to jest to powód do chwalenia się" - mówiła Kluzik-Rostkowska dodając, że takie podejście wpływa na specyficzne nastawienie dzieci do tego przedmiotu.

Kluzik-Rostkowska przypomniała nauczycielom, że w tym roku matematyka nie poszła najlepiej na maturze. Dodała, że zwłaszcza w technikach poziom zdawalności egzaminu z tego przedmiotu był niski - wyniósł 54 proc. przy ponad 80 procentach w liceach.

Nauczyciele poproszeni przez minister o diagnozę takiego stanu rzeczy przypomnieli, że do techników zgłaszają się znacznie słabsi uczniowie niż ci, którzy uczą się w liceach. Dodali, że w ostatnich latach - ze względu na pogłębiający się niż demograficzny, do techników trafiają coraz słabsi uczniowie.

Czytaj też: Lepszy technik w pracy niż magistre w domu 

"Licea, aby mieć pełen nabór, obniżają poprzeczkę wymagań, a tym samym do techników z roku na rok przychodzi coraz słabsza młodzież" - mówili pedagodzy.

Pomorscy nauczyciele zwrócili też uwagę na fakt, że uczniowie techników spotykają się w swoich szkołach z o wiele większą liczbą przedmiotów, niż uczniowie liceów.

"Moi uczniowie z pierwszej klasy technikum uczą się 20 przedmiotów, w tym wielu zawodowych, podczas gdy uczniowie liceów mają tych przedmiotów o wiele mniej" - mówiła jedna z nauczycielek.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • czytacz, 2014-10-06 13:41:25

    Do Teresa: Jest między nami zgodność poglądów z czego ogromnie się cieszę.Mam nadzieje,że Pani minister zechce naszą wymianę zdań przeczytać, potem refleksyjnie porozmawiać z Panią minister od nauki i szkolnictwa wyższego. Pozdrawiam
  • Teresa, 2014-10-06 11:59:47

    Tak, właśnie nauczyciel jest najważniejszy, wysłuchuje wielu osób które już zakończyły edukację, każdy bez wyjątku powie, że dzięki nauczycielowi umie matematykę. Trzeba mieć duże szczęście do dobrego nauczyciela, ja w szkole podstawowej miałam wspaniałą nauczycielkę, w dalszej edukacji też. Ci nau...czyciele potrafili dotrzeć do każdego i z dobrym skutkiem. Stawiali na dobre tłumaczenie i egzekwowanie od ucznia a nie stawianie jedynek. Jak usłyszałam na zebraniu mojego syna iż większość dzieci ma złe oceny, zainteresowaliśmy się o co chodzi, po wysłuchaniu dzieci okazało się, że Pani nic nie tłumaczy, tylko zadaje i robi kartkówki. Była to nauczycielka po studiach, z małym stażem. Po rozmowie z dyrektorem została odsunięta. I tak jest z każdym przedmiotem, nauczyciele twierdzący, że nikt nic nie umie itp. sami nie nadają się do przekazywania wiedzy. Może 25 % nauczycieli swój zawód wykonuje właściwie.  rozwiń
  • czytacz, 2014-10-06 11:04:08

    Jestem emerytowanym nauczycielem.Żaden nauczyciel = fachowiec nie przekonywałby swoich uczniów do nauczanego przez siebie przedmiotu słowami: będę was uczyć TRUDNEGO przedmiotu!!Dlaczego? Bo w każdym bez względu na wiek jest naturalna ucieczka przed TRUDNYM, bo "trudne" uprawdopodabnia ni...epowodzenia.Kto z nas chciałby ryzykować "z wejścia" niepowodzenie? Szanowna Pani Minister: nie ma trudnych przedmiotów! Są nie gotowi do podjęcia wysiłku ZACHĘCANIA do zgłębiania wiedzy. Nauczyciel informujący ,że "to nie jest łatwe"- podcina gałąź na której wraz ze swoimi uczniami siedzi !Uczniowie zawsze będą pytać :po co mi to??to bardzo dobre pytanie! Mądra, uczciwa odpowiedź bardzo dobrze zmotywuje do podjęcia wysiłku. 38 lat pracy pedagogicznej w tym 30 lat nauczania matematyki- to mój mandat do wyrażenia powyższej opinii.Pozdrawiam Panią Minister i pedagogów uczących "łatwych " przedmiotów.  rozwiń



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.