Partnerzy portalu

W systemie jest prawie 280 tys. dzieci ze specjalnymi potrzebami. Skala potrzeb jest duża

  • KDS
  • 16 marca 2023 - 13:55
W systemie jest prawie 280 tys. dzieci ze specjalnymi potrzebami. Skala potrzeb jest duża
W polskim systemie edukacji jest prawie 280 tys. dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. (fot. Adobestock)
To rodzic jest decydentem i wybiera, gdzie dziecko się kształci. Nasz rząd wspiera wszystkie filary w edukacji, zarówno szkoły specjalne jak i edukację włączającą - powiedział wiceminister rodziny i polityki społecznej Paweł Wdówik.
  • W czwartek 16 marca w Warszawie odbywa się konferencja prasowa, podczas której poinformowano prowadzonych pracach nad rozwiązaniami wspierającymi dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, doświadczającymi problemów psychologiczno-pedagogicznych oraz zaburzeń psychicznych.
  • Jak podała wiceminister edukacji i nauki Marzena Machałek, w polskim systemie edukacji jest prawie 280 tys. dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  • W 2023 roku subwencja oświatowa wynosi 64 mld zł, co stanowi wzrost o 21 proc. Zaś subwencja na specjalne potrzeby edukacyjne wzrosła z 5,7 mld zł w 2015 do 13,4 mld zł w roku 2023.

Wiceminister rodziny i polityki społecznej, który w rządzie jest przedstawicielem osób z niepełnosprawnościami Paweł Wdówik podkreślał, że w kwestii edukacji dzieci, to rodzic jest decydentem. To on wybiera, gdzie dziecko się kształci.

- Nasz rząd wspiera wszystkie filary w edukacji, zarówno szkoły specjalne jak i edukację włączającą. Zgodnie z konwencją o prawach ONZ i Strategią na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami - podkreślał podczas wystąpienia.

Przypomniał też, że aby wesprzeć dzieci ze specjalnymi potrzebami powstały specjale placówki, czyli Specjalistyczne Centra Wspierania Edukacji Włączającej. Ich funkcjonowanie pokazuje, jak ważne jest wsparcie jakie mogą uzyskać nauczyciele, rodzice i uczniowie.

Ministerstwo uruchomiło też program wypożyczania technologii wspomagających, a zakupiony w jego ramach sprzęt będzie udostępniany uczniom i szkołom.

- Technologia pomaga likwidować bariery. Nie mamy wątpliwości, że jest to kierunek wart inwestowania i będziemy tę dziedzinę rozwijać - podkreślał podczas konferencji.

Prawie 280 tys. dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 

Podczas konferencji wiceminister edukacji Marzena Machałek podała, że obecnie w polskim systemie edukacji jest prawie 280 tys. dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Skala takich potrzeb edukacyjnych, które związane są z niepełnosprawnością to jest między 4, a 5 proc. populacji. Natomiast 35 proc. to dzieci, które doświadczają problemów psychologiczno-pedagogicznych. Dodała, że 9 proc. dzieci do 18. r.ż. ma stwierdzone zaburzenia psychiczne.

- Skala potrzeb jest duża. Widzieliśmy, że te potrzeby z roku na rok rosną, więc nie chodziło tu tylko o działania doraźne, ale wypracowanie systemowych zmian, które pozwolą na to, by dzieciom i ich rodzinom rzeczywiście pomagać - podkreśliła podczas konferencji.

Zaznaczyła też, że w resorcie wypracowywane są rozwiązania mające na celu wsparcie dzieci ze specjalnymi potrzeba edukacyjnymi, doświadczających problemów psychologiczno-pedagogicznych oraz doświadczających okresowo bądź czasowo zaburzeń psychicznych. Resort edukacji współpracuje w tym zakresie z Ministerstwem Rodziny i Polityki Społecznej oraz z Komendą Główną Policji, jeśli chodzi o samobójstwa i próby samobójcze. Oprócz tego prowadzi rozmowy z psychologami, pedagogami, naukowcami oraz praktykami w szkołach, by przygotować jak najlepsze rozwiązania.

- Bez dobrego orzecznictwa, bez dobrego wsparcia od samego początku życia dziecka, nie jesteśmy w stanie tych problemów skutecznie rozwiązywać - zaznaczyła.

Subwencja oświatowa z roku na rok jest coraz wyższa

Wiceminister przypomniała, że w 2023 roku subwencja oświatowa to 64 mld zł, co stanowi wzrost o 21 proc. Z kolei subwencja na specjalne potrzeby edukacyjne wzrosła z 5,7 mld zł w 2015 do 13,4 mld zł w roku 2023.

Pieniądze te przekazywane są zarówno do samorządów jak i szkół ogólnodostępnych, w których uczy się około 70 proc. dzieci, które już mają orzeczenia.

- Te środki mają możliwości do zorganizowania właściwej edukacji, która będzie zapewniała dzieciom zarówno wsparcie terapeutyczne, dodatkowe godziny, ale też zindywidualizowany proces nauczania - zaznaczyła. Jednocześnie dodała, że pomoc psychologiczno-pedagogiczna to kolejne mniej więcej 18 mld zł subwencji.

- W polskim budżecie w subwencji oświatowej są uwzględnione dzieci, które doświadczają trudności i my działamy, żeby te trudności jak najpełniej rozwiązywać - podsumowała minister.

TAGI
KOMENTARZE17

  • Sylvek 2023-03-20 11:12:06
    @Nauczycielka, 2023-03-18 21:57:04 Jasne, że mimo zasugerowanych przeze mnie "zabezpieczeń" i tak może nie wyjść, dlatego zgadzam się zarówno z Panią, jak i tamtymi komentatorami. Pozwoli Pani, że spytam. Ta 1 osoba z orzeczeniem i 4 z opinią to z diagnozą jakiej niepełnosprawności, lub za...burzenia? Czy któraś z tych 4 osób zdolnych z Biologii jest wśród nich?  rozwiń
  • Sylvek 2023-03-19 18:19:19
    @Sylvek, 2023-03-18 19:31:49 Woo... przepraszam, chodziło mi o "z wadami słuchu, z wadami ruchu skutkującymi problemami z pisaniem"
  • Nauczycielka 2023-03-18 21:57:04
    Piękne założenia ...pracuję z uczniami w liceum - podam przykład : rozszerzona biologia, grupa 30 osób w tym 1 z orzeczeniem, 4 z opnią, uczeń z Aspergerem i jego tzw nauczyciel wspomagający. W tej samej klasie 4 osoby bardzo zdolne a dwie wręcz wybitnie zainteresowane przedmiotem. Dwie godziny tygo...dniowo na zagadnienia z metabolizmu. Staram się bardzo ale jak można powiwdzieć że z kimkolwoek tam pracuję skoro mam 1 minutę dla każdego ucznia i płacą mi za to 1zł za ucznia. Z pewnością to najtańszy system ale czy edukacji? Lubię moich uczniów i dlatego jeszcze nie poddałam się  rozwiń

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!