PARTNER PORTALU
  • BGK

Wirtualna rzeczywistość wchodzi do szkół

  • KDS    14 listopada 2018 - 12:27
Wirtualna rzeczywistość wchodzi do szkół
Obecne możliwości technologiczne zaczynają zmieniać życie nas i naszych dzieci (fot. Shutterstock.com)

Zamiast suchych faktów z podręcznika do historii, podróż do starożytnej Grecji czy Średniowieczna. Zamiast poznawania Polski z atlasu geograficznego, zwiedzanie jej najpiękniejszych zakamarków. I to wszystko bez wychodzenia z klasy. Wizję takiej szkoły ma Cezary Borkowski, tata trójki dzieci, który swój zawód i pasję związaną z technologiami przyszłości chce wykorzystać nie tylko w pracy jako inżynier budownictwa.




  • Borkowski tworzy system opierający się na wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości oraz sztucznej inteligencji, z których można korzystać na lekcjach w szkołach.
  • Pod koniec listopada rozwiązanie zostanie przetestowane w pierwszej z placówek.
  • Obecne możliwości technologiczne zaczynają zmieniać życie nas i naszych dzieci, dlaczego więc nie wykorzystać ich do pracy z uczniami, pozwali nam to wznieść edukację szkolną na wyższy poziom - mówi autor pomysłu.

Borkowski jest inżynierem budownictwa. Na co dzień zajmuje się nadzorem nad pracami wykończeniowymi. Jednocześnie opracowuje rozwiązania, które mają wykorzystywać systemy wirtualnej (VR) i rozszerzonej (AR) rzeczywistości w wielu branżach – m.in. w medycynie, budownictwie, przemyśle, marketingu, e-commerce, szkoleniach. Jedną z nich jest również edukacja. Pomysł, by wejść z wirtualną rzeczywistością do szkół, zrodził się w jego domu.

- Mam trójkę dzieci i jestem zaniepokojony poziomem edukacji. Tym, że nauczyciele w zdecydowanej większości nie mają pomysłu na prowadzenie zajęć - przyznaje. - Poprzez wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość uda się pobudzić w dzieciach chęć do poznawania i zagłębiania się w zagadnienia, które w niedalekiej przyszłości wpłyną na ich rozwój i chęć zmiany świata. Chcę by dzięki temu narzędziu, dzieci były świadome czasów w jakich żyjemy i co naprawdę jest ważne w życiu - dodaje. Co więcej, VR i AR pozwoli uczestniczyć w lekcjach dzieciom przewlekle chorym.

Przyznaje też, że nieraz widział, jak świat wirtualny działa na wyobraźnię dzieci. - Przyspiesza i zwiększa ich odczucia związane z doświadczeniami. Pobudza immersyjność czyli tak zwane zanurzenie zmysłów. Co za tym idzie, dzieci nie tylko chętniej się uczą, ale szybciej rozumieją dane kwestie i łatwiej je zapamiętują - podkreśla inżynier. 

Czytaj więcej: Szkoła powinna budować nawyki żywieniowe u dzieci

Zachęcić do nauki ma też wykorzystanie smartfonów, tabletów czy gogli VR, czyli przedmiotów, które są dla młodych ludzi czymś dobrze znanym z codziennego życia czy gier. Poprzez założenie gogli VR uczniowie mogliby „wejść” w film przedstawiający np. najważniejsze wydarzenia z historii Polski czy poznać od środka układ krwionośny człowieka. W ten sposób suchą wiedzę z podręcznika przekształcą w coś, co można zwizualizować.

- Dzieci mogą się przenieść w dowolne miejsce na kuli ziemskiej czy w kosmosie lub poznać - podkreśla pomysłodawca.

Z kolei do korzystania z technologii AR nie trzeba dodatkowych gadżetów poza smartfonem czy tabletem. Wykorzystuje ona obraz z kamery, na który nakładany jest generowany w czasie rzeczywistym model 3D. Dzieci będą mogły z bliska zobaczyć szczegóły np. ludzkiego szkieletu.

Jak tłumaczy Borkowski, nauczyciel z poziomu komórki lub tabletu steruje tym, co się wyświetla uczniom. Korzystając z telefonu może też zaplanować kolejność wyświetlania materiałów. - Chcę stworzyć kompleksową usługę, począwszy od doboru odpowiedniego sprzętu poprzez przygotowanie oprogramowania pod dany projekt, wdrożenie go, naukę obsługi oraz aktualizowanie bazy danych - wyjaśnia.

W przyszłości gogle i tablet uzupełnione byłyby o drukarki 3D, dzięki którym uczniowie mieliby możliwość wydrukowania dowolne rzeczy związane z zagadnieniami, które akurat omawiają na lekcjach. Doskonały przykład to m.in. kości, narządy wewnętrzne czy w szkołach technicznych mechanizmy, wykorzystywane do budowy sprzętów.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.