Wyniki matur. Duże różnice między miastami i prowincją

- Szkoły w dużych miastach średnio lepiej przygotowywały do tego egzaminu niż instytucje w mniejszych miejscowościach.
- Przeciętna różnica w średnich wynikach matury z matematyki między dużymi miejskimi powiatami a powiatami bez dużego miasta wynosi ok. 8,5 pkt. proc.
- Różnice między głównymi ośrodkami miejskimi w województwie a rejonami z jedynie mniejszymi miejscowościami są spore.
74,9 proc. uczniów zdało tegoroczną maturę. Wyniki są minimalnie lepsze niż w 2020 r., w którym ogółem maturę zdało 74 proc., ale gorsze niż dwa lata temu, kiedy maturę udało się zdać 79,7 proc. uczniów.
Znamy już także wyniki w poszczególnych miastach i regionach. Wyniki wewnątrz województw pokazują faktyczne różnice między dużymi ośrodkami a mniejszymi miastami – ocenia Polski Instytut Ekonomiczny.
Czytaj: Maturzyści szturmują komisje egzaminacyjne
Spore różnicy dzielą także wyniki z poszczególnych regionów. Jak wynika z danych najlepsza zdawalność była w województwie podlaskim: 81 proc., a najgorsza w zachodniopomorskim i kujawsko-pomorskim – po 70 proc..
Polski Instytut Ekonomiczny zauważa, że różnice między głównymi ośrodkami miejskimi w województwie a rejonami z jedynie mniejszymi miejscowościami są spore - średnia ogólna różnica w zdawalności wynosi ponad 9 pkt. proc.
Jednak należy zwrócić uwagę na ograniczenia metodologiczne takich porównań – w wielu województwach znajduje się zaledwie jedno lub dwa miasta z liczbą ludności powyżej 100 tys. (średnią jest zatem po prostu wynik w tym mieście), a mniejszych powiatów jest zawsze kilka lub kilkanaście. Pamiętając o tych ograniczeniach, można zauważyć, że najmniejsza różnica między miastami a „prowincją” jest w województwie śląskim (które cechuje się największą liczbą dużych miast) oraz świętokrzyskim. Największe dysproporcje przypadają z kolei na województwa opolskie i zachodniopomorskie – ok. 16 pkt. proc.
Szkoły w dużych i małych miastach
- Analizując w podobny sposób wyniki z najtrudniejszego (pod względem zdawalności) przedmiotu - matematyki - dostrzec można identyczną zależność. Szkoły w dużych miastach średnio lepiej przygotowywały do tego egzaminu niż instytucje w mniejszych miejscowościach. Przeciętna różnica w średnich wynikach z podstawowej matury z matematyki między dużymi miejskimi powiatami a powiatami bez dużego miasta wynosi ok. 8,5 pkt. proc.
- Największymi dysproporcjami pod względem średnich wyników charakteryzują się województwa zachodniopomorskie i podlaskie (ponad 13 pkt. proc. różnicy). Najmniejsze różnice, podobnie jak dla zdawalności, występują w świętokrzyskim i śląskim (nieco ponad 2 pkt. proc.). Nie ma takiego województwa, w którym uczniowie szkół z mniejszych miejscowości poradziliby sobie lepiej niż ci z większych miast.
- Jeśli uznać, że zdawalność matur jest wskaźnikiem ogólnego poziomu edukacji w szkołach, to różnice między mniejszymi a większymi miastami pod tym względem mogą być pochodną różnic w szeroko pojętym rozwoju ekonomiczno-społecznym – ocenia PIE.
Jak dodano w raporcie zdolniejsi uczniowie mogli wyjechać do szkół średnich do miast wojewódzkich, tym samym taki wewnętrzny drenaż mózgów mógł przyczynić się do gorszych wyników na prowincjach województw.
Jak pisze PIE - w większych miastach łatwiej o nowych, dobrych nauczycieli, gdyż to najczęściej w takich ośrodkach znajduje się uczelnia kształcąca kadry oświaty we wszystkich dziedzinach.
- Podobnych różnic może być więcej i prawdopodobnie ich suma powoduje, że szkoły w większych miastach średnio kształcą lepiej – oceniono w raporcie.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.