PARTNER PORTALU
  • BGK

Wyniki sprawdzianu 6-klasisty i egzaminu gimnazjalnego

  • pt/pap    23 sierpnia 2016 - 12:02
Wyniki sprawdzianu 6-klasisty i egzaminu gimnazjalnego
Tegoroczni szóstoklasiści byli ostatnim rocznikiem, który przystąpił do sprawdzianu (fot.fotolia)

• Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała szczegółowe wyniki tegorocznego sprawdzianu szóstoklasistów oraz egzaminu gimnazjalnego.
• Okazało się, że część młodszych uczniów ma problemy, m.in. z przetworzeniem tekstu, a zadania matematyczne czyta zbyt pobieżnie.




Do każdego z egzaminów przystąpiło po ok. 350 tys. uczniów.

Tegoroczni szóstoklasiści byli ostatnim rocznikiem, który przystąpił do sprawdzianu. Centralna Komisja Egzaminacyjna zapowiada, że w jego miejsce udostępni szkołom "narzędzia diagnostyczne", z których będą mogły dobrowolnie korzystać przy wstępnej ocenie poziomu wiadomości i umiejętności uczniów.

Sprawdzian szóstoklasistów

Sprawdzian szóstoklasisty składał się z dwóch, pisemnych części. Pierwsza z nich zawierała zadania z języka polskiego i matematyki; druga - zadania z języka obcego, który uczeń poznaje w szkole jako przedmiot obowiązkowy. Do tegorocznego sprawdzianu przystąpiło ok. 349 tys. uczniów.

Stopień opanowania przez szóstoklasistów umiejętności z języka polskiego sprawdzono 13 zadaniami, 11 z nich miał charakter zamknięty, a dwa - otwarty. Sprawdzian pokazał, że szóstoklasiści dobrze radzą sobie z odbiorem tekstu popularnonaukowego (fragmentu książki popularnonaukowej Jana Rurańskiego "Dlaczego zebra jest w paski, czyli odpowiedzi na głupie pytania") i bez trudu potrafią wyszukać w nim informacje, szczególnie te podane wprost. Mają jednak problemy z wykonaniem - w oparciu o tekst - operacji bardziej złożonych, wymagających przetworzenia informacji.

Podobne problemy, jak wskazano w sprawozdaniu ze sprawdzianu, mają uczniowie z odczytaniem tekstu literackiego (był to wiersz Leopolda Staffa "Jarzębina"). Okazało się, że dobrze poradzili sobie z jego analizą i odbiorem na poziomie dosłownym; trudniejsze był dla nich operacje bardziej złożone - interpretacja znaczeń przenośnych i uogólnianie.

W części otwartej uczniowie musieli zredagować tekst użytkowy - ogłoszenie o organizowanym w szkole spotkaniu ze znanym podróżnikiem - znawcą kuchni świata i napisać kartkę z pamiętnika na temat "Warto pomagać innym".

Sprawdzian pokazał, że szóstoklasiści dość dobrze radzą sobie z pisaniem na określony temat, w określonym celu i formie. Poziom ich wypowiedzi jest jednak bardzo zróżnicowany. Uczniowie słabo radzą sobie z ortografią i interpunkcją.

Na tegorocznym sprawdzianie z matematyki szóstoklasiści mieli do rozwiązania czternaście zadań z matematyki, wśród których było jedenaście zamkniętych i trzy otwarte. CKE wskazuje, że uczniowie wykazali się dobrą sprawnością rachunkową w zbiorze liczb naturalnych.

W rozwiązaniach zadań można zauważyć poprawne stosowanie algorytmów wykonywanych działań pisemnych. Trudne dla szóstoklasistów były zadania sprawdzające umiejętności z zakresu wymagań ogólnych - modelowania matematycznego oraz rozumowania i tworzenia strategii.

Najtrudniejsze dla szóstoklasistów były zadania sprawdzające umiejętności z geometrii płaskiej i przestrzennej. Według CKE, analiza odpowiedzi zdających wykazała, że uczniowie czytają teksty pobieżnie, pomijają niektóre warunki z treści zadania, nieuważnie analizują treści zadań i towarzyszące im rysunki, wykresy, czy tabele.

Egzaminy z języków obcych szóstoklasistów pokazały, że ważne jest m.in. rozwijanie umiejętności rozwiązywania zadań sprawdzających umiejętność wyszukiwania informacji szczegółowych, zarówno w tekście pisanym, jak i słuchanym. Wskazane jest uświadomienie uczniom, jak ważne jest dokładne przeczytanie lub wysłuchanie każdego tekstu do końca.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • jaq, 2016-08-23 18:01:59

    A po co to wszystko? I po co to wszystko? Czy aby EU finansując gimnazja nie wymaga jakiegoś sprawdzianu efektywności pracy miernych i leniwych nauczycieli. Którym nikt kompletnie się nie przejmuje i który kompletnie do niczego później nie służy. Znajomość języków obcych u 6cioklasistów była i d...alej jest zerowa. U gimnazjalistów podobnie.  rozwiń



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.