Partnerzy portalu

Wypalenie zawodowe nauczycieli wśród najważniejszych problemów oświaty

Wypalenie zawodowe nauczycieli wśród najważniejszych problemów oświaty
Głównym celem kongresu jest stworzenie platformy wymiany poglądów, pomysłów i idei dla szerokiego grona osób zainteresowanych edukacją Fot. us.edu.p
Jak wspierać młodych ludzi w budowaniu mądrej i szanującej się społeczności, włączając w to całą szkolną wspólnotę – o tym dyskutowali we wtorek w Katowicach uczestnicy Kongresu Oświaty, organizowanego przez Uniwersytet Śląski i miasto Katowice.
  • Głównym celem kongresu jest stworzenie platformy wymiany poglądów, pomysłów i idei dla szerokiego grona osób zainteresowanych edukacją - nauczycieli, psychologów, pedagogów, dyrekcji szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
  • Uczestnicy rozmawiali o tym, jak wspierać młode osoby w budowaniu mądrej i szanującej się społeczności oraz jak włączać w ten proces wszystkie osoby tworzące szkolną wspólnotę.
  • Tegoroczną edycję kongresu tworzyły trzy bloki tematyczne: "Dla siebie", "Dla uczennic i uczniów" oraz "Dla społeczności szkolnej". Ideą przewodnią była uważność, podmiotowość i dbałość o relacje.

Prowadzący wykłady oraz warsztaty dyskutowali z ich uczestnikami o tym, jak zadbać o siebie pracując w edukacji, jak pomóc młodym w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych, a także - dlaczego warto pracować nad inkluzywnym językiem, jak dostrzec jedność w różnorodności oraz zadbać o wzajemny szacunek, zrozumienie i równość w codzienności szkolnej.

Jak poinformowała jedna z organizatorek kongresu dr Magdalena Piotrowska-Grot, największym zainteresowaniem cieszyły się warsztaty poświęcone równości płci i różnorodności społeczności szkolnej oraz pokazy narzędzi pracy, pozwalających angażować uczniów w zajęcia. "Uczestnicy kongresu wzięli udział w eksperymencie porównującym nauczanie w formie wykładu i w formie dialogu. Zgodziliśmy się, że sytuacja osoby, która ma wyłącznie słuchać, jest niekomfortowa" - powiedziała.

Poruszano również temat wypalenia zawodowego nauczycieli. "Problemem nie są tylko niskie pensje, ale ogromne obciążenie nauczycieli innymi obowiązkami, niż nauczanie" - podkreśliła dr Piotrowska - Grot.

Dyskutowano również o tym, jaki powinien być język komunikacji, aby nie prowadził do wykluczania kogokolwiek ze szkolnej społeczności. "Mowa była zarówno o rozwiązaniach prostych, jak używanie feminatywów, jak i o tym, w jaki sposób zwracać się do osób niebinarnych lub poszukujących swojej tożsamości płciowej lub seksualnej. Wspólne stanowisko z dzisiaj jest takie, że trzeba to uszanować, porozmawiać z rodzicami i otworzyć się, nawet jeśli jest to etap procesu przejścia, który się dzieje, a nie wiemy do końca, w którą pójdzie stronę" - powiedziała Magdalena Piotrowska-Grot.

TAGI
KOMENTARZE11

  • bolo 2022-11-26 18:37:11
    Naprawdę można być tak głupim? - no można - Sławomir jest tu na tym forum od długiego czasu i sie przepoczwarza tylko - przybiera nowe nicki i jest Rodzicem. matką, Edwardem, Liczby nie kłamią .... a to jest tylko jedna osoba która generuje ruch na stronie i w większości Portalu Edukacyjnego ... ta...ki trollu który jedzie na nauczycieli bo ma za to płacone - taki mały cienki ch///jek z niego jest i nie ma na niego rady - no chyba aby go wybujać gdzieś na uboczu  rozwiń
  • Xyz 2022-10-20 15:07:52
    Naprawdę można być tak głupim?
  • Rodzice 2022-10-19 16:44:03
    Do matka: no widzisz czyli można. Ty masz szczęście do dobrych nauczycieli a Ci co mają nieszczęście mieć złych płacą za korki które jeden drugiemu nagania. Dlatego rodzice nie szanują tylko tych złych nauczycieli i o nich właśnie piszą. Co do korków, są już słuchy o opodatkowaniu. Przydadzą się do...datkowe wpływy do budżetu.  rozwiń

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!