PARTNERZY PORTALU

Wytyczne dla bibliotek: preferowane udostępnianie zbiorów w trybie wypożyczeń na zewnątrz

  • PAP    3 maja 2020 - 06:32
Wytyczne dla bibliotek: preferowane udostępnianie zbiorów w trybie wypożyczeń na zewnątrz
Biblioteki będą z powrotem czynne od 4 maja 2020 r. (Fot. Pixabay)

Zachęcamy do korzystania z dostępnych zasobów on-line, preferujemy również udostępnianie zbiorów w trybie wypożyczeń na zewnątrz - wskazano w wytycznych dla bibliotek opublikowanych przez Ministerstwo Rozwoju.




Od 4 maja otwierane będą niektóre instytucje kultury, w tym biblioteki. Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Głównym Inspektoratem Sanitarnym i przedstawicielami zainteresowanych środowisk przygotowało wytyczne dla odmrażanych branż. Dotyczą one również pracy bibliotek.

Ministerstwo Rozwoju zachęca do korzystania z dostępnych zasobów on-line. Wskazuje również, że preferowane jest udostępnianie zbiorów w trybie wypożyczeń na zewnątrz.

Resort prosi o zachowanie bezpiecznej odległości od rozmówcy i między współpracownikami (1,5 m - 2 m). Rekomendowane jest ustawienie przesłony ochronnej (np. z pleksi) w punkcie kontaktu użytkownika z bibliotekarzem (np. na ladzie bibliotecznej) oraz innych stanowiskach obsługi czytelników.

Zalecane jest też wydzielenie "drogi brudnej", czyli miejsca zwrotu książek, oraz "drogi czystej" dla książek wypożyczanych z biblioteki.

Rekomendowane jest ograniczenie użytkowania księgozbioru w wolnym dostępie oraz katalogów kartkowych oraz wykorzystania multimediów i innych urządzeń aktywowanych dotykiem (np. audio-guide'y, ekrany dotykowe).

Ministerstwo Rozwoju przypomina, że odpowiednie zasady dotyczące bezpieczeństwa i higieny oraz stosowania procedur zapobiegawczych będą obowiązywały także pracowników i obsługę bibliotek.

Proponowane jest zwiększenie odległości między pracownikami (2 m) i zachowanie bezpieczeństwa pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami. Zmiany w pracy powinny być podzielone, aby zwiększyć bezpieczeństwo pracowników przebywających w danym momencie na terenie obiektu.

Resort proponuje również zmniejszenie liczby pracowników korzystających w tym samym czasie ze wspólnych obszarów (np. stołówki pracowniczej, szatni). Zalecane jest, aby liczba osób z nich korzystających umożliwiała zachowanie dystansu społecznego min. 2 m.

W miarę możliwości pomieszczenia nieklimatyzowane powinny być wietrzone. Do niezbędnego minimum należy ograniczyć spotkania i narady wewnętrzne. Powinny one być przeprowadzane przy otwartych oknach z zachowaniem rekomendowanych przez służby sanitarne odległości pomiędzy osobami (min. 2 m), ale preferowany jest kontakt telefoniczny oraz mailowy.

MR rekomenduje również ograniczenie korzystania przez pracowników z przestrzeni wspólnych, w tym: wprowadzenie różnych godzin przerw, zmniejszenie liczby pracowników korzystających ze wspólnych obszarów w danym czasie (np. przez rozłożenie przerw na posiłki).

"Stopniowy powrót do normalności nie zwalnia nas ze stosowania podstawowych zasad bezpieczeństwa. Muszą one stać się podstawą naszego codziennego funkcjonowania" - podkreśla ministerstwo.

Przypomina o konieczności zachowania 2-metrowej odległości od innych w przestrzeni publicznej i o obowiązkowym zasłanianiu nosa i ust w miejscach publicznych. Należy ściśle przestrzegać zasad sanitarnych w miejscach gromadzenia ludzi (dezynfekcja i utrzymanie odpowiedniego dystansu). Osoby zarażone lub potencjalnie zarażone powinny przebywać w kwarantannie i izolacji.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!