PARTNER PORTALU
  • BGK

Za małe sale i zmianowość – utrapienie uczniów

  • pt    5 października 2018 - 21:46
Za małe sale i zmianowość – utrapienie uczniów
Rzecznik Praw Dziecka pisze do MEN w sprawie zmianowości w szkołach (fot. pixabay)

Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak przekazał Minister Edukacji Annie Zalewskiej uwagi wskazujące na niewłaściwą organizację szkoły podstawowej, wraz z wystąpieniem, w którym apeluje o szczególne zwrócenie uwagi na problem tzw. zmianowości w organizacji zajęć lekcyjnych w szkole podstawowej oraz brak standardów co do minimalnej powierzchni sali lekcyjnej przypadającej na ucznia.




  • Do rzecznika trafia wiele skarg rodziców na organizację zajęć w szkołach podstawowych po reformie.
  • Jak przyznał Michalak, rodzice zgłaszają do Rzecznika Praw Dziecka dwa zasadnicze problemy.
  • MEN odpowiada, że organizacja pracy należy do kompetencji dyrektorów szkół.

"W liście skierowanym do Rodziców i Opiekunów, Pani Minister zapewniła, że: „zmieniamy szkołę po to, aby każdy uczeń, bez względu na to, skąd pochodzi oraz jaki jest status materialny jego rodziców, miał dobrą szkołę i dostęp do dobrej edukacji” – napisał Marek Michalak do szefowej MEN i dodał:

"Dlatego z tym większym zaniepokojeniem przyjmuję kolejne sygnały od rodziców o ich poważnych zastrzeżeniach do organizacji szkół podstawowych w roku szkolnym 2018/2019. W ich ocenie nie sprzyja ona idei przyjaznej szkoły i może utrudniać dzieciom dostęp do dobrej edukacji".

Jak przyznał Michalak, rodzice zgłaszają do Rzecznika Praw Dziecka dwa zasadnicze problemy.

Pierwszy to funkcjonowanie szkół w tzw. systemie zmianowym. Dla ucznia oznacza to rozpoczynanie zajęć lekcyjnych w godzinach południowych (nierzadko także popołudniowych) i kończenie ich nawet po godz. 17. Bywa też, że dzieci w poszczególne dni tygodnia rozpoczynają lekcje o różnych godzinach, tj. jednego dnia kończą zajęcia późnym popołudniem, a następnego dnia – zgodnie z planem lekcji – zaczynają je od rana.

"Obciążenie „zmianowością zajęć”, a w konsekwencji kończenie ich w późnych godzin popołudniowych, dotyczy również uczniów z niepełnosprawnością z oddziałów integracyjnych, w tym dzieci z autyzmem, czy zespołem Aspergera" – zaznacza RPD.

Drugim problemem jest brak standardów w zakresie bezpieczeństwa i higieny dla pomieszczeń przeznaczonych na sale lekcyjne. Ze zgłoszeń docierających do Rzecznika wynika, że zwiększenie liczby uczniów szkół podstawowych po wprowadzeniu do nich klas siódmych i ósmych niejednokrotnie powoduje, że dzieci uczą się w bardzo trudnych warunkach lokalowych (budynki sześcioletniej szkoły podstawowej nie są w stanie pomieścić oddziałów dwóch dodatkowych klas).

"W obecnej sytuacji byłoby zatem niezwykle ważne uregulowanie kwestii minimalnej powierzchni sali przypadającej na jednego ucznia – również w odniesieniu do pomieszczenia przeznaczonego na świetlicę szkolną" – precyzuje RPD.

Ministerstwo Edukacji Narodowej na dotychczasowe skargi w tych sprawach odpowiadało, że przepisy oświatowe nakładają obowiązek właściwej organizacji procesu nauczania na dyrektora szkoły.

"Jest to słuszne podejście, ale przy założeniu, że dyrektorowi stworzono ku temu odpowiednie warunki. W obecnym stanie rzeczy nie sposób, w mojej ocenie, obciążać winą za sytuację w szkołach wyłącznie jej dyrektorów. Zarządzanie oświatą odbywa się przecież na wielu poziomach" - przekonuje Marek Michalak, wskazując, że obecne trudności były do przewidzenia na początku 2017 roku, gdy samorządy podejmowały uchwały w sprawie dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego.

"Zadaniem Ministra Edukacji Narodowej jest wytyczanie kierunków polityki oświatowej. Nie może być ona realizowana w oderwaniu od informacji o realnych problemach i potrzebach społeczności szkolnych w Polsce. Oznacza to, że sygnały o nieprawidłowościach, jeśli napływają z wielu szkół, nie mogą pozostać niezauważone" – stwierdza RPD i przekazuje szefowej resortu edukacji niektóre relacje rodziców, skierowane do jego biura, a wskazujące na niewłaściwą organizację szkoły podstawowej.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.