PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Za mało eksperymentów na lekcjach przyrody

  • AW    21 maja 2015 - 17:12
Za mało eksperymentów na lekcjach przyrody
Podsumowanie projektu „Pracownia przyrody” w Centrum Kopernik (fot: men.gov.pl)

Nauczyciele przyrody zbyt rzadko korzystają na lekcjach z metod badawczych – wynika z analiz MEN. Zmienić to mają unijne fundusze i szkolenia.




- Bardzo bym chciała, aby każdy nauczyciel przedmiotów, w których eksperyment jest potrzebny jako element nauki, mógł eksperymentować – powiedziała minister edukacji Joanna Kluzik-Rostkowska w czwartek (21 maja) na konferencji podsumowującej pilotaż „Nowa pracownia przyrody”.

To cześć programu „Opracowanie i pilotaż aktywnych metod pracy z uczniem opartych na metodzie badawczej”. W jego ramach wraz z nauczycielami, naukowcami, badaczami i ekspertami z różnych dziedzin nauki oraz edukacji opracowano propozycje nowych rozwiązań edukacyjnych, mających przyczynić się do rozwoju edukacji przyrodniczej w klasach 4-6 szkoły podstawowej.

W wybranych szkołach podstawowych przeprowadzono pilotaż wykorzystania proponowanych rozwiązań: metod uczenia i wyposażenia.

Jak pracują nauczyciele przyrody?

Zrealizowano także projekt badawczy, którego celem była analiza sposobu pracy z uczniem, stosowanych metod i wykorzystywanych pomocy naukowych.

Z badań Ministerstwa Edukacji Narodowej wynika, że nauczyciele rozumieją wartość i zasadność korzystania z metody badawczej przy nauczaniu przyrody. Stosują je jednak rzadko.

– Mam nadzieję, że dyrektorzy szkół, samorządowcy i marszałkowie województw wiedzą, że nauka poprzez eksperyment jest ważnym elementem edukacji i nie będą na to skąpić środków z funduszy unijnych - powiedziała szefowa MEN. - Aby przeprowadzać eksperymenty nauczyciel przede wszystkim musi mieć odpowiedni sprzęt. Jednak to nie wszystko. Musi też być przygotowany i ośmielony – dodała.

Dlatego też MEN zamierza zorganizować specjalne szkolenia nauczycieli.

W rekomendacjach zwrócono uwagę na konieczność wprowadzenia metody badawczej na należne jej miejsce – jako pełnowartościowego sposobu zdobywania wiedzy. Dlatego postulowane jest stworzenie standardów jej wykorzystania, gdyż to m.in. ich brak powoduje, że nauczyciele pracują odmiennymi metodami.

Joanna Kluzik-Rostkowska przypomniała, że w nowej perspektywie finansowej UE na lata 2014-2020 środki unijne zostaną przeznaczone zarówno na doposażenie szkolnych pracowni przyrodniczych, jak i doskonalenia kompetencji zawodowych nauczycieli przedmiotów przyrodniczych.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.