Zapowiada się ostry spór wokół programów nauczania

Zapowiada się ostry spór wokół programów nauczania
Posłowie opozycji wezwali ministra edukacji i nauki do dyskusji na temat zmian w podstawach programowych (fot. BB).
Prawdopodobnie jeszcze przed końcem sierpnia dojdzie do posiedzenia sejmowej Komisji Edukacji Nauki i Młodzieży z udziałem przedstawicieli MEiN i ekspertów poświęconego sprawie treści wymaganych przez podstawy programowe dla poszczególnych klas. Taką decyzję podjęto na posiedzeniu Komisji 27 kwietnia, podczas którego minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek miał przedstawić informację na temat trybu i sposobu przeprowadzenia egzaminu maturalnego oraz egzaminu ósmoklasisty w warunkach pandemii koronawirusa SARS-CoV-2.
  • Sejmowa Komisja Edukacji Nauki i Młodzieży pozytywnie oceniła działania MEiN w sprawie egzaminów ósmoklasisty i maturalnych w bieżącym roku.
  • Posłowie opozycji uparli się, że resort edukacji musi odchudzić szkolne podstawy programowe i zaproponowali rzeczową dyskusję na temat tego, jak to zrobić.
  • Wstępem do dyskusji nad zmianami ma być monotematyczne posiedzenie KENM, do którego dojdzie jeszcze przed rozpoczęciem roku szkolnego.

Obradująca 27 kwietnia sejmowa Komisja Edukacji Nauki i Młodzieży, na której minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek miał przedstawić informację na temat trybu i sposobu przeprowadzenia egzaminu maturalnego oraz egzaminu ósmoklasisty w warunkach pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 nie przebiegała ani łatwo, ani przyjemnie. Przede wszystkim dlatego, że taka informacja została już przez MEiN społeczeństwu szczegółowo przedstawiona i nikt z posłów nie miał większych wątpliwości, co do tego, jak te egzaminy będą w tym roku wyglądały.

Oczywiście, pojawiły się też pytania szczegółowe ich dotyczące, na które odpowiedział dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik, odsyłając zainteresowanych do aneksów do informatorów, ale poza egzaminy AD 2021 nie wyszedł.

Tymczasem posłowie opozycji, w tym Kinga Gajewska, Piotr Borys, Krystyna Szumilas i Katarzyna Lubnauer dopytywali o przyszłość, uznając, że sprawa obecnego egzaminu jest już zamknięta.

Konieczne zmiany w podstawach

- Jaki będzie zakres materiału w kolejnych rocznikach, czy będzie on okrojony tak jak teraz o 20-30 proc., czy opublikowane przez CKE informatory, dotyczące nowej formuły maturalnej, która będzie obowiązywać 4-letnie liceum w 2023 r. i 5-letnie technikum w 2024 r. będą zmieniane - pytała Kinga Gajewska.

Jej wątpliwości wzbudziło np. to, że za dwa lata maturzystów na podstawowym egzaminie z języka polskiego czeka szczegółowy test z zakresu 40 lektur i dłuższe wypracowanie, a nie jak obecnie kilkunastu. Druga część arkusza - test historyczno-literacki - jest tak szczegółowa, że nauczyciele nazwali go testem dla literaturoznawców.

- Czy to jest potrzebne przyszłym lekarzom lub biotechnologom - dopytywała.

Zwróciła przy tym uwagę, że barierą do przygotowania do nowej matury może być podstawa programowa, która jest ogromnie przeładowana treściami i nie ma w niej czasu na ćwiczenie praktycznych umiejętności ucznia, analizowania tekstu czy badań naukowych.

- Ten egzamin to bardzo ciekawa wizja, ale ktoś musi przygotować nauczycieli, aby przygotowali uczniów do tych egzaminów. W ocenie ekspertów te zadania są nieadekwatne do programu. Albo na odwrót - program nie przystaje do egzaminu - mówiła. - Dlatego wzywamy ministra do odchudzania podstaw programowych. Kryzys jest do tego dobrym momentem. Usiądźmy i porozmawiajmy o zmianie - nie o ideologizacji, tylko o zmianie. O zmniejszeniu zakresu podstaw programowych, które są niemożliwe do realizacji przez nauczycieli podczas zajęć lekcyjnych. Zróbmy to w sposób legalny, z ekspertami - zaapelowała. Co w kolejnych wypowiedziach posłowie opozycji jeszcze podkreślili.

Propozycja do odrzucenia

Ta zdawałoby się neutralna propozycja wywołała ostrą krytykę przedstawiciela większości parlamentarnej.

- Kiedy słyszę, że 40 lektur to za dużo i po co to przyszłemu lekarzowi, to przypominam sobie wypowiedzi moich uczniów z klas pierwszej czy drugiej, którzy mówili, a po co mi wiadomości o chrzcie Polski czy Kazimierzu Wielkim - to podejście ucznia lenia - mówił poseł Zbigniew Dolata, podkreślając, że nikt, kto jest poważny nie powinien dążyć do obniżenia jakości polskiej edukacji.

Poseł Dolata odniósł się również do postulatu odchudzenia programów.

- To jest kolejny mit, że podstawy programowe są przeładowane, więc proszę bardzo pokażcie, co jest niepotrzebne. Jak to zrobicie, to zaczniemy dyskutować - mówił poseł Zbigniew Dolata.  

Podkreślił przy tym, że postulat obniżenia poziomu nauczania przypomina mu głośną kampanię medialną sprzed lat, że odrabianie zadań domowych jest szkodliwe.  

- Apeluję o elementarną odpowiedzialność za to, co mówicie. Przecież nikt nie powinien młodego człowieka łudzić tym, że bez pracy stanie się kompetentny i w sposób właściwy będzie wykonywać swoje obowiązki. Trzeba być fachowcem w swojej dziedzinie, a żeby nim zostać trzeba wylać masę potu - mówił.

Zaapelował przy tym, żeby posłowie uznali, że jeśli chodzi o działania dotyczące egzaminów w roku 2021 ministerstwo stanęło na wysokości zadania i CKE również. Na co przedstawiciele opozycji przystali.

Tylko konkretne pytania

Poseł Dolata nie omieszkał też wytknąć opozycji, że wzywając do dyskusji o podstawach programowych wyszła daleko poza zakres tematyczny posiedzenia, które sama zwołała. Od sarkastycznej uwagi w tym względzie nie uchronił się również Rafał Rzymkowski, sekretarz stanu w MEiN, który podkreślając, że resort jest otwarty na wszelkie prośby o informacje ze strony posłów, ale muszą oni kierować konkretne pytania.

Przedstawiciel resortu oświaty nie odpowiedział jednak wprost, czy MEiN jest skłonne rozmawiać rozważyć zmiany w podstawach programowych. W wyniku wymiany zdań, jaka wywiązała się między Krystyną Szumilas a przewodnicząca KENM Mirosławą Stachowiak-Różecką ustalono, że taka dyskusja z udziałem przedstawicieli MEiN i ekspertów zostanie podjęta na jednym z posiedzeń KENM jeszcze przed rozpoczęciem roku szkolnego.

TAGI
KOMENTARZE13

  • Do Do do Rodzic 2021-04-30 15:59:41
    Do Doradca metodyczny: masz na myśli siebie? Królowo 😎🤓😎🤓😎
  • Doradca metodyczny 2021-04-30 11:55:22
    Mao podał perfekcyjną logistykę zmiany programu nauczania. Niestety wątpię, aby nasi ,, eksperci" z tej propozycji skorzystali, obecnie polska głupota jest w rozkwicie, jakiego dawno nie było.
  • Rodzic 2021-04-29 15:12:22
    Do Rodzic: cieszę się Doradco mrtodyczny vel uwaga vel Depopulacja trwa, że dałaś się przekonać do zmiany zdania 😎

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!