PARTNER PORTALU

Zawodówkom potrzeba czegoś więcej niż zmiany nazwy

  • Justyna Koc    23 czerwca 2016 - 14:56
Zawodówkom potrzeba czegoś więcej niż zmiany nazwy
Trzeba uświadomić młodym, że niejednokrotnie absolwenci popularnych kierunków na studiach nie mają pracy (fot.pixabay)

Zakończyła się zorganizowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej ogólnopolska debata o systemie oświaty „Uczeń. Rodzic. Nauczyciel – Dobra zmiana”. 24 i 27 czerwca zostaną przedstawione wnioski płynące z dyskusji. Jakie zmiany mogą, a jakie powinny nastąpić w szkolnictwie zawodowym?




Choć fach w ręku daje większą szansę na znalezienie pracy po zakończeniu edukacji, to jednak młodzi wciąż niechętnie wybierają zawodówki. To z kolei przekłada się na liczbę kandydatów dostępnych na rynku pracy.

– Problem polega na tym, że wykwalifikowanych pracowników fizycznych jest bardzo mało. Szkolnictwo zawodowe nie jest tak powszechne, jak było to na początku lat 90. Musimy sprawić, by zawodówka była atrakcyjnym wyborem dla młodych – komentuje Andrzej Kubisiak z Work Service.

Na problem z postrzeganiem szkół zawodowych zwróciła uwagę minister edukacji Anna Zalewska, według której konieczna jest zmiana nazwy "zawodówka", bo ma ona złe konotacje. – Moglibyśmy wydać dziesiątki milionów na kampanię z przystojnymi hydraulikami i pięknymi informatyczkami, ale nie uzyskalibyśmy oczekiwanego efektu – przekonywała.

Andrzej Kubisiak pozytywnie ocenia propozycję minister edukacji. Jego zdaniem to dobry ruch marketingowy.

– Warto byłoby również nadać nazwę absolwentom szkoły zawodowej, która trafi do młodego pokolenia. Póki co określa się ich jako wykwalifikowanych pracowników fizycznych – mówi Kubisiak.

Zaznacza jednak, że za zmianą nazwy szkoły muszą iść konkretne działania.

– Trzeba uświadomić młodym, że niejednokrotnie absolwenci popularnych kierunków na studiach nie mają pracy. Z kolei na przykład dobrzy spawacze z uprawnieniami morskimi mogą zarabiać na podobnym poziomie co początkujący programiści. Młodzi i ich rodzice tego nie wiedzą. Podobnie nauczyciele, którzy nie są ekspertami od rynku pracy. Potrzebny jest doradca, który wesprze ucznia gimnazjum w wyborze odpowiedniej ścieżki edukacyjnej, udzielając mu informacji na temat lokalnego rynku pracy i aktualnych potrzeb polskich pracodawców – komentuje Kubasik.

Także Angelika Kałmuczak, dyrektor Zespołu Szkół nr 1 im. Bartłomieja z Bydgoszczy, uważa, że trzeba skupić się na wspieraniu młodych w podejmowaniu decyzji dotyczącej wyboru szkoły. – Zawodówka jest traktowana jako szkoła drugiej kategorii. Sama zmiana nazwy tego nie zmieni. Dużo zależy od rodziców – ich wsparcia i wytłumaczenia dziecku, że szkoła zawodowa najlepiej nauczy fachu. Później oczywiście chętni mogą uzupełnić swoje wykształcenie – ocenia.

Więcej czytaj na PulsHr.pl

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!



Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę





×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!