PARTNERZY PORTALU

Zdalne nauczanie na uczelniach się sprawdza, choć pogarsza jakość kształcenia

  • PAP/JP    29 kwietnia 2020 - 07:07
Zdalne nauczanie na uczelniach się sprawdza, choć pogarsza jakość kształcenia
fot. Pixabay

Zdalne nauczanie na uczelniach często się sprawdza, choć czasami pogarsza jakość kształcenia - twierdzi część studentów i nauczyciele akademiccy. Zamknięcie uczelni najbardziej dotyka uniwersytety medyczne, pedagogiczne i artystyczne, gdzie wielu zajęć nie da się przeprowadzić zdalnie.




  • Zgodnie z decyzją szefa resortu nauki, w związku z pandemią koronawirusa zajęcia na polskich uczelniach są zawieszone od 12 marca do 24 maja. Zajęcia mają odbywać się zdalnie, z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
  • Rektor Politechniki Warszawskiej i przewodniczący Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP) prof. Jan Szmidt w rozmowie z PAP pozytywnie ocenił działania szkół wyższych w zakresie prowadzenia zdalnego nauczania.
  • "Uważam, że uczelnie stanęły na wysokości zadania. Zdalne nauczanie najlepiej sprawdza się na politechnikach i na uniwersytetach o klasycznym profilu. Jest duża szansa, że zrealizują i zamkną semestr w ten, jednak - nietypowy dla nich - sposób" - powiedział.

Z informacji przekazanych przez prof. Szmidta wynika, że na przygotowanie zajęć w nowej formie dydaktycy poświęcają stosunkowo dużo czasu. "W normalnych warunkach przygotowanie cyklu zajęć online zajmuje co najmniej rok; teraz było na to zaledwie kilka tygodni i często w trybie z dnia na dzien. Mimo tego w pewnym zakresie się udało" - podkreśla.

Do Parlamentu Studentów Rzeczypospolitej Polskiej docierają od żaków różne sygnały na temat zdalnego nauczania - informuje rzeczniczka prasowa tej organizacji Julia Sobolewska.

"Niektórzy studenci chwalą zaangażowanie i obecną organizację zajęć zdalnie, ale są też negatywne opinie - zależą np. od zaangażowania osób prowadzących albo możliwości technicznych uczelni. Jednak z każdym tygodniem widzimy w tym zakresie poprawę" - podkreśliła.

Sobolewska poinformowała, że nauczyciele akademiccy, którzy są uznawani przez studentów za dobrych dydaktyków, prowadzą równie dobre zajęcia zdalne - bez względu na wiek.

"Samorządy studenckie angażują się, prowadząc ankiety umożliwiające wychwytywanie tych problemów i wdrażanie działań naprawczych" - dodała.

Nieco inny obraz wyłania się z nowego raportu Niezależnego Zrzeszenia Studentów (NZS).

"Prawie co czwarty student (24 proc.) spotkał się z więcej niż jednym przypadkiem, gdzie prowadzący nie prowadzi zgodnie z przyjętymi standardami zajęć w formie zdalnej, a ponad połowa badanych spotyka się z sytuacją, w której część jego zajęć nie odbywa się" - czytamy we wnioskach raportu NZS. W ocenie jego autorów pozwala to przypuszczać, że władze uczelni nie wiedzą, w jaki sposób realizowany jest program, co w perspektywie semestralnej może negatywnie wpłynąć na jakość dyplomu.

Autorzy raportu stwierdzili, że uczelnie nie dysponują systemami zdolnymi do pracy zdalnej. "Co więcej, zauważamy także problem związany z dostępem do szkoleń i sprzętu, które w dużej mierze zarówno studenci, jak i kadra akademicka muszą zapewnić sobie samodzielnie" - dodają. Podkreślają, że ponad 68 proc. wskazań odnosiło się do korzystania z poczty elektronicznej jako narzędzia prowadzenia zdalnych zajęć.

Z informacji przekazanych przez Krajową Reprezentację Doktorantów (KRD) wynika, że środowisko doktorantów dobrze odnajduje się w warunkach niestandardowej formy prowadzenia zajęć.

"Nie dopływają do nas informacje dotyczące perturbacji związanych z prowadzeniem zajęć dla doktorantów w formie kształcenia zdalnego" - powiedział PAP przewodniczący KRD Aleksy Borówka.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • cz. 3, 2020-04-29 18:05:26

    "W ocenie jego autorów pozwala to przypuszczać, że władze uczelni nie wiedzą, w jaki sposób realizowany jest program, co w perspektywie semestralnej może negatywnie wpłynąć na jakość dyplomu." - Słuszne to stwierdzenie i prawdziwe. "Autorzy raportu stwierdzili, że uczelnie nie dysponu...ją systemami zdolnymi do pracy zdalnej. "Co więcej, zauważamy także problem związany z dostępem do szkoleń i sprzętu, które w dużej mierze zarówno studenci, jak i kadra akademicka muszą zapewnić sobie samodzielnie" - dodają." - Dużo oczywistości z tego wynika, nie ma co polemizować. "Z informacji przekazanych przez Krajową Reprezentację Doktorantów (KRD) wynika, że środowisko doktorantów dobrze odnajduje się w warunkach niestandardowej formy prowadzenia zajęć." - Jest tak dlatego, że doktoranci nie mają zajęć, mają niewiele spotkań cyklicznych, skupieni są na pisaniu długich i opasłych prac doktorskich liczących po kilkaset stron. W dalszych częściach artykułu wszystko się wyjaśnia w kwestii doktorantów. "Prof. Jan Szmidt zaznaczył, że sytuacja w kształceniu zdalnym wygląda inaczej na uczelniach medycznych czy artystycznych, gdzie zdalne kształcenie często nie jest możliwe."To, czy obecnie trwający semestr zostanie na tego typu uczelniach zaliczony, zależy w dużym stopniu od rektorów uczelni" - mówi." - W pełni się zgadzam z rozumowaniem tego profesora, tym bardziej, że dalej w artykule się to wyjaśnia. Ogólnie artykuł stwierdza fakty i oczywistości, pełno jest truizmów i realnych spostrzeżeń.  rozwiń
  • cz. 2, 2020-04-29 17:50:21

    "Uważam, że uczelnie stanęły na wysokości zadania. Zdalne nauczanie najlepiej sprawdza się na politechnikach i na uniwersytetach o klasycznym profilu. Jest duża szansa, że zrealizują i zamkną semestr w ten, jednak - nietypowy dla nich - sposób" - powiedział." - Co do kierunków ścisłyc...h, faktycznie tutaj jest lepiej, humaniści zaś ucierpieli ale jakby nie patrzeć od strony społecznej każdy stracił - brakuje spotkań realnych, kontaktów akademickich. Z tym zamykaniem semestrów różnie może być na różnych uczelniach, roczniki kończące dany etap studiów( licencjat czy magisterka) mają trochę lepiej, gdyż miały mało zajęć lub prawie nic, więc pozostaje tylko kwestia praktyk - jak widzą to uczelnie oraz kwestia obrony pracy - najlepiej by się stało, jakby umożliwiono obrony prac w klasycznej formie albo zastąpiono( w przypadku licencjatów) jedynie egzaminem licencjackim( i tak prace licencjackie miały zostać zniesione). "Prawie co czwarty student (24 proc.) spotkał się z więcej niż jednym przypadkiem, gdzie prowadzący nie prowadzi zgodnie z przyjętymi standardami zajęć w formie zdalnej, a ponad połowa badanych spotyka się z sytuacją, w której część jego zajęć nie odbywa się" - czytamy we wnioskach raportu NZS." - To prawda, bo w istocie dla wielu nauczycieli akademickich to był niemały wstrząs i sporo komplikacji.  rozwiń
  • cz. 1, 2020-04-29 17:34:03

    "Zdalne nauczanie na uczelniach często się sprawdza, choć czasami pogarsza jakość kształcenia" - pogarszać to pogarsza na pewno, chociażby pod takim względem, że nie ma gwarancji na to, że ktoś wykonał jakieś zadanie samodzielnie to raz a dwa utrudnia jakość kształcenia - klasyczne spotkan...ia, gdzie nauczyciel akademicki prowadzi zajęcia czy wykład są nie do zastąpienia czymkolwiek, poza tym zawsze jakąś wiedzę się przyswoi, dużo lepiej niż jakby się w ogóle nie przychodziło. "Zamknięcie uczelni najbardziej dotyka uniwersytety medyczne, pedagogiczne i artystyczne, gdzie wielu zajęć nie da się przeprowadzić zdalnie." - Nie tylko te uniwersytety, są przecież wydziały, które mają kierunki studiów o profilach bardziej praktycznych, gdzie są warsztaty i zajęcia praktyczne i takie kierunki tracą bardzo na znaczeniu, nie wiem dokładnie jakie to kierunki ale są takie, na których nie tylko się siedzi, dostaje się do domu coś zadane i tyko wkuwa się materiał. "Zgodnie z decyzją szefa resortu nauki, w związku z pandemią koronawirusa zajęcia na polskich uczelniach są zawieszone od 12 marca do 24 maja." - i oby już dalej tego nie przedłużali, bo nauczanie w taki sposób na tak długą perspektywę nie jest dobre dla nikogo ani dla nauczycieli ani dla studentów, a taki semestr można by powiedzieć jest w dużej mierze zmarnowany.  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!