PARTNER PORTALU
  • BGK

Zespoły pomagające uczniom nieobowiązkowe

  • PAP    12 grudnia 2012 - 13:08
Zespoły pomagające uczniom nieobowiązkowe

Rezygnację z obowiązku tworzenia w szkołach specjalnych zespołów pomagających uczniom z problemami oraz uczniom zdolnym, a także odejście od obowiązku zakładania tym uczniom specjalnych kart przewiduje projekt nowego rozporządzenia przygotowanego przez MEN.




Projekt nowego rozporządzenia w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach został w środę skierowany do konsultacji. Rozporządzenie to ma zastąpić obecne, obowiązujące od 2010 r.

„Biurokracja nie może przysłaniać i ograniczać autentycznej pomocy uczniom. Chcę, by nauczyciele mieli więcej czasu na udzielanie pomocy, na bezpośrednią pracę z uczniem, dlatego proponuję zmianę rozporządzenia" - powiedziała w środę dziennikarzom minister edukacji Krystyna Szumilas.

Projekt rozporządzenia zakłada odciążenie nauczycieli z części dotychczasowych obowiązków, w tym ograniczenie do niezbędnego minimum konieczności sporządzania dokumentacji dotyczącej udzielanej uczniom pomocy. Według minister edukacji, wydłuży to czas, który nauczyciele będą mogli przeznaczyć na bezpośrednią pracę z uczniem, da też możliwość szybszego reagowania na określone potrzeby dzieci.

W projekcie zapisano odejście od obligatoryjnego tworzenia zespołu dla każdego ucznia wymagających pomocy lub wsparcia. Obecnie - zgodnie z przepisami - w skład takiego zespołu mają wchodzić nauczyciele uczący danego ucznia, wychowawca oraz specjaliści prowadzący zajęcia, np. psycholog, pedagog, logopeda. Zadaniem zespołu jest planowanie i koordynowanie udzielanej uczniowi pomocy.

Po zmianie rozporządzenia zadania te będzie wykonywał wychowawca klasy, który w zależności od potrzeb ucznia będzie współpracował z nauczycielami, specjalistami, poradnią psychologiczno-pedagogiczną i rodzicami.

W projekcie zaproponowano również zniesienie obowiązku opracowywania kart indywidualnych potrzeb ucznia (KIPU), w których opisywane są potrzeby uczniów oraz sposób udzielanej im pomocy lub wsparcia. Szkoły będą mogły też odejść od opracowywania planów działań wspierających (PDW) na rzecz indywidualnych lub grupowych programów pomocy psychologiczno-pedagogicznej, dokumentowanej w dzienniku pracy nauczyciela.

Obowiązek tworzenie w szkołach zespołów, opracowywanie kart oraz planów działań był krytykowany przez środowisko nauczycieli. Według nich, to nadmierna biurokracja, która powoduje, że mniej czasu mogą przeznaczyć na rzeczywistą pracę z uczniami wymagającymi pomocy lub wsparcia.

Jak zaznaczyła minister edukacji, teraz wystarczy samo dokumentowanie sposobów pracy z uczniem i udzielania im pomocy sporządzane przez nauczycieli i specjalistów bezpośrednio pracujących z uczniami. Sporządzanie takiej dokumentacji jest obowiązkowe i takie pozostanie w przyszłości.

Zmianie nie ulegną też przepisy dotyczące pomocy uczniom z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Wnioski dotyczące dalszej pracy z nimi będą nadal uwzględniane w indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych (IPET).

MEN chce, by nowe rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej weszło w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia go w Dzienniku Ustaw.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • psycholog, 2012-12-12 14:31:20

    Zespołu kwalifikowały również do różnego typu zajęć dodatkowych. Znam szkoły, w których 85 % dzieci z oddziałów "0" zakwalifikowały do zajęć logopedycznych, a wszystko po to aby było dodatkowe zatrudnienie. Wiadomo, że dzieci 5-cio, 6-cioletnie nie mają teatralnej dykcji.



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.