PARTNER PORTALU
  • BGK

Zmienią się zasady oceniania uczniów z niektórych przedmiotów

  • PAP    27 marca 2015 - 19:31
Zmienią się zasady oceniania uczniów z niektórych przedmiotów
Nie jest winą dziecka, że fikołki robi wolniej albo gorzej - twierdzi minister edukacji (fot.fotolia)

Od nowego roku szkolnego zmienione zostaną zasady oceniania uczniów na lekcjach WF; przy ich wystawianiu brane będą pod uwagę indywidualne możliwości uczniów.




Minister była gościem Targów Edukacyjnych Festiwal Zawodów 2015, zorganizowanych w EXPO Kraków przez województwo małopolskie. Podczas briefingu przypomniała o skierowaniu w tym tygodniu do konsultacji projektów dwóch rozporządzeń. Jeden z projektów dotyczy szczegółowych warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów. Drugi projekt dotyczy szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego.

"Konsultacje potrwają 30 dni. Zbieramy uwagi i potem będziemy je analizować" - powiedziała Kluzik-Rostkowska. Zwróciła uwagę na zapisy w projekcie rozporządzenia ws. zasad oceniania odnoszące się do lekcji wychowania fizycznego. Zaznaczyła, że szczególnie zależy jej na zmianie w podejściu do oceniania dzieci na lekcjach WF.

"Znamy sytuacje, że dziecko ze wszystkich przedmiotów ma szóstki, a z WF tróję, więc sami rodzice proszą o zwolnienie z lekcji, żeby słabsza ocena nie psuła mu średniej. Nie jest winą dziecka, że fikołki robi wolniej albo gorzej. Dlatego tak przygotowujemy to rozporządzenie, żeby doceniany był wysiłek, chęci, a nie sposób zrobienia tego fikołka. To mają być zajęcia, do których dzieci przystępują chętnie. To nie mają być zajęcia eliminujące fizycznie słabszych" - mówiła minister.

Zgodnie z projektem ma zmienić się także sposób oceniania przy ustalaniu oceny z techniki, zajęć technicznych, plastyki, muzyki i zajęć artystycznych. Jak zapisano "należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć". W przypadku ustalania oceny z WF ma być brana pod uwagę także systematyczność udziału w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach na rzecz sportu szkolnego i kultury fizycznej.

W uzasadnieniu do projektu rozporządzenia wyjaśniono, że "wprowadzenie tej zmiany ma na celu zwiększenia motywacji uczniów do uczestnictwa w zajęciach wychowania fizycznego oraz podejmowaniu aktywności na rzecz kultury fizycznej, jako działania mające wpływ na kształtowanie prozdrowotnego stylu życia".

MEN chce, by rozporządzenie ws. oceniania weszło w życie 1 września 2015 r., czyli z początkiem nowego roku szkolnego.

Dwa nowe projektowane rozporządzenia mają zastąpić jedno dotychczasowe (zawierające przepisy dotyczące zarówno oceniania, jak i egzaminów zewnętrznych), które zostało wydane na podstawie upoważnienia ustawowego uznanego we wrześniu 2013 r. przez Trybunał Konstytucyjny za zbyt ogólne.

Dlatego w styczniu tego roku Sejm uchwalił nowelizację ustawy o systemie oświaty zawierającą szczegółowe wytyczne dla ministra edukacji do wydania rozporządzeń dotyczących zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów. Na początku marca nowelizacja została podpisana przez prezydenta Bronisława Komorowskiego.

W nowelizacji w regulacjach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów nie wprowadzono zasadniczych zmian w stosunku do obowiązujących, zawartych w dotychczasowym rozporządzeniu regulującym tę materię. Zapisano jednoznacznie obowiązek udostępniania uczniowi i jego rodzicom sprawdzonych i ocenionych pisemnych prac ucznia.

Dano też możliwość wprowadzenia w szkole oceny opisowej od klasy I szkoły podstawowej do klasy ostatniej szkoły ponadgimnazjalnej. Do tej pory oceny opisowe stosowane były tylko w klasach I-III szkoły podstawowej. Teraz będą mogły towarzyszyć także ocenom w klasach wyższych wyrażanych cyframi w skali od 1 do 6.

Także do tej kwestii odniosła się w piątek minister edukacji. "Marzy mi się sytuacja, w której nauczyciele chętniej będą sięgali po tzw. ocenę kształtującą" - powiedziała Kluzik-Rostkowska. "To formuła oceniania przyporządkowana dzisiaj etapowi wczesnoszkolnemu - klasom I-III. Bardzo bym chciała i takie jest oczekiwanie części środowiska nauczycielskiego, żeby ocenę kształtującą, opisową mogli stosować na wyższych etapach edukacji. My mówimy temu: tak" - dodała.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • forsaforsa, 2015-03-28 11:20:46

    Jak to co za nowość? Wystarczy zobaczyć ile forsy ukradnie ta cała grupa konsultacyjna i sam "pomysłodawca" i już wiadomo o co chodzi..... A rodzicom wciśnie się kolejne kłamstewko - jak to ministerstwo dba o wasze i nasze dzieci.... a szczególnie o własną kieszeń
  • nauczyciel ok, 2015-03-27 22:32:59

    Ocenianie ksztaltujace to nie ocena opisowa. Ta druga jest ocena sumujaca, a ta pierwsza wspierajaca, opatrzona komentarzem skladajacym sie z 4 elementow. Ocena opisowa zawiera informacje o osiagnieciach ucznia, a ksztaltujaca nastawiona jest na wskazywanie kierunkow poprawy.
  • Giga, 2015-03-27 21:54:12

    Do tej pory w ocenie uczniów z wf i przedmiotów artystycznych również były brane pod uwagę możliwości ucznia, dlatego nie rozumiem cóż to ma być za nowość.



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.