Partnerzy portalu

ZNP rekomenduje, jak poprawić sytuację w polskiej edukacji

  • AKC
  • 5 czerwca 2023 - 13:20
ZNP rekomenduje, jak poprawić sytuację w polskiej edukacji
Związkowcy z ZNP podczas marszu 4 czerwca w Warszawie (fot. FB/ZNP)
- Rekomendacje ZNP to konkretne rozwiązania poprawiające sytuację dzieci, wychowanków, uczniów, studentów, nauczycieli oraz pracowników edukacji - przekonywali związkowcy podczas niedzielnego marszu 4 czerwca w Warszawie.
  • Wśród półmilionowej rzeszy Polaków, którzy przybyli na marsz 4 czerwca do Warszawy, nie zabrakło nauczycieli i pracowników oświaty z całej Polski.
  • "Dla nas edukacja jest najważniejsza! I nie zawahamy się o tym mówić wszędzie tam, gdzie jest przestrzeń na dialog!" - zapowiadał na krótko przed marszem Związek Nauczycielstwa Polskiego (ZNP).
  • Jakiej chce edukacji? To wypunktowano w formie rekomendacji dla rządzących i dla samych szkół.

Jak wyjaśnia Związek Nauczycielstwa Polskiego (ZNP) w komunikacie, to rekomendacje "Miasteczka edukacyjnego", które działało pod hasłem „Edukacja jest najważniejsza” jesienią ubiegłego roku.

- Mówimy o nich publicznie przy każdej nadarzającej się okazji, wspierając jednocześnie wartości demokratyczne i pro-obywatelskie inicjatywy - podkreśla ZNP.

Organizacja deklaruje, że chce edukacji "na miarę XXI, a nie XIX wieku, z odchudzoną podstawą programową, 20-osobowymi klasami i wsparciem specjalistów; edukacji dobrze i racjonalnie finansowanej, w tym realnej poprawy sytuacji materialnej nauczycieli; edukacji z profesjonalną i dowartościowaną kadrą; edukacji ukierunkowanej na kluczowe kompetencje, a nie szczegółowe wiadomości; edukacji opartej na autonomii i samodzielności szkół, a nie centralnie sterowanej;
edukacji równych szans".

Wśród rekomendacji, które przygotowali w związku z tym wydarzeniem, znalazły się:

  • „odchudzenie” podstawy programowej;
  • indywidualizacja kształcenia w klasach do 20 uczniów;
  • darmowe podręczniki na wszystkich etapach edukacyjnych;
  • kształcenie kompetencji kluczowych;
  • wsparcie specjalistów - psychologów i pedagogów;
  • lekkie tornistry dla uczniów.

Związek Nauczycielstwa Polskiego rekomenduje też:

  • wzrost i urealnienie nakładów budżetowych na edukację od przedszkoli po uczelnie wyższe;
  • prawne zagwarantowanie procentowego udziału wydatków na oświatę w stosunku do PKB na poziomie nie niższym niż 3 proc.;
  • realną poprawę sytuacji materialnej nauczycieli przez powiązanie systemu wynagradzania nauczycieli ze średnim wynagrodzeniem w gospodarce;
  • finansowanie wynagrodzenia nauczycieli z budżetu państwa,
    wzrost wynagrodzeń pracowników niebędących nauczycielami.

Polska edukacja z profesjonalną i dowartościowaną kadrą 

ZNP chce dowartościowania i docenienia kadry nauczycielskiej oraz pracowników edukacji, a co za tym idzie:

  • systemowego wspierania rozwoju profesjonalnego;
  • wprowadzenia radykalnej podwyżki nauczycielskich płac oraz mechanizmu gwarantującego ich regularny wzrost;
  • ograniczenia biurokracji;
  • wyposażenia miejsc pracy nauczycieli;
  • poprawy warunków pracy;
  • modyfikacji systemu oceny pracy nauczycieli.

ZNP wskazuje też, że edukacja powinna być ukierunkowana na kluczowe kompetencje, a nie szczegółowe wiadomości. Dlatego rekomenduje:  

  • kształcenie kompetencji kluczowych, w tym pracy zespołowej, krytycznego i twórczego myślenia, umiejętności rozwiązywania problemów;
  • ograniczenie tradycyjnych metod nauczania na rzecz sposobów pracy, które autentycznie angażują młodych ludzi - takich, które budzą pasje, zachęcają do stawiania pytań, badania i robienia rzeczy ważnych dla siebie i pożytecznych dla świata; 
  • mądre korzystanie z nowych mediów i technologii.

Edukacja oparta na autonomii i samodzielności szkół, a nie centralnie sterowana

Związek Nauczycielstwa Polskiego ma też wskazówki dotyczące autonomii i samodzielności szkół. W tym zakresie zaleca:

  • samodzielność szkoły zamiast centralnego sterowania, więcej decyzji w rękach dyrekcji, nauczycieli i nauczycielek;
  • budowanie takich zespołów nauczycielskich, które wypracowują modele działania szkoły z uwzględnieniem potrzeb swoich uczniów i społeczności lokalnej; 
  • przebudowę systemu nadzoru pedagogicznego - więcej doradztwa i wsparcia, mniej arbitralnej kontroli; 
  • faktyczną swobodę stosowania przez nauczycieli w realizacji programu nauczania i metod nauczania;
  • współpracę z organizacjami społecznymi - korzystanie z ich wsparcia i zasobów.

ZNP rekomenduje w końcu - jak to określa - edukację równych szans:

  • wsparcie dla dzieci z trudnościami i ze specjalnymi potrzebami;
  • przeciwdziałanie selekcji oraz segregacji uczennic i uczniów;
  • edukację bez rankingów;
  • szkoła wsparcia i współpracy, a nie rywalizacji; 
  • szkoła jako przyjazne miejsce z dobrym klimatem do nauki, dbanie o relacje nauczyciele-uczniowie-rodzice; 
  • wsparcie edukacyjne i psychospołeczne dzieci; ograniczenie rywalizacji i nacisku na indywidualne sukcesy.
TAGI
KOMENTARZE11

  • Paluszek 2023-06-07 07:26:48
    Do nauczam: dziękuję nauczycielu za merytoryczną odpowiedź.
  • nauczam 2023-06-06 23:47:38
    Do Paluszek : i jajco !
  • Paluszek 2023-06-06 13:19:38
    Do nauczam: I co w związku z tym? Lepiej im się żyje? Ale zdania od dużej litery już nie potrafią....

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!