ZNP rekomenduje, jak poprawić sytuację w polskiej edukacji

- Wśród półmilionowej rzeszy Polaków, którzy przybyli na marsz 4 czerwca do Warszawy, nie zabrakło nauczycieli i pracowników oświaty z całej Polski.
- "Dla nas edukacja jest najważniejsza! I nie zawahamy się o tym mówić wszędzie tam, gdzie jest przestrzeń na dialog!" - zapowiadał na krótko przed marszem Związek Nauczycielstwa Polskiego (ZNP).
- Jakiej chce edukacji? To wypunktowano w formie rekomendacji dla rządzących i dla samych szkół.
Jak wyjaśnia Związek Nauczycielstwa Polskiego (ZNP) w komunikacie, to rekomendacje "Miasteczka edukacyjnego", które działało pod hasłem „Edukacja jest najważniejsza” jesienią ubiegłego roku.
- Mówimy o nich publicznie przy każdej nadarzającej się okazji, wspierając jednocześnie wartości demokratyczne i pro-obywatelskie inicjatywy - podkreśla ZNP.
Organizacja deklaruje, że chce edukacji "na miarę XXI, a nie XIX wieku, z odchudzoną podstawą programową, 20-osobowymi klasami i wsparciem specjalistów; edukacji dobrze i racjonalnie finansowanej, w tym realnej poprawy sytuacji materialnej nauczycieli; edukacji z profesjonalną i dowartościowaną kadrą; edukacji ukierunkowanej na kluczowe kompetencje, a nie szczegółowe wiadomości; edukacji opartej na autonomii i samodzielności szkół, a nie centralnie sterowanej;
edukacji równych szans".
Wśród rekomendacji, które przygotowali w związku z tym wydarzeniem, znalazły się:
- „odchudzenie” podstawy programowej;
- indywidualizacja kształcenia w klasach do 20 uczniów;
- darmowe podręczniki na wszystkich etapach edukacyjnych;
- kształcenie kompetencji kluczowych;
- wsparcie specjalistów - psychologów i pedagogów;
- lekkie tornistry dla uczniów.
Związek Nauczycielstwa Polskiego rekomenduje też:
- wzrost i urealnienie nakładów budżetowych na edukację od przedszkoli po uczelnie wyższe;
- prawne zagwarantowanie procentowego udziału wydatków na oświatę w stosunku do PKB na poziomie nie niższym niż 3 proc.;
- realną poprawę sytuacji materialnej nauczycieli przez powiązanie systemu wynagradzania nauczycieli ze średnim wynagrodzeniem w gospodarce;
- finansowanie wynagrodzenia nauczycieli z budżetu państwa,
wzrost wynagrodzeń pracowników niebędących nauczycielami.
Polska edukacja z profesjonalną i dowartościowaną kadrą
ZNP chce dowartościowania i docenienia kadry nauczycielskiej oraz pracowników edukacji, a co za tym idzie:
- systemowego wspierania rozwoju profesjonalnego;
- wprowadzenia radykalnej podwyżki nauczycielskich płac oraz mechanizmu gwarantującego ich regularny wzrost;
- ograniczenia biurokracji;
- wyposażenia miejsc pracy nauczycieli;
- poprawy warunków pracy;
- modyfikacji systemu oceny pracy nauczycieli.
ZNP wskazuje też, że edukacja powinna być ukierunkowana na kluczowe kompetencje, a nie szczegółowe wiadomości. Dlatego rekomenduje:
- kształcenie kompetencji kluczowych, w tym pracy zespołowej, krytycznego i twórczego myślenia, umiejętności rozwiązywania problemów;
- ograniczenie tradycyjnych metod nauczania na rzecz sposobów pracy, które autentycznie angażują młodych ludzi - takich, które budzą pasje, zachęcają do stawiania pytań, badania i robienia rzeczy ważnych dla siebie i pożytecznych dla świata;
- mądre korzystanie z nowych mediów i technologii.
Edukacja oparta na autonomii i samodzielności szkół, a nie centralnie sterowana
Związek Nauczycielstwa Polskiego ma też wskazówki dotyczące autonomii i samodzielności szkół. W tym zakresie zaleca:
- samodzielność szkoły zamiast centralnego sterowania, więcej decyzji w rękach dyrekcji, nauczycieli i nauczycielek;
- budowanie takich zespołów nauczycielskich, które wypracowują modele działania szkoły z uwzględnieniem potrzeb swoich uczniów i społeczności lokalnej;
- przebudowę systemu nadzoru pedagogicznego - więcej doradztwa i wsparcia, mniej arbitralnej kontroli;
- faktyczną swobodę stosowania przez nauczycieli w realizacji programu nauczania i metod nauczania;
- współpracę z organizacjami społecznymi - korzystanie z ich wsparcia i zasobów.
ZNP rekomenduje w końcu - jak to określa - edukację równych szans:
- wsparcie dla dzieci z trudnościami i ze specjalnymi potrzebami;
- przeciwdziałanie selekcji oraz segregacji uczennic i uczniów;
- edukację bez rankingów;
- szkoła wsparcia i współpracy, a nie rywalizacji;
- szkoła jako przyjazne miejsce z dobrym klimatem do nauki, dbanie o relacje nauczyciele-uczniowie-rodzice;
- wsparcie edukacyjne i psychospołeczne dzieci; ograniczenie rywalizacji i nacisku na indywidualne sukcesy.
Czy Polaków będzie stać na mieszkania? Zobacz najnowszą debatę

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.