Nowe prawo zamówień publicznych. Nie wszystkie zmiany są już przesądzone

- Nowe prawo zamówień publicznych będzie nowelizowane, a zmiany będą miały charakter doprecyzowujący.
- Wiemy, jakie propozycje nowelizacji zostały w konsultacjach i uzgodnieniach odrzucone, a jakie zgłoszone.
- Rada Ministrów ma przyjąć poprawki w ciągu najbliższych tygodni - tak, by projekt ustawy nowelizującej ustawę o koncesjach i PZP mógł być uchwalony jeszcze w tym roku.
Jak podkreślają przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju, odpowiedzialnego za przebieg procesu legislacyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Prawo zamówień publicznych, uwagi zgłaszane w czasie uzgodnień międzyresortowych, konsultacji publicznych i opiniowania są w większości związane z potrzebą doprecyzowania projektowanych regulacji: mają charakter porządkujący, uspójniający oraz redakcyjny.
Konieczna korekta
- Projektowane zmiany są wynikiem dialogu, który wraz z UZP prowadzimy z uczestnikami rynku zamówień. Przeprowadziliśmy cykl szkoleń i warsztatów dotyczących nowego PZP, na których zadawane były pytania i zgłaszane wątpliwości interpretacyjne. Wynikła z tego konieczność doprecyzowania niektórych przepisów. Planowane zmiany dotyczą przede wszystkim postępowań poniżej progów unijnych, tj. trybu podstawowego, wspomnianego już ograniczenia dopuszczalnej wysokości kar umownych, a także kontroli zamówień publicznych – mówił Marek Niedużak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju tuż po zakończeniu konsultacji publicznych projektowanej ustawy.
Sygnalizował jednocześnie, że największe zainteresowanie wzbudza kwestia ustawowego ograniczenia – do 20 proc. wartości netto umowy – dopuszczalnej wysokości kar umownych przewidzianych w umowach w sprawie zamówień publicznych.
Zob.: Marek Niedużak: Rynek koncesji powinien rozwijać się w sposób naturalny
Uwagi i postulowane zmiany
Dzisiaj wiemy już, o jakie konkretnie uwagi i postulaty chodzi. Z informacji przekazanych nam przez Mariusza Cioska, koordynatora Zespołu ds. Zamówień Publicznych w MR, uwagi merytoryczne, które pojawiały się w pismach kierowanych do ministerstwa, dotyczą m.in.:
- 1. proponowanego projektowaną ustawą ograniczenia – do 20 proc. wartości netto umowy – wysokości kar umownych przewidywanych umową w sprawie zamówienia publicznego (art. 436 pkt 3 nowego PZP). Uwagi dotyczące zasadności wprowadzenia tego rozwiązania podnosiło wiele podmiotów, m.in. Minister Infrastruktury, Minister Obrony Narodowej, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, Prezes Prokuratorii RP, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.
- Wskazano w nich, że wprowadzenie powyższego limitu może ograniczyć swobodę kontraktowania i będzie niekorzystne dla zamawiających. Wprowadzenie ogólnego, określonego procentowo w stosunku do wartości umowy, limitu wysokość kar umownych nie uwzględnia specyfiki poszczególnych umów o zamówienia publiczne i może spowodować wypaczenie istoty kary umownej (odszkodowania umownego).
- Podmioty zgłaszające uwagi wskazują również na funkcję prewencyjno-represyjną kar umownych, motywującą dłużnika do wykonania określonego świadczenia w oznaczonym terminie, oraz zwracają uwagę na praktykę sektora prywatnego, gdzie powszechnie stosowane limity kar umownych oscylują na poziomie 30-40 proc.;
- 2. wysokości zabezpieczenia należytego wykonania umowy oraz sposobów jego wnoszenia – podmioty zgłaszające uwagi postulują wprowadzenie możliwości zwiększenia z 5 proc. do 10 proc. wysokości zabezpieczenia należytego wykonania umowy bez konieczności dodatkowego uzasadnienia, w przypadku zamówień udzielanych przez zamawiających sektorowych, a także umożliwienie zmiany wysokości zabezpieczenia np. w przypadku zwiększenia wartości netto umowy (art. 452 PZP);
- Ponadto, w uwagach proponuje się wdrożenie rozwiązania, w którym wykonawca w momencie podpisania umowy byłby zobowiązany do wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy tylko na okres realizacji zamówienia, z wyłączeniem okresu rękojmi za wady. Natomiast zabezpieczenie dotyczące roszczeń z tytułu rękojmi za wady zobowiązany byłby wnieść w określonym w umowie terminie, przed upływem terminu realizacji zamówienia;
- 3. długości trwania umowy w sprawie zamówienia publicznego – podmioty zgłaszające uwagi postulowały zniesienie 4-letniego ograniczenia trwania umowy również w przypadku umów powtarzających się i ciągłych;
- 4. kontroli udzielania zamówień publicznych m.in. w zakresie obowiązków nakładanych na zamawiającego w trakcie kontroli. Podmioty zgłaszające uwagi wskazują na niejasność celu, jaki ma być zrealizowany poprzez dodanie ust. 4 w art. 597 PZP, nakazującego zamawiającemu, niezwłocznie po wszczęciu kontroli, poinformowanie organu kontroli o przeprowadzonej wcześniej kontroli danego zamówienia i udostępnia jej wyników;
- 5. progu stosowania ustawy o umowach koncesji na roboty budowlane lub usługi ustalanego na poziomie 130 tys. zł (wprowadzany art. 4 tej ustawy z dniem 1 stycznia 2021 r.); w ramach opiniowania oraz konsultacji publicznych niektóre podmioty postulowały zniesienie tego progu, niektóre zaś opowiadały się za jego utrzymaniem.
Według przedstawiciela resortu rozwoju podmioty zgłaszające uwagi do nowych i proponowanych regulacji funkcjonowania zamówień zgłosiły również wiele postulatów zmian w Pzp, dotyczących m.in. ustalania wartości zamówienia, opisu przedmiotu zamówienia, przesłanek wykluczenia wykonawcy, kryteriów oceny ofert, w tym ustalania rażąco niskiej ceny, przeprowadzania konkursu, kontroli udzielania zamówień.
- Najczęściej wnisoki postulaty te związane były ze sposobem funkcjonowania danej branży i skupiały się na rozwiązaniach prawnych najlepiej wpisujących się w jej specyfikę – podkreśla Mariusz Ciosek.
Jeszcze kilka tygodni
Trudno dziś wyrokować, które z tych uwag i postulatów zostaną uwzględnione w projekcie nowelizacyjnym nowego Prawa zamówień publicznych, czyli ustawy, która – przypomnijmy – wejdzie w życie 1 stycznia 2021 r.
Według Przemysława Grosfelda, zastępcy dyrektora Departamentu Doskonalenia Regulacji Gospodarczych w Ministerstwie Rozwoju, w ciągu najbliższych tygodni powinny być zakończone prace na etapie rządowym, a potem prace w Sejmie.
- Myślę, że na pewno w listopadzie już będzie można powiedzieć, co się zmienia – wyjaśnia Przemysław Grosfeld.
Zobacz: Ministerstwo Rozwoju zapowiada nowelizację nowego Prawo zamówień publicznych
Dyskusja na temat zmian w prawie zamówień publicznych była też prowadzona podczas jednego z paneli XII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
Zobacz: Nowe prawo zamówień publicznych wzmocni konkurencyjność i jakość inwestycji

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.