Oferty na przebudowę ul. Piekarskiej w Bytomiu znacznie powyżej budżetu

Ul. Piekarska to wyjątkowe miejsce w skali kraju - do niedawna tamtejszą linią tramwajową nr 38 o długości 1350 m kursowały wyłącznie historyczne tramwaje typu N.
Gruntowną modernizację ul. Piekarskiej miasto i TŚ zaplanowały już kilka lat temu. Założono przebudowę torowiska, a także jezdni, chodników, oświetlenia i infrastruktury podziemnej - w podobnym zakresie, w jakim w ostatnich latach przebudowano w tym mieście ul. Katowicką.
Po stronie tramwajowej przetarg dotyczy realizacji zadania pn. "Przebudowa torowiska w ul. Piekarskiej w Bytomiu wraz z ul. Sądową w Bytomiu", będącego elementem "Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko - Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego", współfinansowanego przez Unię Europejską.
TŚ chcą dzięki przebudowie zyskać możliwość rozszerzenia oferty linii nr 38 kursującej ul. Piekarską. Budowa nowych relacji na skrzyżowaniu ul. Piekarskiej z ul. Sądową i następnie ul. Sądowej z ul. Powstańców Warszawskich pozwoli na wydłużenie trasy linii nr 38 do placu Sikorskiego, który jest ważnym punktem przesiadkowym w mieście.
Ul. Piekarska ma zostać przebudowana na całej długości - od skrzyżowania z ul. Sądową do przystanku tramwajowego po północnej stronie skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich. Inwestycja ma zostać zrealizowana dzięki porozumieniu spółki Tramwaje Śląskie SA oraz gminy Bytom, reprezentowanej przez Miejski Zarząd Dróg i Mostów oraz Bytomskie Przedsiębiorstwo Komunalne.
Torowisko, w całości wbudowane w jezdnię, ma zostać wykonane w prefabrykowanych płytach torowych oraz na płycie betonowej wykonanej na miejscu, ze sprężystym mocowaniem szyn w komorach. Na etapie prac ziemnych przewidziano roboty przezbrojeniowe sieci podziemnych kolidujących z zakresem torowym.
Remont ma objąć też nowe słupy trakcyjne i trakcyjno-oświetleniowe, nową sieć trakcyjną, elektrycznie sterowane, ogrzewane zwrotnice oraz smarownice, nowe systemy sterowania i nowe elementy układu zasilania. Powstać mają nowe platformy przystankowe, w tym także tzw. przystanki wiedeńskie. Na końcowym przystanku linii nr 38, czyli przystanku Bytom Powstańców Śląskich, powstać ma dwutorowa krańcówka z torem odstawczym.
Zakres miejski inwestycji ma objąć przebudowę chodników i peronów przystankowych, jezdni, miejsc postojowych, wybudowanie ścieżki rowerowej a także przebudowę kolidujących instalacji podziemnych. Przebudowane ma zostać oświetlenie uliczne, powstać odcinek jednokierunkowej ścieżki rowerowej; uporządkowane ma zostać też parkowanie.
Fragment między ul. Wrocławską a ul. Piłsudskiego ma zostać wykonany przy użyciu kostki ciętej, płomieniowanej, z uwagi na reprezentacyjny charakter fragmentu ulicy. W zakresie BPK jest przebudowa sieci wodociągowej.
Zadanie ma zostać zrealizowane w trybie projektuj i buduj. Po podpisaniu umowy wykonanie prac projektowych z pozyskaniem decyzji administracyjnych ma potrwać do 5 miesięcy, a następnie realizacja robót - 12 miesięcy od zaakceptowania dokumentacji.
W obecnym kształcie bytomską jednotorową linię 38 uruchomiono 10 lutego 1982 r. Od lat jeździł nią jeden z dwóch dwukierunkowych tramwajów typu N Tramwajów Śląskich: noszący imię Paulek wóz z 1949 r., albo Hildka z 1951 r. W obecnej perspektywie unijnej TŚ zamówiły m.in. dwa nowe, częściowo niskopodłogowe, krótkie wagony dwukierunkowe - do obsługi właśnie linii nr 38.
W marcu ub. roku linia została zawieszona, w związku z niemożliwością spełnienia pandemicznych obostrzeń sanitarnych w wagonach typu N. W lipcu ub. roku kursy wznowiono, z wykorzystaniem pierwszego z dostarczonych przez Modertrans Poznań wagonów Moderus MF 10 AC BD. TŚ zapowiadały, że docelowo nowe wagony nie zastąpią na linii 38 starych wozów, lecz mają być ich uzupełnieniem, kursując naprzemiennie.
Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.