PLK: rozpoczęły się prace na przystanku kolejowym Dąbrowa Górnicza Gołonóg
Inwestycję w infrastrukturę przystanku kolejowego Dąbrowa Górnicza Gołonóg PLK prowadzą razem z lokalnym samorządem. Miasto zamówiło m.in. przebudowę okolicznych dróg i infrastrukturę przystankową. Podobne inwestycje obie strony przeprowadziły już wcześniej na dąbrowskim przystanku Ząbkowice, a teraz realizują w centrum Dąbrowy Górniczej.
Dąbrowa Górnicza to najbardziej wysunięty na północny wschód duży ośrodek Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Kilka lat temu miejscowy samorząd rozpoczął program "Promowanie zielonej mobilności...", zakładający ofertę komunikacji zbiorowej konkurencyjną dla transportu indywidualnego. Kluczowym założeniem jest poprawa dostępności do dworców kolejowych: w centrum i dzielnicach Gołonóg oraz Ząbkowice.
Pod tym kątem miasto - przy wsparciu miejscowych parlamentarzystów - nawiązało współpracę ze spółką PKP PLK. Następnie w uzgodnieniu przygotowano projekty.
Warty 67,5 mln zł brutto kontrakt PLK i miasta z firmą Nowak Mosty, dotyczący Gołonoga, podpisano 20 października br. We wtorek PLK podały, że rozpoczęła się już przebudowa przystanku, poprzedzona wykonaniem dokumentacji projektowej. Ruch kolejowy i drogowy będą utrzymane; prace będą prowadzone przy ruchu na jednym torze. Pierwsze roboty obejmują wykonanie fundamentów pod nowe słupy sieci trakcyjnej. Budowany jest tymczasowy przejazd kolejowo-drogowy.
Na przystanku zbudowane zostaną nowe, wyższe, niż dotąd, perony zewnętrzne - przy budynku dworca oraz od strony ul. Parkowej. Zostaną zamontowane wiaty, ławki, oświetlenie, oznakowanie i nagłośnienie. PLK zbudują przejście podziemne z windami, łączące perony z budynkiem dworca i projektowanym centrum przesiadkowym. Przebudowa obejmie tory i sieć trakcyjną. Zostanie zabezpieczony teren pod dodatkowe tory dla kolei aglomeracyjnej.
W centrum założono budowę głównego centrum przesiadkowego - z parkingami typu Park & Ride oraz dla rowerów i bezkolizyjnym połączeniem do ul. Kościuszki, przejście podziemne łączące perony z budynkiem dworca oraz parkingami przy ul. Kościuszki i ul. Limanowskiego, a także przebudowę peronów i układu torów stacji, który w przyszłości ma umożliwić rozdzielenie ruchu dalekobieżnego i lokalnego.
Przewidziano też nową drogę łączącą ul. Kolejową i Kościuszki z ul. Sobieskiego i zastąpienie tunelem na przedłużeniu ul. Kościuszki (do ul. Limanowskiego) przejazdu kolejowego na ul. Konopnickiej; w miejsce przejazdu założono podziemne przejście dla pieszych i rowerzystów. Postępowaniem objęto też przebudowę ul. Kolejowej - od ul. Kościuszki do ul. Konopnickiej. Umowę na wykonanie tej inwestycji za ok. 229 mln zł brutto podpisano z konsorcjum Nowak-Mosty i Complex w sierpniu br.
Do dwóch etapów unijnego projektu dotyczącego "Promowania zielonej mobilności..." samorząd miasta otrzymał m.in. dofinansowanie w dwóch naborach konkursu dot. transportu niskoemisyjnego Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-20: 23,7 mln zł - do wartego 28,1 mln zł I etapu swojego projektu oraz w wysokości 56,6 mln zł do II etapu, szacowanego na 67,3 mln zł.
Dodatkowe dofinansowanie - na przedsięwzięcie zgodne z założeniami tzw. Kolei Metropolitalnej - zapewnia Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia: w tym roku 10 mln zł, a w przyszłym - 16 mln zł.
We wtorek PLK podały, że kolejowa część inwestycji w Gołonogu prowadzona jest w ramach projektu "Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami - Etap III". Wartość inwestycji to ok. 55 mln zł netto, w tym udział PLK to ponad 26 mln zł netto. Projekt ubiega się o dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prace są przewidziane do końca 2022 r.
W ramach ogólnopolskiego projektu "Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami - Etap III" powstaje też wiadukt na stacji Dąbrowa Górnicza, a w przyszłym roku - na terenie woj. śląskiego - rozpoczną się roboty przy obiektach w Myszkowie i Żorach. Całe to zadanie ma wartość ponad 300 mln zł i obejmuje budowę 25 wiaduktów w całej Polsce, w tym 12 wiaduktów kolejowych, 10 drogowych, 2 przejść dla pieszych pod torami i 1 wiaduktu pieszo-rowerowego.
Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.