Projekt uszczelniający opodatkowanie gruntów kolejowych wraca do komisji

- Chodzi o sprawozdanie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej dotyczące dwóch projektów zmiany ustawy o podatkach i opłatach lokalnych - rządowego i senackiego.
- Oba mają doprecyzować zakres zwolnienia z podatku od nieruchomości gruntów kolejowych, przy czym jako wiodący przyjęto projekt rządowy.
Według uzasadnienia projektu rządowego nowelizacja ma wyeliminować nadużycia i uszczelnić system zwolnień od podatku od nieruchomości w sytuacji wykorzystywania gruntów kolejowych do prowadzenia działalności w obszarze niezwiązanym z kolejnictwem.
Według relacji posła sprawozdawcy Szymona Pogody (PiS) komisje wprowadziły do projektu dwie poprawki: jedną o charakterze technicznym, a drugą - przesuwającą termin wejścia w życie przepisów z 1 stycznia 2023 r. na 1 stycznia 2022 r. Jednocześnie dodano artykuł przewidujący, że przepisy dotyczące zwolnienia z opodatkowania terminali towarowych wejdą w życie rok później, czyli 1 stycznia 2023. Pogoda podkreślał, że poprawkę tę przyjęto jednogłośnie, "ponad podziałami politycznymi".
Omawiając sprawozdanie komisji, także pozostali przedstawiciele klubów zgodnie podkreślali, że prace nad projektem odbywały się ponad politycznymi podziałami i "w duchu współpracy".
Mariusz Trepka (PiS) wskazał również, iż wejście w życie regulacji zwiększy wpływy do budżetów gmin, toteż - jak zapowiedział - jego klub poprze projekt.
Z kolei Zofia Czernow (KO) podkreślała, że w trakcie prac komisji udało się poprawić projekt i uzyskać częściowy kompromis. "Luka podatkowa w podatku od nieruchomości zostanie zniesiona. To wielka ulga i radość w samorządach, bo 200 mln zł wpłynie do samorządów i będzie wykorzystane do finansowania pilnych zadań" - mówiła. Wyraziła też żal, iż projektem nie zajmowała się komisja finansów, co - w jej ocenie - nie pozwoliło należycie przeanalizować zaproponowanych zwolnień podatkowych.
Czernow zaznaczyła, że wcześniejszy termin wprowadzenia w życie przepisów będzie możliwy, jeśli ustawą szybko zajmie się Senat i uzyska ona podpis prezydenta. Zgłosiła ona także w imieniu swojego klubu poprawkę dotyczącą zwolnienia z opodatkowania infrastruktury nieczynnej - KO proponuje, by zamiast bezterminowo obowiązywało ono przez pięć lat.
Robert Obaz (Lewica) również podkreślał, iż dzięki zmianom w przepisach zyskają budżety samorządów, które straciły poważne kwoty wskutek luk w ustawie z 2016 r. Deklarował, że jego klub zagłosuje za ustawą i liczy na szybkie przejście przez projekt ścieżki parlamentarnej.
Podobnie Krzysztof Paszyk (Koalicja Polska - PSL, UED, Konserwatyści) chwalił rozwiązania uszczelniające przepisy podatkowe oraz zgodną współpracę posłów nad projektami. "Jesteśmy dzisiaj zdeterminowani jako klub, aby tę pracę zakończyć w bardzo pozytywny sposób" - powiedział.
Z kolei Mirosław Suchoń z Polski 2050 zaznaczył, że procedowany projekt łączy przepisy zaproponowane przez rząd oraz Senat. Zwrócił uwagę, że przyspieszenie wejścia w życie przepisów jest dobrym krokiem, gdyż zakończy uprzywilejowanie podatkowe podmiotów korzystających z luki w przepisach.
Uczestniczący w posiedzeniu wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel ocenił, że galerie handlowe działające na terenach kolejowych już w tej chwili płacą podatki od nieruchomości. Podkreślał też, że luka podatkowa wynikała nie ze sformułowania przepisów, a ich interpretacji dokonanej przez sądy administracyjne.
Według autorów projekt doprecyzowuje zakres zwolnienia z podatku, wiążąc go z udostępnianiem infrastruktury kolejowej oraz obiektów infrastruktury usługowej. Jednocześnie wyklucza możliwość korzystania ze zwolnienia od podatku od nieruchomości w przypadku gruntów lub ich części zajętych na prowadzenie przez przedsiębiorców działalności innej niż związana z wykonywaniem zadań zarządcy infrastruktury lub świadczeniem usług przez operatora obiektu infrastruktury usługowej.
Projekt zwalnia terminale towarowe - jako obiekty infrastruktury usługowej - z opodatkowania podatkiem od nieruchomości, ale wyłącznie w zakresie części przeznaczonej do prowadzenia działalności związanej ze świadczeniem usług przewoźnikom kolejowym.
Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.