PARTNER PORTALU
  • BGK

Centrum Unijnych Projektów Transportowych nie odpowiada za zerwany kontakt z PESA Bydgoszcz

  • Michał Wroński    21 października 2019 - 14:09
Centrum Unijnych Projektów Transportowych nie odpowiada za zerwany kontakt z PESA Bydgoszcz
PESA spóźniła się z dostawą pojazdów do warszawskiej SKM-ki (fot. mat. PESA)

Centrum Unijnych Projektów Transportowych w żaden sposób nie nakłaniało, ani też nie sugerowało Warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej odstąpienia od umowy z firmą PESA. Tak można najkrócej podsumować stanowisko, jakie dziś przedstawił CUPT. To efekt burzy po zerwaniu przez władze SKM-ki umowy z producentem taboru.




  • Odstępując od umowy z PESA Bydgoszcz zarząd SKM stwierdził, że Centrum Unijnych Projektów Transportowych poinformowało go, iż ewentualna zmiana terminów dostaw pojazdów i niektórych innych warunków umowy skutkować może zatrzymaniem ponad 100 mln zł unijnego dofinansowania.
  • W wydanym oświadczeniu CUPT przypomina, że władze SKM miały prawo złożyć zastrzeżenia do opinii CUPT, ale spółka z tej możliwości nie skorzystała.
  • CUPT nie ma więc wpływu na decyzje podejmowane przez strony kontraktu – stwierdza CUPT.

Przypomnijmy, że 17 października zarząd warszawskiej SKM poinformował, że odstępuje od umowy ze spółką Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz na dostawę 13 elektrycznych zespołów trakcyjnych Elfów 2 z powodu niewywiązania się dostawcy z przyjętych w harmonogramie terminów dostaw. Zgodnie z umową Pesa powinna do końca 2019 roku wyprodukować i dostarczyć 10 składów, a tymczasem opóźnienia w dostawie pierwszego pojazdu wynosi 87 dni, drugiego - 56 dni, a trzeciego - 25 dni (dane na ubiegły tydzień).

- Termin dostawy pojazdów był jednym z ważniejszych kryteriów oceny ofert projektu SKM pod względem pozyskania dofinansowania z Unii Europejskiej - stwierdził zarząd SKM w wydanym oświadczeniu. Podkreślił zarazem, że ze względu na wielkość projektu oraz samą kwotę dofinansowania, podlega on bezpośredniemu nadzorowi i kontroli Komisji Europejskiej.

Na zakup nowych pojazdów SKM miała otrzymać dofinansowanie ze środków UE w ramach z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Odstępując od umowy z PESA Bydgoszcz zarząd przewoźnika stwierdził, że Centrum Unijnych Projektów Transportowych (tj. instytucja wdrażającą program) poinformowała go, iż ewentualna zmiana terminów dostaw pojazdów i niektórych innych warunków umowy, może skutkować zatrzymaniem ponad 100 mln zł unijnego dofinansowania, a także spowodować konieczność zwrotu przez SKM 20 mln zł.

- W tej sytuacji zarząd SKM musiał wziąć pod uwagę przede wszystkim potencjalne straty finansowe spółki – stwierdziła SKM.

Zerwanie przez SKM umowy z PESA Bydgoszcz wywołało lawinę komentarzy. Przypomniano, że producent już kilka lat temu przeżywał trudne chwile związane z niemożnością terminowej realizacji przyjętych zleceń, czego konsekwencje odczuwa do tej pory. Medialna burza wokół sprawy stała się na tyle głośna, że stanowisko w tej sprawie zajęło Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Informuje w nim ono, że jako instytucja wdrażająca POIiŚ przeprowadziła kontrolę projektu aneksu do umowy z PESĄ na wniosek SKM.

Czytaj: Restrukturyzacja prawie zakończona, a Pesa wciąż na minusie

- CUPT wskazało w swojej opinii na możliwe ryzyka związane z ewentualnym zawarciem aneksu w postaci przedstawionej do kontroli – czytamy w oświadczeniu CUPT. Wyjaśnia ono, że zmiany objęte aneksem w ocenie CUPT nie spełniły przesłanek ustawy Prawo zamówień publicznych, tzn. nie zostały przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu lub specyfikacji istotnych warunków zamówienia w postaci jednoznacznych postanowień umownych, które określają ich zakres.

- Szczególnie zwrócono uwagę na możliwość zmiany wysokości wynagrodzenia wykonawcy, charakter oraz warunki wprowadzenia zmian w kontekście zmiany harmonogramu dostaw przedstawionego w ofercie – tłumaczy CUPT. Jak wyjaśnia SKM, przysługiwało prawo złożenia zastrzeżeń do opinii CUPT, ale spółka z tej możliwości nie skorzystała. Przedstawiciele Centrum podkreślają, że rolą tej instytucji podczas przeprowadzania kontroli ex-ante jest wskazanie
beneficjentom ryzyka wystąpienia naruszeń skutkujących ustaleniem korekty finansowej. Przypomina też, że odpowiedzialność za prawidłową oraz zgodną z prawem realizację kontraktu oraz za ewentualne jego zmiany ponosi zarówno zamawiający (tj. SKM), jak i wykonawca (PESA).

- CUPT nie ma więc wpływu na decyzje podejmowane przez strony kontraktu – kończy swoje stanowisko CUPT.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.