PARTNERZY PORTALU

Częstochowa: Autobusy zamiast tramwajów – na głównej części sieci

  • PAP    31 marca 2020 - 20:18
Częstochowa: Autobusy zamiast tramwajów – na głównej części sieci
Wymiana torów i sieci trakcyjnej to jedna z dwóch części tramwajowego projektu miasta dofinansowanego środkami Regionalnego Programu Operacyjnego (fot.ilustracyjne:mat.pras.)

Od 1 kwietnia br. znaczną część linii tramwajowej w północnych dzielnicach i śródmieściu Częstochowy będą obsługiwały autobusy. Powodem jest kolejny etap przebudowy torowisk - podał we wtorek (31 marca) częstochowski samorząd.




Chodzi o przebudowę infrastruktury tramwajowej, największą od czasu wyjazdu w Częstochowie na tory pierwszego tramwaju 60 lat temu. Rozplanowane do końca 2020 r. przedsięwzięcie miasto prowadzi przy wsparciu funduszy unijnych.

Zasadnicze prace - wzdłuż al. Pokoju w południowych dzielnicach Raków, Dąbie i Kucelin - trwały do wiosny ub. roku. Następnie dotarły do wysokości zajezdni Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji przy al. Niepodległości.

Jak poinformował we wtorek częstochowski magistrat, w związku z rozpoczęciem następnego etapu przebudowy torowiska od 1 kwietnia 2020 r. do odwołania zostaje zawieszone kursowanie tramwajów na odcinku Północ - Tysiąclecie - Śródmieście - Zajezdnia. W zamian wprowadzona będzie autobusowa komunikacja zastępcza (linia nr 123).

Tramwajowa linia nr 1 zostanie skrócona do relacji Kucelin - Zajezdnia MPK. Ze względu na trwającą przebudowę pętli tramwajowej przy Rezerwacie Archeologicznym nie kursuje linia nr 2, a wszystkie kursy "jedynki" są wykonywane do Kucelina. Tramwajowa linia nr 3 skrócona będzie do relacji Stadion Raków - Zajezdnia MPK.

Skutkująca utrudnieniami inwestycja obejmuje niemal cały fragment (13,8 km) starszej, podstawowej linii tramwajowej w Częstochowie: między pętlą w alei Pokoju w dzielnicy Raków, a pętlą przy ul. Fieldorfa-Nila i al. Wyzwolenia w dzielnicy Północ.

Wartą 114,5 mln zł brutto umowę na te prace Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Częstochowie podpisało w maju 2018 r. Wykonawcą jest konsorcjum NDI-Balzola. Realizacja - po okresie projektowania - rozpoczęła się 20 marca ub. roku.

Będące w toku roboty obejmują m.in. większą część torowisk istniejących przed ukończeniem nowej linii w kierunku dzielnic Błeszno, Wrzosowiak i Raków w 2012 r. Łącznie powstało wówczas ok. 4,5 km dwutorowej linii, czyli 9 km tzw. toru pojedynczego. Cały częstochowski system tramwajowy to 14,7 km, czyli ponad 29 km toru pojedynczego.

Wymiana torów i sieci trakcyjnej to jedna z dwóch części tramwajowego projektu miasta dofinansowanego środkami Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 (umowę ws. blisko 143,8 mln zł dotacji do projektu oszacowanego na 208,1 mln zł władze województwa i miasta podpisały w październiku 2017 r.).

W styczniu 2018 r. MPK podpisało wartą 89,9 mln zł brutto (ponad 73 mln zł netto) umowę na dostawy 10 nowych tramwajów ze spółką Pesa. W ogłoszonym w maju 2017 r. przetargu na zakup 10 wozów (z prawem opcji zakupu do pięciu kolejnych) Pesa złożyła jedyną ofertę. O dostarczeniu pierwszego wozu z tego zamówienia Częstochowa informowała 18 marca br.

Jednocześnie w związku z epidemią koronawirusa częstochowski samorząd ogranicza funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Od 1 kwietnia autobusy i tramwaje częstochowskiego MPK będą w dni powszednie kursowały według rozkładów wakacyjnych - wobec wytycznych dot. ograniczeń w przemieszczaniu i zawieszenia zajęć w szkołach.

Mniejsza częstotliwość kursów ma dotyczyć głównie połączeń, z których korzystała młodzież szkolna. Jednocześnie, aby ograniczyć przemieszczanie się dzieci i młodzieży szkolnej oraz seniorów środkami komunikacji miejskiej, zawieszono tam od 25 kwietnia możliwość przejazdów na podstawie okresowych biletów ulgowych, a także ich sprzedaż.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Częstochowianin, 2020-04-01 14:40:49

    Na Kucelinie poza pracami przy rondzie Reagana to nic nowego nie widziałem. Co do otwarcia trasy spowrotem, czy koniec przyszłorocznych ferii jako powrót tramwajów jest realny? Szkoda, że ogólnie nikt z MZDiT nie pomyślał by prace zacząć od południa (Ronda Mickiewicza), by tramwaje przy dobrych wiat...rach wróciły po nowym torowisku pewnie w październiku na nowy rok akademicki, a do tego na pewno cała linia 3 byłaby obsadzona w nowe wagony tramwajowe. :/  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!