PARTNER PORTALU
  • BGK

Fundusze europejskie dla transportu na ostatniej prostej

  • Piotr Stefaniak    20 stycznia 2020 - 16:00
Fundusze europejskie dla transportu na ostatniej prostej
Do końca 2020 r. rozliczonych będzie 68 proc. środków przyznanej pomocy unijnej na inwestycje drogowe (fot. CUPT)

Joanna Lech, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych podkreśla, że fundusze  unijne weszły „na ostatnią prostą”. Dlatego też CUPT przygotowuje się też do zmian w unijnej polityce transportowej i nowych celów przyznawania środków w perspektywie finansowej 2020-27.




  • Na koniec 2019 roku z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko z perspektywy finansowej 2014-20 podpisanych zostało projektów transportowych o łącznej wartości 73,6 mld zł, z dostępnej puli 85,4 mld zł (86 proc.), a rozliczono na kwotę 38,3 mld zł (45 proc.).
  • CUPT planuje, że w 2020 roku zatwierdzone zostaną płatności projektów transportowych o łącznej wartości 9,1 mld zł, czyli do końca br. rozliczonych będzie 55 proc. środków przyznanej pomocy unijnej,
  • O ile w bieżącej perspektywie finansowej określono 11 celów dla polityki transportowej, w kolejnej skonsolidowano niektóre i wytyczono 5 celów. 

 

W kolejnej perspektywie unijnej silnie preferowane będą inwestycje transportowe przyczyniające się do zmniejszania przez transport emisji spalin. 

- Nie znana jest jeszcze pula europejskich funduszy przeznaczona na transport w Polsce, znamy natomiast ogólne założenia ich przyznawania – mówi Joanna Lech, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Wykorzystanie dotacji

Według danych na koniec 2019 roku, z PO Infrastruktura i Środowisko z perspektywy finansowej 2014-20 podpisanych zostało projektów transportowych o łącznej wartości 73,6 mld zł, z dostępnej puli 85,4 mld zł – czyli w 86 proc., a rozliczono – na kwotę 38,3 mld zł (45 proc.).

Najbardziej zaawansowany w zatwierdzeniu projektów jest sektor transportu kolejowego (91 proc.), przed transportem miejskim (90 proc.), drogowym i lotniczym łącznie (84 proc.) oraz morskim, śródlądowym i intermodalnym (83 proc.).

Patrz też: Bacznie przyglądają się inwestycjom kolejowym. "Na każdą sytuację awaryjną mamy rozwiązania"

PO Polska Wschodnia ma budżetu dofinasowania 1,6 mld zł i został w pełni zakontraktowany przez zgłoszone projekty. Są niemal wyłącznie zadania modernizacji linii kolejowych w pięciu regionach objętych tym programem, jak np. przywrócenie ruchu pasażerskiego i towarowego na linii kolejowej nr 52 na odcinku Lewki – Hajnówka (kwota całkowita – 108 mln zł).

Komisja Europejska zatwierdziła już i rozliczyła zadania transportowe z PO PW o wartości 59 proc. całej puli.

Polskie firmy, w tym głównie PKP PLK (22 zadania) i GDDKiA (2 zadania) w całości zagospodarowały też tzw. pule narodowa środków dofinansowania z Funduszu Łącząc Europę (CEF), tj. 3,8 mld zł, choć rozliczyły dotychczas 30,6 proc. tej puli.

Planowane płatności i konkursy w 2020

CUPT planuje, że w tym roku zatwierdzone zostaną płatności projektów transportowych o łącznej wartości 9,1 mld zł. W ten sposób do końca 2020 r. rozliczonych będzie 55 proc. środków przyznanej pomocy unijnej, w tym drogowych – 68 proc., kolejowych – 43 proc., miejskich – 41 proc., a morskich, śródlądowych i intermodalnych – 29 proc.

W przypadku PO PW, narastająco rozliczonych będzie w końcu 2020 r. 78 proc. dofinansowania.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (9)

  • KOMUNO WRÓĆ ?, 2020-01-31 15:46:57

    ja tego nie pojmuję, mamy "pieniędzy jak siana" a coraz trudniej gdziekolwiek dojechać pozamiejskim transportem autobusowym , do małych miejscowości nie leżące przy głównych traktach nie przywrócona połączeń autobusowych , tam żadnym transportem zbiorowym nie dojedziemy , a za tzw. wrednej... komuny nie było żadnych problemów, choć nie było nas w UE.  rozwiń
  • zesrała się ?, 2020-01-22 20:57:45

    wychodziłoby na to , że PIĄTKA KACZYŃSKIEGO w zakresie przywracania PKS-ów "nawaliła pełne gacie" ?
  • SZROTY GÓRĄ !, 2020-01-21 11:21:19

    Do Jabberwocky: - wychodziłoby na to , że dopłaty w wysokości 37 tys. zł do zakupu aut elektrycznych są zbyt niskie - wygrywają konkurencyjne szroty na ropę "od merkel".

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.