PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Nowe inwestycje na kolei? PLK liczy na zaangażowanie marszałków

  • Michał Wroński    12 kwietnia 2019 - 13:25
Nowe inwestycje na kolei? PLK liczy na zaangażowanie marszałków
PLK apelują do samorządów wojewódzkich o wskazanie, jakich inwestycji w infrastrukturę kolejową oczekują w przyszłej perspektywie unijnej. (fot. mat. PKP PLK)

Polskie Linie Kolejowe apelują do samorządów wojewódzkich o wskazanie, jakich inwestycji w infrastrukturę kolejową oczekują w przyszłej perspektywie unijnej. Liczą jednak, że strona samorządowa nie ograniczy się tylko do przedstawienia „listy życzeń”, ale zaangażuje się w prace nad dokumentacją dotyczącą tych przedsięwzięć.




  • Przedstawiciele PKP PLK podkreślają, że KE dała samorządom wojewódzkim „zielone światło” do zaangażowania środków z programów regionalnych na przygotowanie dokumentacji dla przyszłych inwestycji kolejowych.
  • Z 13 województwami już wszystko mamy uzgodnione, z dwoma w zasadzie jest dogadane, z jednym mamy ciągły problem – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
  • Mając gotowe projekty jesteśmy w stanie wygrać duże dofinansowanie w przyszłej perspektywie unijnej – podkreśla Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
  • O projektach kolejowych i drogowych będziemy dyskutować podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego, jaki w dniach 13-15 maja odbędzie się w Katowicach pod patronatem Portalsamorzadowy.pl.

Jeszcze kilka lat temu PKP Polskie Linie Kolejowe były dyżurnym „chłopcem do bicia”’, pokazywanym w mediach jako instytucja nie potrafiąca spożytkować unijnego dofinansowania. Teraz przedstawiciele spółki zarzekają się, że tamte czasy to już odległa historia. Prezes PLK-ki, Ireneusz Merchel zapewnia, że na 150 realizowanych w 2018 r. kontraktów na palcach obu rąk można policzyć te, gdzie doszło do opóźnień powyżej 6 miesięcy.

- Wszystkie kontrakty zrealizujemy – obiecuje Merchel, zapowiadając przy okazji, że spółka będzie zabiegać o zwiększenie kwoty na Krajowy Program Kolejowy. W PLK trwają już także przygotowania do przyszłej perspektywy finansowej UE. Dotyczą one dokumentacji przyszłych inwestycji spółki, na które ma ona nadzieję uzyskać dofinansowanie z Brukseli. Jak informuje prezes Merchel w studiach wykonalności i dokumentacjach projektowych PLK ma projekty o wartości ponad 20 mld zł, kwalifikujące się do wsparcia z programu CEF (Connecting Europe Facility) oraz warte ok. 30 mln zł, które mogłyby uzyskać dofinansowanie z innych źródeł.

W kontekście przyszłych inwestycji szef PLK-i oczekuje na zaangażowanie się samorządów wojewódzkich. Liczy, że wskażą one, które inwestycje chciałyby realizować w przyszłej perspektywie unijnej. Przy czym nie chodzi tu jedynie o przedstawienie listy oczekiwań i wycofanie się na pozycje biernego obserwatora.

Czytaj: Nie tylko Łomża, Mielec czy Jastrzębie-Zdrój. W miastach pozbawionych dostępu do kolei żyją miliony Polaków

- Ideałem by było, aby wszystkie województwa, które mają pomysły na nową perspektywę również przygotowywały dokumentację – wyjaśnił, zapytany o to przez PortalSamorzadowy.pl, Merchel. Innymi słowy, jeśli władzom danego regionu zależy na jakiejś inwestycji w infrastrukturę kolejową, to powinny nie tylko głośno o tym mówić, ale też dołożyć się finansowo na przygotowanie stosownej dokumentacji.

– Komisja Europejska już w ubiegłym roku stwierdziła, że środki, które są w tej chwili w dyspozycji samorządów mogą być przeznaczone na dokumentacje przygotowawcze na nową perspektywę – podkreśla Merchel. Jak przyznaje większość województw wskazała już, które projekty będzie chciała realizować w kolejnej perspektywie.

Czytaj: PKP PLK w nową perspektywę wejdą z projektami za ponad 40 mld zł

- Z 13 województwami już wszystko mamy uzgodnione, z dwoma w zasadzie jest dogadane, z jednym mamy ciągły problem – powiedział Merchel w trakcie Europejskiego Kongresu Samorządów. Jak można było usłyszeć w kuluarach owym „problematycznym” regionem pozostaje województwo warmińsko – mazurskie.

- Mając gotowe projekty jesteśmy w stanie wygrać duże dofinansowanie w przyszłej perspektywie unijnej – stwierdził w trakcie debaty Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. Jak ocenił co prawda pieniędzy na kolej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko może być w przyszłej perspektywie finansowej UE „zdecydowanie mniej”, to jednak z programu CEF powinno ich być wyraźnie więcej.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.