PARTNER PORTALU
  • BGK

Perspektywa UE 2014–2020, smart city: 18 mld euro może trafić na inteligentne miasta

  • Newseria.pl/AT    14 stycznia 2016 - 10:28
Perspektywa UE 2014–2020, smart city: 18 mld euro może trafić na inteligentne miasta
Ok. 14 proc. polskich miast korzysta z elementów inteligentnego miasta (fot.fotolia)

• 73 proc. samorządów deklaruje, że chce sięgnąć po środki unijne w celu wdrożenia rozwiązań smart city.
• Ok. 18 mld euro trafi na rozwiązania smart city w ramach perspektywy 2014–2020.
• Dzięki rozwiązaniom smart city możliwe będzie zmniejszenie presji środowiskowej.




Blisko 3/4 polskich miast planuje w najbliższym czasie rozwijać technologię smart city. To m.in. inwestycje w inteligentne systemy transportowe, nowoczesne oświetlenie czy systemy zarządzania energią. Pomogą w tym środki unijne. Z programów operacyjnych w perspektywie 2014–2020 na szeroko rozumianą ideę smart city trafi nawet 18 mld euro. To szansa dla firm, które specjalizują się w nowoczesnych technologiach.

Rozwój technologii inteligentnych miast daje ich włodarzom doskonałe narzędzie do tego, aby promować najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne w swoich miastach. Dotyczy to także przedsiębiorców, którzy już działają na terenie danej metropolii – mówi Jacek Łukaszewski, prezes zarządu Schneider Electric Polska.

Rozwój technologii smart city zależy od stworzenia zachęt do tego, aby firmy inwestowały w działalność badawczo-rozwojową. Dodaje, że równie istotne jest przy tym budowanie świadomości wśród klientów. Popyt na rozwiązania z zakresu nowoczesnych technologii to bowiem ogromny bodziec dla przedsiębiorców.

– Technologia, w tym rozwiązania z zakresu smart city, pozwala zwiększyć efektywność i oferować cały szereg nowych usług czy nowych funkcji. Polska gospodarka, jeśli chce nadążać za światem, musi inwestować, również w wysokie technologie – stwierdza Jacek Łukaszewski.

Według raportu organizacji Polskie Miasto Przyszłości ok. 14 proc. polskich miast korzysta z elementów inteligentnego miasta. W najbliższym czasie ten odsetek powinien jednak znacząco wzrosnąć. Według danych Integrated Solutions 73 proc. samorządów deklaruje, że chce sięgnąć po środki unijne w celu wdrożenia rozwiązań smart city. Praktycznie wszystkie programy krajowe i regionalne w ramach perspektywy 2014–2020 tego typu wsparcie przewidują. W sumie może być to ok. 18 mld euro – wynika z informacji podanych w lipcu 2015 roku przez resort infrastruktury i rozwoju.

– Inteligentne miasto wykorzystuje technologię do świadczenia usług swoim mieszkańcom. Mowa tu o dostarczaniu energii, usługach administracyjnych, zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego i transportu. Wykorzystanie technologii do tego, aby to robić w sposób lepszy i bardziej efektywny, to jest właśnie smart city – podkreśla prezes zarządu Schneider Electric.

Dziś najczęściej wykorzystywane są elementy systemów monitorowania, które mają za zadanie zwiększyć bezpieczeństwo publiczne i wykrywalność przestępstw. Inne inwestycje dotyczą inteligentnych systemów transportowych, które mają usprawnić ruch w mieście i ułatwić życie mieszkańcom. Równie chętnie miasta korzystają także z rozwiązań z zakresu inteligentnego sterowania oświetleniem ulicznym czy pozwalających na bardziej efektywne zarządzanie infrastrukturą energetyczną oraz wodną. Tego typu elementy znalazły już zastosowanie m.in. w Warszawie, we Wrocławiu czy w Środzie Wielkopolskiej.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Aktywna Mobilność, 2016-01-14 15:56:15

    Największym obciążeniem środowiska w polskich miastach jest niezrównoważony rozwój systemów transportu zakładający stały wzrost liczby i skłonności do korzystania z samochodów oraz wynikająca stąd rozbudowa niejednokrotnie przewymiarowanej infrastruktury drogowej. Stawianie na umiarkowanie gęstą zab...udowę skupioną wokół węzłów komunikacji szynowej z dobrym dostępem dla pieszych i rowerzystów może być sposobem na zaoszczędzenie wieluset miliardów złotych nakładów na leczenie chorób wynikających z siedzącego trybu życia w środowisku miejskim podporządkowanych potrzebom osób nie dostrzegającym alternatywy dla samochodów w mieście.  rozwiń



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.