PARTNER PORTALU
  • BGK

Pojawiły się nowe projekty transportowe dla województwa śląskiego

  • PAP/PSZ    24 grudnia 2018 - 15:16
Pojawiły się nowe projekty transportowe dla województwa śląskiego
W ramach projektów powstaną m.in. ścieżki rowerowe (fot. Shutterstock.com)

Łącznie 83,2 mln zł unijnych dotacji otrzyma sześć inwestycji w centra przesiadkowe i transport rowerowy z centralnej części woj. śląskiego. Największe wsparcie, 23,7 mln zł, dostanie Dąbrowa Górnicza - na rozpoczęcie przebudowy systemu transportowego w tym mieście.




  • W ramach Zintegrowanych Inwestycji terytorialnych na razie największe projekty mają być realizowane w Zagłębiu Dąbrowskim.
  • trwa jeszcze druga runda tego samego naboru ZIT.
  • W obu rundach do podziału jest 291 mln zł.

Jak wynika z informacji zamieszczonej na stronie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020, 24 grudnia opublikowano tam projekty wybrane do dofinansowania w I rundzie obecnego konkursu dot. transportu niskoemisyjnego, do której nabór trwał od 30 kwietnia do 20 sierpnia.

Pieniądze te są rozdzielane w ramach tzw. Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych (ZIT - to instrument RPO, w którym samorządy lokalne w znacznej mierze decydują o podziale dostępnych środków).

W obecnym naborze dotację w wysokości 23,7 mln zł dostanie samorząd Dąbrowy Górniczej - do szacowanego na 28,1 mln zł I etapu projektu "Promowanie zielonej mobilności".

Pod jego kątem miasto zamawiało w poprzednich miesiącach m.in. zaprojektowanie centrów przesiadkowych przy dworcach kolejowych w centrum i dzielnicy Gołonóg (dworce i tamtejszy odcinek głównej linii kolejowej ma zmodernizować kolej) oraz zaprojektowanie dróg rowerowych i częściowej przebudowy infrastruktury drogowej w ciągu głównych ulic: Sobieskiego, Królowej Jadwigi, Piłsudskiego (inwestycję tam przygotowują równolegle Tramwaje Śląskie).

W połowie listopada 2018 roku dąbrowski samorząd ogłosił - także w ramach "Promowania zielonej mobilności" - przetarg na budowę centrum przesiadkowego w rejonie dworca kolejowego w dzielnicy Ząbkowice (wraz z przebudową układu komunikacyjnego).

Drugą pod względem wysokości dotację ZIT - 21,7 mln zł - otrzymał samorząd Sosnowca na szacowany na około 26,5 mln zł drugi etap budowy tzw. małych węzłów przesiadkowych. Pod tym hasłem kryją się modernizacje przejść podziemnych (częściowo z przystankami), nowe stacje roweru miejskiego oraz nowe drogi rowerowe.

Niespełna 16,8 mln zł dotacji trafi też na oszacowaną na 20,5 mln zł budowę parkingu "Bike&Ride" wraz z budową dojazdowych dróg rowerowych w Mysłowicach. Unijne fundusze popłyną także na węzły przesiadkowe w Zawierciu i Pilchowicach oraz udogodnienia dla rowerzystów w Siemianowicach Śląskich.

Nadal trwa jeszcze druga runda tego samego naboru ZIT. Od 1 października do 28 stycznia samorządy i ich jednostki czy organizacje mogą składać wnioski o dotacje na: infrastrukturę transportu zbiorowego (np. węzły przesiadkowe, drogi rowerowe, parkingi Park&Ride i Bike&Ride, buspasy, systemy rowerów miejskich), inteligentne systemy transportowe i zakup taboru autobusowego. W obu rundach do podziału jest 291 mln zł.

W poprzednim konkursie RPO dot. transportu niskoemisyjnego dofinansowanie łączną kwotą ponad 122,7 mln zł zapewniono dziesięciu inwestycjom. Największa z nich, Katowicki Inteligentny System Zarządzania Transportem za 56,5 mln zł, obejmując wybrane ciągi ulic i skrzyżowań, ma poprawić jakość transportu publicznego oraz płynność ruchu w stolicy regionu.

Ponad 30 mln zł dofinansowania z tego źródła otrzymał też samorząd Czeladzi. Szacowanym kosztem ponad 35,4 mln zł miasto to chce zbudować punkt przesiadkowy A-T-R (autobus-tramwaj-rower) przy tamtejszej pętli tramwajowej i dwa punkty A-R (autobus-rower) wraz z przedsięwzięciami towarzyszącymi (budowa dróg rowerowych towarzyszących i łączących węzły przesiadkowe oraz innej infrastruktury rowerowej).

Ponadto, przy wsparciu tej części środków ZIT powstaną centra przesiadkowe w Bieruniu, Czeladzi, Mikołowie, Pyskowicach, Lublińcu, Herbach, Sośnicowicach i Knurowie.

Narzędzie ZIT zakłada znaczny udział w wyborze projektów samorządów lokalnych. W woj. śląskim wykorzystywane jest we wszystkich subregionach (w największym subregionie centralnym pod nazwą Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych - ZIT; w pozostałych jako Regionalne Inwestycje Terytorialne - RIT).

W województwie śląskim poprzez lokalne samorządy wdrażające ZIT i RIT rozdzielanych jest około 32 proc. środków tamtejszego RPO na lata 2014-2020 (RPO). Dostały one do podziału łącznie 1,1 mld euro.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • SZROTY GÓRĄ !, 2018-12-25 09:25:31

    PONOĆ MAJĄ POSZERZAĆ AUTOSTRADĘ - jednak chyba nie po to , aby zrobić więcej miejsca dla "szrotów od merkel" ?
  • LIPA ?, 2018-12-25 09:20:15

    naprawianie , trzeba zacząć od naprawy wyjątkowo kiepskiej ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, szczególnie szkodliwej narodowi polskiemu w zakresie drogowego pozamiejskiego publicznego transportu zbiorowego - niestety kolejny projekt UD 126 przedstawiony przez Ministerstwo Infrastruktury RP, ...nadaje się do kosza, a kosz należałoby opróżnić. - ponoć tenże projekt z dn. 09.11.2018r może być już wersją nr. 9, trwa to już ok. 2 la - przecież to nie powinno trwać w nieskończoność, nie wydaje się aby napisanie przepisów na poziomie innych państw UE mogło przerastać nasze państwo, przecież jesteśmy prawie 40-to mln. narodem w sercu UE - Rodacy cierpią, bo bez własnego samochodu w Polsce nie daje się normalnie żyć - przecież Polska nie musiałaby być olbrzymim cmentarzyskiem zużytych aut z innych państw - wystarczyłoby napisać dobry projekt ustawy i przyjąć go.  rozwiń
  • spaliną oddycham?, 2018-12-25 08:58:22

    Jazda rowerem wśród spalin ze starych "szrotów" z zachodniego demobilu, nie byłaby najlepszym pomysłem.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.