PARTNER PORTALU
  • BGK

9 zł za godzinę parkowania i płatne niedziele to dobry ruch?

  • Bartosz Dyląg    21 marca 2017 - 13:55
9 zł za godzinę parkowania i płatne niedziele to dobry ruch?
Samorządy same ustalą opłaty za parkowanie w centrum miast. Fot. mat. prasowe

Zwiększenie ceny opłat za parkowanie powoduje około 20-proc. spadek ruchu samochodów osobowych, a dla porównania - zwiększenie częstotliwości kursowania komunikacji publicznej powoduje jedynie od 1 do 2 proc. spadku ruchu pojazdów osobowych.




• Według projektu ustawy (chodzi o projekt nowelizacji ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz niektórych innych ustaw), samorządy będą mogły ustalić wysokość opłaty za parkowanie w granicach trzykrotności obecnego limitu (9 zł).

• W opinii Ewy Wolniewicz-Warskiej z Kapsch Telematic Services to na pewno dobre zmiany dla polskich samorządów.

• Jej zdaniem, sytuację z parkingami w centrach miast poprawiłoby wprowadzenie możliwości ograniczenia ruchu w samym mieście poprzez stworzenie stref płatnych i ekostref.

Ministerstwo Rozwoju pracuje nad projektem ustawy, która umożliwi największym miastom, np. Warszawie, Krakowowi, Poznaniowi czy Gdańskowi, pobieranie dużo wyższych opłat za parkowanie w centrum. Samorządy będą mogły ustalić tam wysokość opłaty za parkowanie w granicach trzykrotności obecnego limitu, czyli 9 zł. Limit ten nie był zmieniany od 14 lat.

Można będzie też pobierać opłaty za parkowanie w niedzielę.

Wdrożenie nowych przepisów ma ograniczyć ruch samochodowy w centrach metropolii, przyczynić się też do czystszego powietrza. W Warszawie spaliny to 63 proc. zanieczyszczeń powietrza. Dzięki nowym przepisom więcej miejsca zyskaliby piesi i rowerzyści. 

Dobre zmiany dla samorządów

W opinii Ewy Wolniewicz-Warskiej z Kapsch Telematic Services to na pewno dobre zmiany dla polskich samorządów.

- Przede wszystkim zmiany dobre są dla mieszkańców i dla miast, bo jak pokazują doświadczenia krajów zachodniej Europy, zwiększenie ceny opłat za parkowanie, oczywiście w rozsądnych granicach, powoduje około 20-proc. spadek ruchu samochodów osobowych, a dla porównania - zwiększenie częstotliwości kursowania komunikacji publicznej powoduje jedynie od 1 do 2 proc. spadku ruchu pojazdów osobowych.

Jak wyjaśnia Wolniewicz-Warska, zwiększenie opłat za parkowanie zwiększa rotację samochodów, a tym samym wpływa na znaczny spadek tzw. ruchu jałowego pojazdów, poszukujących miejsc parkingowych. Jak wiadomo, eliminacja tego ruchu powoduje zmniejszenie zagęszczenia ruchu samochodów i zanieczyszczenia atmosfery. 

- To dobry ruch, aby samorządy miały swobodę w ustalaniu stawek za parkowanie. Ważne też, by mogły tego typu rozwiązania wprowadzać w wolne dni – wyjaśnia. 

Już teraz dostępne są na przykład informacje o wolnych miejscach parkingowych - podawane na tablicach zmiennej treści lub przez aplikacje mobilne. Jest też cała gama systemów egzekwowania opłat za parkowanie czy ograniczonego czasu za parkowanie oraz systemy monitorowania, przez co służby mogą od razu zareagować, a także systemy przestrzegania odpowiednich zasad parkowania. 

Wolniewicz-Warska dodaje, że sytuację z parkingami w centrach miast poprawiłoby wprowadzenie możliwości ograniczenia ruchu w samym mieście poprzez stworzenie stref płatnych i ekostref oraz, co najważniejsze dla skuteczności wprowadzania takich rozwiązań, automatyczna kontrola, ponieważ żadne ograniczenie bez skutecznej kontroli nie funkcjonuje.

- W tej chwili prawo w Polsce nie dopuszcza żadnych automatycznych urządzeń rejestrujących wykroczenia. Polska pod tym względem jest niechlubnym wyjątkiem w UE – zwraca uwagę ekspert.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • Bywający często w urzęach, 2017-05-16 10:33:58

    Mieszkam w Gdańsku. Nie pracuję w centrum. Do centrum najczęściej wjeżdżam, gdy załatwiam sprawę urzędową - w ZUS, NFZ, CEDiG itp. Dlaczego ZUS główny musi być na Chmielnej ? Nie da się rozsądnie podjechać komunikacją, samochodem nie ma gdzie zaparkować. Takich spraw załatwiam dość dużo ze względu ...na obowiązki zawodowe. Stą wniosek - dlaczego siedziby urzędów, czy banków są często na starówce, gdzie tylko ruch pieszy itp. Rozumiem, że trzeba wykorzystać zabytki, żeby nie stały puste... Ale czy nie można tak jak filia UM Gdańsk Wilanowska 2 - CEDIG, dowody osobiste - i komunikacją i samochodem można bez problemu podjechać. Z kolei ZUS - 3 siedziby w Gdańsku (rejonizacja, nie można pojechać gdziekolwiek) i wsztystkie 3 umiejscowione tak, że zaparkować się nie da samochodu w pobliżu, do komunikacji miejskiej w 2 też dość daleko  rozwiń
  • Takijaki, 2017-04-14 07:50:30

    Jeżeli 95% samochodów parkujacych w strefie ma wykupiona kartę mieszkańca (a tak jest w Krakowie) to z pewnością podniesienie cen za 1h parkowania spowoduje 20% spadek ruchu.
  • stan1, 2017-03-22 12:00:29

    W opinii Ewy Wolniewicz-Warskiej z Kapsch Telematic Services to na pewno dobre zmiany dla polskich samorządów. Na pewno dla tych co prowadzą parkingi, czego dowodem jest opinia Pani Wolniewicz, a się zapytam dlaczego np nie pobierać 20 zł to była jeszcze większa rotacja i na pewno nie byłoby w ogóle... ruchu w niedzielę w centrum miast. Taka propozycja to kompletne szaleństwo. Liczę jeszcze na rosądek parlamentarzystów, bo na pewno nie samorządowców.  rozwiń



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.