PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Andrzej Bittel: Wspieramy budowę Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej

  • PAP/JS    22 września 2018 - 08:27
Andrzej Bittel: Wspieramy budowę Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej
Koncepcja LKA zakłada wykorzystanie zmodernizowanej lub obecnie modernizowanej infrastruktury kolejowej na terenie woj. lubelskiego (fot. pixabay.com)

Ministerstwo Infrastruktury wspiera pomysł budowy Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej - powiedział podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel. Koszt infrastruktury do obsługi LKA szacowany jest na ok. 100 mln zł.




  • W LKA wykorzystane byłoby 13 stacji kolejowych, w tym także te, które już powstały w ramach innych inwestycji realizowanych przez kolej, bądź są modernizowane obecnie.
  • Powstaną cztery stacje w Lublinie i jedna w Maryninie.
  • Dla rozwoju LKA potrzebna jest też budowa łącznicy pomiędzy liniami nr 7 a nr 68 w Lublinie.

"Wspieramy pomysł budowy Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej (LKA), bo ułatwi ona podróż do Lublina mieszkańcom Kraśnika, Puław, Świdnika czy Lubartowa" - powiedział Bittel. "To także mniej samochodów wjeżdżających do miasta i tym samym mniejsze zanieczyszczenia powietrza" - dodał podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Koncepcja LKA zakłada wykorzystanie zmodernizowanej lub obecnie modernizowanej infrastruktury kolejowej na terenie woj. lubelskiego - m.in. na liniach do Warszawy, Stalowej Woli, Łukowa. W ramach LKA mają również zostać zbudowane nowe stacje kolejowe.

W LKA wykorzystane byłoby 13 stacji kolejowych, w tym także te, które już powstały w ramach innych inwestycji realizowanych przez kolej, bądź są modernizowane obecnie. Powstaną cztery stacje w Lublinie i jedna w Maryninie. "Koszt budowy tych stacji szacowany jest od ok. 2 mln zł do 6,4 mln zł" - mówił pełnomocnik wojewody lubelskiego ds. rozwoju infrastruktury kolejowej Tomasz Gontarz. "Aby LKA docierała do Kraśnika Fabrycznego (do Fabryki Łożysk Tocznych) należałoby zbudować dodatkowy przystanek kolejowy na tamtejszej bocznicy" - mówił. Gontarz podawał, że wstępny szacunkowy koszt odbudowy bocznicy to ok. 30 mln zł, a w wariancie zelektryfikowanym ok. 40 mln zł.

Dla rozwoju LKA potrzebna jest budowa łącznicy pomiędzy liniami nr 7 a nr 68 w Lublinie. Członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch w ubiegłym tygodniu mówił, że "powstała koncepcja, aby wybudować łącznicę".

"Decyzja PKP PLK o budowie łącznicy pomiędzy linią kolejową 68 a linią kolejową 7 przybliża nas do startu Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej" - powiedział Gontarz. "Dzięki niej pociągi towarowe jeżdżące na trasie Północ - Południe będą mogły ominąć stacje Lublin Główny. To daje możliwość wytrasowania większej liczby pociągów osobowych przez Lublin. Co jest niezbędne do tego by kolej aglomeracyjna mogła zafunkcjonować" - powiedział Tomasz Gontarz. Jak dodał, "zyskają na niej także przewoźnicy towarowi, którzy będą mogli szybciej dostarczyć ładunek do stacji docelowej".

Zdaniem Gontarza koszt studium wykonalności dla nowych przystanków Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej, łącznicy linii 7 i 68 oraz przystanku na bocznicy w Kraśniku Fabrycznym szacowany jest na ok. około 1,5 mln zł. Natomiast koszt ich budowy na około 90 mln zł".

Łączny koszt infrastruktury do obsługi Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej (perony, tory, łącznica) to około 100 mln zł, w tym sama łącznica może kosztować ok. 25 mln zł. Budowa LKA wymaga zaangażowania finansowego ze strony PKP PLK, Miasta Lublin oraz Marszałka Województwa Lubelskiego.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.