PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Apel samorządowców z powiatu słupskiego i bytowskiego w sprawie elektryfikacji linii Słupsk – Szczecinek

  • Michał Wroński    21 czerwca 2019 - 16:33
Apel samorządowców z powiatu słupskiego i bytowskiego w sprawie elektryfikacji linii Słupsk – Szczecinek
Peron na stacji Ustka został wyremontowany w ramach rewitalizacji linii kolejowej nr 405 (fot. mat. UM Ustka)

Samorządowcy z powiatu słupskiego i bytowskiego podpiszą 24 czerwca apel w sprawie elektryfikacji linii kolejowej nr 405 na trasie Słupsk - Szczecinek. Ma on trafić do Ministra Inwestycji i Rozwoju, Ministra Infrastruktury, zarządu PKP, wojewody i marszałka województwa pomorskiego, a także parlamentarzystów z tego regionu.




  • Sygnatariusze apelu zwracają uwagę, że PKP PLK modernizuje linię kolejową nr 405na trasie Ustka – Szczecinek, ale już odcinek Słupsk – Szczecinek nie będzie zelektryfikowany.
  • Zdaniem samorządowców ogranicza to użyteczność tego szlaku, gdyż praktycznie „wyklucza możliwość wykorzystania go przez pasażerskie pociągi dalekobieżne”.
  • Samorządowcy przekonują, że pełna elektryfikacja linii „nada impuls rozwojowy dla gospodarki podregionu słupskiego, w szczególności sektora turystyki, oraz zwiększy dostępność do miejsc pracy, do ośrodków akademickich, medycznych”.

W swym apelu samorządowcy wyrażają zaniepokojenie – jak to określają – „naruszaniem zasad zrównoważonego rozwoju, prowadzącym do pogłębienia wykluczenia komunikacyjnego oraz dalszej marginalizacji społecznej i gospodarczej zachodniej części województwa pomorskiego”.

Jak przypominają sygnatariusze apelu obecnie PKP PLK modernizuje linię kolejową nr 405 na trasie Ustka – Szczecinek. Zwracają przy tym uwagę, że odcinek Słupsk – Szczecinek nie będzie zelektryfikowany. Taki stan rzeczy – jak stwierdzają - istotnie ogranicza użyteczność tego szlaku, gdyż praktycznie „wyklucza możliwość wykorzystania go przez pasażerskie pociągi dalekobieżne”, które aktualnie kursują okrężną trasą przez Białogard i Koszalin.

Czytaj: Nie tylko Łomża, Mielec czy Jastrzębie-Zdrój. W miastach pozbawionych dostępu do kolei żyją miliony Polaków

- Stan taki powoduje wyższe koszty eksploatacyjne, pogłębia wykluczenie komunikacyjne mieszkańców podregionu słupskiego oraz ma negatywny wpływ na jego gospodarkę, w szczególności na sektor turystyczny – czytamy w apelu. Jego autorzy zwracają uwagę, że w strategicznych dokumentach rozwojowych i planistycznych szczebla krajowego (m.in. projekcie Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego) ten region Polski został scharakteryzowany jako „obszar najbardziej wykluczony komunikacyjnie na mapie kraju”. Jak wyliczają za stan taki odpowiada niedostateczna sieć dróg krajowych, szczególnie w układzie południkowym, znaczne odległości do najważniejszych arterii drogowych i lotnisk, duża czasochłonność dojazdu do ważnych ośrodków administracyjnych, przemysłowych, uczelnianych, medycznych, kulturalnych.

- Sytuację taką z całą pewnością utrwala niska funkcjonalność linii kolejowej 405 – argumentują i dlatego apelują o wpisanie elektryfikacji linii kolejowej 405 na odcinku Słupsk - Szczecinek do kontraktu wojewódzkiego na lata 2021-2027 jako przedsięwzięcie strategiczne. W dołączonym do apelu liście przekonują, że pełna elektryfikacja linii kolejowej nr 405 „nada impuls rozwojowy dla gospodarki podregionu słupskiego, w szczególności sektora turystyki, oraz zwiększy dostępność do miejsc pracy, do ośrodków akademickich, medycznych, obiektów kultury i sportu oraz spowoduje podniesienie komfortu życia”. Równocześnie deklarują „solidarne wsparcie” dla umieszczenia najważniejszych projektowanych przez nich przedsięwzięć w nowym kontrakcie wojewódzkim, tworzonym na perspektywę finansową w latach 2021-2027.

Czytaj: Andrzej Bittel Pełnomocnikiem Rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu

W celu koordynacji działań strona samorządowa powołała 4 osobowy zespół, którego zadaniem będzie organizowanie bieżących spotkań oraz przygotowywanie projektów wystąpień, postulatów, petycji, komunikatów medialnych i innych potrzebnych dokumentów. W jego skład wchodzą: prezydent Słupska Krystyna Danilecka – Wojewódzka, burmistrz Ustki Jacek Graczyk, burmistrz Miastka Danuta Karaśkiewicz oraz starosta słupski Paweł Lisowski.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.