PARTNERZY PORTALU

Autobusy bez kierowców - pasażerowie się ich boją. W tle miliardowe oszczędności

  • Michał Wroński    6 maja 2020 - 17:50
Autobusy bez kierowców - pasażerowie się ich boją. W tle miliardowe oszczędności
Zaledwie 3 na 10 podróżnych w Polsce chciałoby skorzystać z przejazdu autobusem bez kierowcy. (fot. ZTM Warszawa)

Nawet 50 mld zł oszczędności rocznie mogłaby przynieść autonomizacja transportu – przekonują przedstawiciele Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Podczas środowej wideokonferencji przedstawili oni swe prognozy na temat wpływu pandemii koronawirusa na tempo wdrażania systemów autonomizacji w transporcie i swoje rekomendacje dotyczące wspomagania tego procesu.




  • Obecnie zaledwie 3 na 10 podróżnych w Polsce chciałoby skorzystać z przejazdu autonomicznym autobusem.
  • W 2018 r. koszty wypadków i kolizji drogowych wyniosły 56,6 mld zł. Według Polskiego Instytutu Ekonomicznego większość jest efektem błędów ludzkich.
  • - Eliminacja czynnika ludzkiego to 90 proc. mniej kosztów – przekonuje Jacek Grzeszak, analityk z zespołu gospodarki cyfrowej PIE.

Jak zwracają uwagę przedstawiciele Polskiego Instytutu Ekonomicznego, autonomizacja transportu (np. w lotnictwie, czy w metrze) postępuje od lat i trwająca epidemia koronawirusa tego trendu nie zmieni. Otwartą sprawą pozostaje tempo tego procesu i to, jaki ostatecznie zakres kontroli będziemy skłonić oddać maszynom.

Czas na autonomię

Przygotowany przez PIE raport wskazuje podjęte w Polsce i Europie inicjatywy dotyczące autonomicznego transportu, determinanty jego rozwoju i warunki wdrażania. Zawiera ponadto szacunkową analizę kosztów i korzyści oraz rekomendacje.

- Ten projekt badawczy realizowany był od kilku miesięcy, a aktualne wydarzenia sprawiają, że zyskał - podobnie jak zyskują możliwości ograniczenia relacji międzyludzkich - podkreśla Andrzej Kubisiak, zastępca dyrektora w PIE.

Przedstawiciele Instytutu wskazują, że to właśnie w transporcie między rokiem 2013 a 2016 odnotowano najszybszy wzrost liczby wniosków patentowych w obszarze sztucznej inteligencji (wyraźnie więcej niż w telekomunikacji, czy medycynie).

Czytaj: Ograniczenia dla kierowców i koniec bezpłatnych biletów dla uczniów. Po epidemii zmieni się miejska mobilność

W Polsce przykładów wdrażania tego typu rozwiązań jest na razie niewiele – w Gdańsku testowano autonomiczne mikrobusy, w Krakowie autonomiczny tramwaj, zaś na terenie miast zrzeszonych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii autonomiczne drony (także w Gdyni wdrożono system ochrony portu AntyDron). W Jaworznie dwa lata temu przeskanowano miasto, by w ten sposób umożliwić w przyszłości poruszanie się po nim autonomicznym pojazdom. W Rzeszowie pierwszy autonomiczny autobus, jadący na tamtejsze lotnisko, miałby ruszyć w roku 2021.

Koszty i obawy

Entuzjazm wobec tego typu rozwiązań wśród pasażerów póki co jest umiarkowany. Według opublikowanych przez PIE wyników badań zaledwie 3 na 10 podróżnych w Polsce chciałoby skorzystać z przejazdu autonomicznym autobusem. Tym, co – według przedstawicieli Instytutu - mogłoby przemawiać za rozwojem autonomicznego transportu są koszty. Jak wyliczają w 2018 r. koszty wypadków i kolizji drogowych wyniosły 56,6 mld zł.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (9)

  • sidematic, 2020-05-07 15:31:58

    Do Spider: Zbudowanie systemu - podobnego do lotniczego - zapobiegania kolizjom nie jest niczym trudnym. Problem w tym, że NIKT GO NIE CHCE. Ani producenci, ani władze, ani ludzie. A skoro nikt go nie chce to nie ma pieniędzy na budowę i wdrożenie. Ale to nieuniknione. Moc komputerów jest teraz wys...tarczająca do przeliczenia tych kilku milionów bitów informacji na sekundę. Wystarczy dołożyć do tego komunikację bezprzewodową o zasięgu 300-400m i dodać element wykonawczy w samochodzie (dioda+sygnał dźwiękowy na konsoli i układ automatycznego hamowania/zwalniania w przypadku braku reakcji kierowcy). Każde skrzyżowanie emitowałoby sygnał sterujący, który limitowałby prędkość zbliżającego się pojazdu w zależności od sytuacji (aktualnego i zbliżającego się układu świateł, natężenia ruchu itp). I po sprawie. Przy okazji żaden pirat drogowy by nie uciekł.  rozwiń
  • Kierowca , 2020-05-07 07:54:06

    Do Spider: Uzupełnienie trochę Twoją wypowiedź. Czy ktoś zadał sobie pytanie ILE RAZY ŚREDNIO W CIĄGU SWOJEJ KARIERY KIEROWCA AUTOBUSU RATUJE CZYJEŚ ZDROWIE I ŻYCIE?. I za razem odpowiem. KIEROWCĄ autobusu jestem od 20 lat ( kursy międzymiastowe i dalekobieżne) przez ten okres czasu żartowałe...m 3 razy , 1 przypadek to zawał, 2 pozostałe to ratowanie ofiar wypadków. W każdym z tych przypadków potrzebna była resuscytacja. Teraz pytanie . Co zrobi autonomiczny autobus, poinformuje służby? Pasażerowie może pomogą....może.  rozwiń
  • ludzie trzeźwieją , 2020-05-07 02:25:53

    "podobnie jak zyskują możliwości ograniczenia relacji międzyludzkich - podkreśla Andrzej Kubisiak, zastępca dyrektora w PIE." - A idź Pan w ch*j, wypieprzaj z takimi tekstami ,alienacja szczególnie pozytywnie wpływa na jakiekolwiek prawidłowe funkcjonowanie ludzi - przećwiczyliśmy to w cza...sach pseudo epidemii korona świrusa, ludzie mają dosyć tych popieprzonych cyfrowo-technologicznych agend nastawianych na redukcję czynnika ludzkiego gdziekolwiek by to nie było - papier zastąpić kontem cyfrowym, gotówkę wyprzeć bezgotówkowością, telefony zwykłe i budki telefoniczne powypierać smartfonami i wi-fi, Dosyć tego lewackiego oderwania od rzeczywistości, sfiksowaliście już wszyscy od popkultury przesiąkniętej filmami science-fiction i w głowach się poprzewracało. "Lecisz? Weź drona" - tak, wysraj się i pierdnij. Smartfony, wi-fi, social media, biometrie, bezgotówkowość, sieć 5G, internet rzeczy - ile do jasnej cholery będą trwały te poyebane teatrzyki fundowania ludziom tych bzdur i ściem - redukcja populacji, zastępowanie robotyzacją i algorytmizacją, alienacja i pustota, do lekarza, psychoterapeuty na obserwację a nie za podejmowanie decyzji się brać. Zejdziecie wreszcie na ziemię i przestaniecie robić z normalnego życia chory do granic możliwości, inwigilacyjno-niewolniczy film science-fiction? Powalone i poronione rewolucje - się zakichanej cyfrowej komuny zachciało i technokratyzmu. Co jest do k*rwy nędzy ileż tak można robić ludzi w wała. Dosyć pieprzonej socjotechniki, stop!  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!