PARTNER PORTALU
  • BGK

Badanie Santander Consumer Banku: co trzeci rodzic w Polsce odwozi dziecko do szkoły samochodem

  • PAP / MIW    7 września 2019 - 09:18
Badanie Santander Consumer Banku: co trzeci rodzic w Polsce odwozi dziecko do szkoły samochodem
Z autobusów szkolnych korzysta 10 proc. uczniów (fot. www.mazowiecka.policja.gov.pl)

Co trzeci rodzic w Polsce odwozi dziecko do szkoły autem, a z autobusów szkolnych korzysta 10 proc. uczniów - wynika z raportu "Polaków portfel własny – rodzina w szkole”. Koszt dojazdów do szkoły są dużym obciążenie dla domowego budżetu 10 proc. badanych.




  • Komunikacja miejska jest zdecydowanie częściej wykorzystywana przez uczniów w miastach. Im mniejsza miejscowość, tym częściej dzieci podwożone są samochodami. 
  • W mniejszych ośrodkach alternatywą dla samochodów są przede wszystkim szkolne autobusy, które jednak, jak pokazuje badanie, nie wszędzie są dostępne.
  • W zdecydowanej większości czas poświęcony na dotarcie do szkoły nie przekracza pół godziny. W przypadku 4 proc. dzieci jest taka podróż zajmuje jednak ponad godzinę.

Jak pokazują dane z najnowszego raportu Santander Consumer Banku (SCB) "Polaków portfel własny - rodzina w szkole", wśród wydatków związanych z edukacją dzieci, istotną pozycję zajmują koszty dojazdów do szkoły. "Co dziesiąty rodzic wskazał, że koszt dojazdów do szkoły stanowi duże obciążenie dla domowych budżetów" - czytamy.

"Blisko co trzeci polski rodzic (31 proc.) odwozi swoje dziecko do szkoły własnym samochodem, niewiele mniej, bo 28 proc. rodziców zadeklarowało, że ich dzieci chodzą do szkoły na piechotę, a 16 proc. wskazało na dojazdy komunikacją miejską, z czego tylko 1 proc. jeździ z opiekunem" - podano. Z autobusów szkolnych korzysta co dziesiąte dziecko (10 proc.), a 8 proc. jeździ do szkoły na rowerze lub hulajnodze.

Adam Piwek z Santander Consumer Banku (SCB) zauważa, że praktyka dzielenia się tym codziennym obowiązkiem w gronie innych rodziców nie jest powszechna. "Tylko 2 proc. osób biorących udział w badaniu korzysta w tym celu z pomocy innego rodzica lub znajomego" - podaje.

Komunikacja miejska jest zdecydowanie częściej wykorzystywana przez uczniów w miastach, szczególnie tych największych - 27 proc. wskazań wśród rodziców mieszkających w metropoliach powyżej 500 tys. mieszkańców wobec 13 proc. na wsi. W mniejszych ośrodkach miejskich i na wsiach dzieci częściej korzystają ze szkolnych autobusów - 23 proc. Im mniejsza miejscowość, tym częściej dzieci podwożone są samochodami. Na wsiach odsetek ten wynosi aż 41 proc., tymczasem w dużych miastach spada on do 24 proc. - wynika z badania.

Według Moniki Kasprzyk z SCB badanie pokazuje, że samochody są wykorzystywane przede wszystkim w mniejszych miejscowościach, gdzie sieć komunikacji zbiorowej jest gorzej rozwinięta, a odległości do pokonania zazwyczaj większe.

"Alternatywą dla samochodów są tam przede wszystkim szkolne autobusy, które jednak, jak pokazuje badanie, nie wszędzie są dostępne" - dodaje.

Santander sprawdził również, ile średnio trwa codzienna podróż dziecka do szkoły. W zdecydowanej większości (81 proc. przypadków) czas poświęcony na dotarcie do szkoły nie przekracza pół godziny, w tym 12 proc. dzieci pokonuje tę odległość w czasie krótszym niż 5 minut. Z deklaracji 8 proc. rodziców wynika, że podróż do szkoły zajmuje ich dzieciom między 31 a 40 minut, kolejne 7 proc. deklaruje, że zamyka się ona w godzinie. "Warto zauważyć, że 4 proc. dzieci musi poświęcić ponad godzinę dziennie, żeby pojawić się w szkole" - wskazano.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych rozmów w pierwszych dniach lipca. W badaniu udział wzięła reprezentatywna grupa 1000 rodziców dzieci w wieku szkolnym 7-18 lat. 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.