PARTNER PORTALU
  • BGK

BDO: Limity niższe, ale teraz ci, co się już wpisali, mają problem

  • pap/aw    10 stycznia 2020 - 06:40
BDO: Limity niższe, ale teraz ci, co się już wpisali, mają problem
fot.pixabay

Znaczna część przedsiębiorców, nad którymi do tej pory wisiało widmo obowiązkowego wpisu do bazy danych o odpadach, nie musi go dokonywać. Eksperci mają wątpliwości, czy przepisy pozwalają w związku z podwyżką limitów wypisać się z bazy.




Jak napisano w Dzienniku Gazecie Prawnej, "ostatnie dni roku były czasem niepewności dla wielu przedsiębiorców, a to z powodu zamieszania związanego z Bazą Danych o Produktach i Opakowaniach oraz Gospodarce Odpadami (BDO)".

Czytaj też: "System BDO działa jak wersja beta". Problemy z odpadami w całej Polsce

"Do końca nie było wiadomo, kto będzie musiał wpisać się do tego elektronicznego rejestru. "Lekarz, fryzjer, fizjoterapeuta, mechanik samochodowy, sklepikarz, kosmetyczka - oni wszyscy powinni wpisać się do BDO" - pisały media za resortem środowiska, ostrzegając przy tym, że w przeciwnym razie przedsiębiorcom grozi paraliż działalności, bo nikt nie odbierze od nich odpadów innych niż komunalne. Tak wynikało z interpretacji przepisów i Ministerstwo Klimatu nie prostowało tych wiadomości" - podał "DGP".

Jak dodano, "przełom przyszedł na zaledwie dwa tygodnie przed końcem roku". "Wprawdzie Ministerstwo Klimatu nie zdecydowało się na odłożenie wejścia w życie przepisów, argumentując, że nie ma potrzeby, bo wszystko jest już gotowe i będzie działać sprawnie, ale zaproponowało zwiększenie od 1 stycznia 2020 r. limitów odpadów wytworzonych przez przedsiębiorców w ciągu roku, stanowiących wartość graniczną, od której należy prowadzić ewidencję. W praktyce oznacza to zmniejszenie liczby podmiotów, które mają obowiązek wpisu do bazy danych o produktach i opakowaniach" - podkreślono.

Wskazano, że "w nieciekawej sytuacji znalazły się te podmioty, które zarejestrowały się zawczasu w BDO, a po zmianie przepisów okazało się, że tego nie musiały robić. Resort środowiska radzi - na wszelki wypadek zostańcie w bazie".

Czytaj też: Sejm za tym, by papierową sprawozdawczość ws. odpadów można było prowadzić jeszcze pół roku dłużej

"DGP" poinformował, że "ustawa z 14 grudnia 2012 r. o odpadach przewiduje możliwość wyrejestrowania się z bazy na wniosek przedsiębiorcy "w przypadku trwałego zaprzestania wykonywania działalności wymagającej wpisu do rejestru", jak określa to art. 60 ust. 1.".

"Czy więc przedsiębiorcy powinni naginając rzeczywistość uznać, że skoro nie muszą się rejestrować, to zaprzestali działalności w określonym przez BDO zakresie, i wypełnić wniosek o wykreślenie z rejestru? Przed takim działaniem przestrzega Joanna Wilczyńska, ekspertka opolskiej spółki Atmoterm, zajmującej się doradztwem w zakresie ochrony środowiska" - podkreślono.

Wilczyńska zwraca uwagę na art. 179 ustawy o odpadach, który mówi, że gdy ktoś wbrew art. 60 ust. 1, który dotyczy obowiązku wykreślenia podmiotu z rejestru w przypadku trwałego zaprzestania wykonywania działalności, składa wniosek niezgodny ze stanem faktycznym, podlega karze aresztu albo grzywny.

"A przecież faktycznym powodem nie jest w tym przypadku zaprzestanie działalności" - mówi ekspertka. I przyznaje, że nie bardzo wie, jak w takiej sytuacji należy w zgodzie z prawem opuścić system. "Jej zdaniem większych konsekwencji nie budzi natomiast pozostanie w systemie i niewypełnianie ewidencji, skoro nie ma takiego obowiązku. Zwłaszcza, że w każdej chwili firma może np. zwiększyć działalność i już wymagać wpisu i prowadzenia ewidencji" - napisano.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.