Partner portalu

BDO – nowe kary za błędy w ewidencji

  • WS
  • 29 października 2021 - 16:57
Niedawno weszły w życie nowe przepisy, które dotyczą nakładania sankcji za nieprowadzenie ewidencji odpadów lub dokonywanie w niej wpisów niezgodnym ze stanem rzeczywistym. Co zmienia się w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach?

  • Od 23 września 2021 r. obowiązują nowe kary wynikające z błędów lub braku rejestracji w Bazie Danych Odpadowych. 
  • Ustawodawca tłumaczy, że poprzednie sankcje były zbyt łagodne. 
  • W BDO muszą zarejestrować się ci, którzy m.in. wytwarzają czy transportują odpady lub wprowadzają na rynek produkty w opakowaniach. 

Rejestr BDO to inaczej rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. BDO pozwala na gromadzenie informacji o odpadach i ma zapewnić elektroniczną realizację obowiązków rejestrowych, ewidencyjnych i sprawozdawczych.

Czytaj także: "System BDO działa jak wersja beta". Problemy z odpadami w całej Polsce

BDO - nowe kary

Z dniem 23 września 2021 roku weszła w życie nowela ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Nowe przepisy dyktują sankcję za błędy w prowadzeniu ewidencji lub dokonywanie w niej wpisów niezgodnych z prawdą.

Przed nowelizacją nieuczciwym przedsiębiorcom groziła kara grzywny wynosząca maksymalnie 5000 zł z tytułu odpowiedzialności wykroczeniowej. Od 23 września została ona zamieniona na administracyjną karę pieniężną, która może wynosić od 1000 do nawet miliona złotych i wymierzana jest przez wojewódzką inspekcję ochrony środowiska.

Ustawa wprowadziła sankcję w postaci administracyjnej kary pieniężnej (zamiast grzywny) za naruszenie polegające na wykonaniu obowiązku gospodarowania odpadami przez podmioty, które nie uzyskały wymaganych decyzji lub wymaganego wpisu do rejestru. Dodatkowo kary administracyjne będą przyznawane za nieprowadzenie ewidencji odpadów albo prowadzenie tej ewidencji w sposób nieterminowy lub niezgodny ze stanem rzeczywistym.

„Obecna sankcja jest zbyt łagodna, gdyż w znacznej części przypadków dokumentacja ewidencji stanowi główne źródło informacji na temat rodzajów i masy przyjmowanych do odzysku (zbieranych) odpadów. Często stwierdzanym naruszeniem jest umyślne nieprowadzenie ewidencji lub prowadzenie jej w sposób niezgodny ze stanem faktycznym. Takie działanie prowadzi do nielegalnych form zagospodarowania odpadów, których ujawnienie i kontrola są często niemożliwe, zaś podmioty dopuszczające się takich procederów uzyskują dochody poza systemem, co oznacza również straty dla budżetu państwa z tytułu nieodprowadzonych podatków czy opłat za korzystanie ze środowiska”, czytamy w uzasadnieniu.

Ustawodawca podaje, że nierzetelne prowadzenie ewidencji odpadów prowadzi do wystąpienia zjawiska tzw. „kreatywnej ewidencji”, czyli wykazywania w dokumentacji tylko takich rodzajów i ilości odpadów, które „mieszczą się” w ramach decyzji regulujących gospodarkę odpadami przez dany podmiot i mogą być wykorzystywane w sprawozdawczości rocznej, również sporządzanej przez gminy w ramach systemu gospodarki odpadami komunalnymi.

Kto musi zarejestrować się w BDO

Obowiązkiem wpisu do rejestru BDO objęte są podmioty, które wytwarzają, transportują odpady, prowadzą ich ewidencję oraz ci, którzy wprowadzają na terytorium kraju produkty w opakowaniach, opony, oleje smarowe, pojazdy, baterie lub akumulatory, sprzęt elektryczny i elektroniczny, producenci, importerzy i wewnątrzwspólnotowi nabywcy opakowań.

Rejestr BDO dotyczy również jednoosobowych działalności gospodarczych, o ile są zobowiązane do ewidencji odpadów. Tak dzieje się między innymi w przypadku prowadzenia gabinetu stomatologicznego, salonu kosmetycznego cy małej firmy budowlanej.

KOMENTARZE0

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!