PARTNER PORTALU
  • BGK

Będą zmiany w kursowaniu autobusów na Śląsku

  • PAP/JS    16 kwietnia 2019 - 16:08
Będą zmiany w kursowaniu autobusów na Śląsku
Jako pierwsze, do końca lipca br., powstać mają propozycje zmian dla strefy wschodniej, obejmującej w większości miasta i gminy Zagłębia Dąbrowskiego (fot. PTWP/Andrzej Wawok)

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM), która od 1 stycznia br. przejęła organizację komunikacji miejskiej na swoim terenie, pracuje nad zmianami w sieci połączeń. Propozycje będą powstawały stopniowo dla poszczególnych rejonów Metropolii – w etapach, do końca października 2020 r.




  • Prace nad nową siecią połączeń mają polegać na ocenie stanu istniejącego i zbudowaniu optymalnego modelu dla każdego obszaru, a następnie konfrontacji ich.
  • Jako pierwsze, do końca lipca br., powstać mają propozycje zmian dla strefy wschodniej, obejmującej w większości miasta i gminy Zagłębia Dąbrowskiego.
  • Terminy dla kolejnych stref wyznaczono na końce: listopada br. oraz lutego, czerwca i października 2020 r.

Grzegorz Kwitek z zarządu GZM, odpowiedzialny za transport, poinformował o przebiegu prac nad zmianami w sieci połączeń. Mówił o założeniach systemu transportowego Metropolii; wskazał, że przeprojektowanie sieci połączeń jest jednym z głównych wyzwań GZM.

"Mamy już wyniki studium transportowego, przygotowanego przez subregion centralny woj. śląskiego, mamy badania ankietowe, badania ruchu dla całej Metropolii i ponad 80 gmin subregionu centralnego. Na tej podstawie, posiłkując się programem VISUM do modelowania ruchu, pracuje zespół w ramach Zarządu Transportu Metropolitalnego, który ma za zadanie zmodyfikowanie obecnej siatki połączeń" - powiedział Kwitek.

Jak wyjaśnił, pod kątem tych prac teren Metropolii podzielono na sześć stref, dla których proponowane będą zmiany - zmierzające przede wszystkim do wykorzystania kolei jako głównego środka transportu. "To podejście będzie skupiało się na tym, aby kolej była głównym szkieletem komunikacyjnym, a system dowozowo-odwozowy w postaci tramwajów, autobusów i trolejbusów, zapewniał sprawną komunikację miejską" - uściślił członek zarządu GZM.

Jako pierwsze, do końca lipca br., powstać mają propozycje zmian dla strefy wschodniej, obejmującej w większości miasta i gminy Zagłębia Dąbrowskiego. Terminy dla kolejnych stref wyznaczono na końce: listopada br. oraz lutego, czerwca i października 2020 r.

Czytaj też: Wystartował pilotaż planów zrównoważonej mobilności miejskiej

Prace opierają się na diagnozie popytu - na podstawie rezultatów studium transportowego, w ramach którego zebrano m.in. 30 tys. ankiet wśród mieszkańców GZM. "Dodatkowo zbadano ruch samochodowy: osobowy, towarowy, jak i kwestie związane z transportem publicznym. Mamy dane dotyczące napełnień transportu publicznego, wiemy jakie są preferencje mieszkańców, znamy także motywy ich podróży" - wymieniał Kwitek.

W tym kontekście zastrzegł, że studium wykazało m.in. brak w Metropolii szybkiego transportu publicznego, konkurencyjnego dla prywatnych samochodów. "Mieszkańcy wolą samochód nawet, jeśli jest on droższy od transportu publicznego. W zasadzie jedyna motywacja, która może ich skłonić do zmiany, to drastyczne opłaty za parkowanie i brak miejsc parkingowych w miastach" - zaznaczył członek zarządu GZM wskazując, że budowa atrakcyjnego systemu transportowego będzie wymagała powiązania z polityką miast dotyczącą systemów parkowania. "Bez tego nie uda się zwiększyć liczby pasażerów" - podkreślił.

Prace nad nową siecią połączeń mają polegać na ocenie stanu istniejącego i zbudowaniu optymalnego modelu dla każdego obszaru, a następnie konfrontacji ich. "Będą symulacje proponowanych rozwiązań i konsultacje z miastami, mieszkańcami" - wyjaśniał Kwitek.

"Proces ustalenia docelowej sieci transportowej Metropolii chcemy zakończyć w przyszłym roku. Zdajemy sobie sprawę, że cały związany ze zmianami proces będzie wieloletni; mamy m.in. umowy z operatorami, projekty unijne, więc są tu pewne ograniczenia. Wobec nich będziemy starali się przedstawiać propozycje i kolejne lata pokażą dokonywanie tych zmian" - zadeklarował.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Piotrn, 2019-04-28 08:50:35

    Pozwólcie wjeżdżać autobusom pospiesznym/ekspresowym z całej Metropolii na dworzec autobusowy pod dworcem PKP. To około 20 - 30 autobusów na godzinę i nikt nie będzie musiał biegać w śniegu i deszczu po mieście w drodze na dworzec PKP. Chyba że jesteśmy Metropolia tylko z nazwy.... ??...  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.