PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Bez samorządów nie wygramy z wykluczeniem transportowym

  • Tomasz Jakubowski    30 czerwca 2019 - 06:00
Bez samorządów nie wygramy z wykluczeniem transportowym
Od 1993 roku 75 proc. Polaków straciło pozamiejski transport autobusowy (Fot. Pixabay.com)

Rząd zapowiedział walkę z wykluczeniem transportowym i białymi plamami komunikacyjnymi na mapie Polski. Walka miała polegać na przywróceniu, czasem nierentownego, transportu publicznego, odbudowie dróg lokalnych i postawieniu na nogi kolei regionalnych. Od tych zapowiedzi minął już ponad rok. Tymczasem nowelizacji ustawy o transporcie zbiorowym wciąż nie ma.




  • Ponad 13,8 mln osób mieszka w gminach, w których nie istnieje organizowana przez samorząd komunikacja lokalna.
  • Rządowy program pomocy w walce z wykluczeniem transportowym oceniany jest dobrze.
  • Bez dobrej woli samorządów nie da się walczyć z wykluczeniem transportowym - uważają eksperci.

Pytanie, czy potrzebnych regulacji do walki z wykluczeniem transportowym, tzw. białymi plamami, już nie ma. - Regulacje jak najbardziej są, tylko niektóre samorządy nie chcą z nich skorzystać – mówi serwisowi PortalSamorządowy.pl Bartosz Jakubowski z Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego.

Ekspert do spraw komunikacyjnych przy KJ zwraca uwagę na badania prof. Moniki Stanny z Instytutu Rozwoju Wsi i Rolnictwa przy PAN. Według Stanny aż dwie trzecie gmin uważa, że nie ma sensu dopłacanie do komunikacji publicznej. - I tu tkwi być może główny problem w likwidacji wykluczenia – podkreśla Jakubowski. - Bo jeśli jakiś samorząd chce zorganizować komunikację publiczną, to zrobi to. I zawsze znajdzie jakiś sposób prawny, by zdiagnozować potrzeby i taką komunikację wdrożyć. Tyle że takie samorządy są w mniejszości.

„Transportowa Piątka” z małym odzewem

W związku z podobnymi badaniami w ostatnich miesiącach podejmowano wiele prób pomocy samorządom w tym zakresie.  Zadawano pytania, oferowano wsparcie w zakresie organizacji transportu publicznego, w tym wsparcie organizacyjne. Na początku marca aktywiści podczas spotkania przed Sejmem zaprezentowali "Piątkę transportową", czyli pięć postulatów, dzięki którym Polska mogłaby zyskać sprawny i wydajny system transportu publicznego, likwidujący wykluczenie transportowe oraz – jak przekonywali aktywiści – zmienić realia życia na polskiej prowincji.

W „Piątce” znalazły się takie postulaty, jak „organizowanie transportu publicznego na jednym szczeblu samorządu”. - Rozproszenie odpowiedzialności za transport publiczny jest szkodliwe – przekonywał Jan Mencwel ze stowarzyszenia Miasto Jest Nasze. - Weźmy przykład Przasnysza. Gdy upadał PKS, starosta obwiniał za to marszałka Struzika, a marszałek Struzik obwiniał starostę. I tak przerzucali się tym gorącym kartoflem, a tymczasem transport sobie upadł – mówił przed Sejmem. Aktywiści podkreślali, że „naturalną” bazą do tworzenia zespołów organizujących i koordynujących transport publiczny w regionach są urzędy marszałkowskie. Przemawiać za tym miały m.in. korzyści skali i pozytywne efekty koordynacji różnych gałęzi transportu na jednym szczeblu.

Innymi postulatami było np. wspólne organizowanie przewozów autobusowych i kolejowych czy stworzenie alternatywy dla samochodu. - Rozkład jazdy i sieć połączeń powinny być dostosowane do potrzeb pasażerów, a nie życie pasażerów dostosowane do rozkładu jazdy – przekonywali aktywiści, podając przykład połączenia między Olsztynem a Braniewem na Warmii. - Jest linia kolejowa, ale co z tego, skoro są trzy połączenia dziennie, ostatnie zaś o godz. 20.40. Tymczasem wielu mieszkańców pracuje w dyskontach otwartych do 21.00 czy 22.00. Dla tych ludzi nie ma oferty między tymi miastami, więc wybierają prywatny samochód – podkreślili aktywiści.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • henryk, 2019-07-01 12:56:13

    Pomysłodawco byłem 500+nie prawda ze kaczynski mam na to dowody .Transport PKP kupuje busy osobowe dowuż do Dworców PKP samochody osobowe doieżdzajo do pracy w pojedynkie zbjorowo komplet ulga na paliwo tym sposobem lekwidacja korków i smogów parkingi przy wjażdach Woj ...nie zdadzo egzaminu wyżucenie kasy  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.