PARTNER PORTALU
  • BGK

Buspasy nie tylko dla autobusów. Kto jeszcze powinien nimi jeździć?

  • Piotr Wiewióra    20 listopada 2019 - 06:01
Buspasy nie tylko dla autobusów. Kto jeszcze powinien nimi jeździć?
Jeden z buspasów w Rzeszowie (fot. UM Rzeszów)

Pierwsze na polskich drogach pojawiły się w Krakowie na początku poprzedniej dekady. Dzisiaj są wydzielone we wszystkich największych miastach i nie tylko. Sęk w tym, że już dawno przestały służyć jedynie autobusom. 19 listopada premier w expose zapowiedział zezwolenie na jazdę buspasem dla prywatnych samochodów przewożących co najmniej 4 osoby. Z powodu rosnących korków samorządy już teraz wpuszczają na te pasy także m.in. motocyklistów czy taksówkarzy. Ci pierwsi po latach starań wywalczyli sobie ten przywilej w Warszawie, ale jeszcze nie wiadomo, na jak długo. Niektóre samorządy decydują się na niestandardowe rozwiązania.




  • Warszawa zakończyła półtoraroczne testowanie obecności motocyklistów na niektórych buspasach. W międzyczasie pomysł, mimo początkowych obaw, poparła policja.
  • W wielu polskich miastach z pasów wydzielonych z myślą o autobusach mogą już także korzystać m.in. taksówkarze i służby miejskie, a w Poznaniu i Rzeszowie wpuszczono na nie nawet kierowców samochodów osobowych wiozących co najmniej dwie osoby. Ponadto zgodnie z ustawą do końca 2025 roku wszystkimi buspasami mogą jeździć samochody elektryczne.
  • Katalog uprzywilejowanych w ten sposób pojazdów robi się coraz dłuższy z uwagi na zwiększające się natężenie ruchu. Nie sposób wskazać, gdzie leży granica, której nie powinno się przekraczać. Dużo zależy od specyfiki miasta i funkcjonującej na jego terenie infrastruktury. 

Zgodnie z definicją buspas to pas ruchu wydzielony dla autobusów w celu usprawnienia funkcjonowania transportu zbiorowego i tym samym zachęcenia mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej. Dzięki temu ma ona kursować zgodnie z rozkładem jazdy i nie spóźniać się, co z kolei powinno przekonać m.in. kierowców, żeby pozostawili pod domami swoje samochody, podróżując którymi, często muszą stać w korkach. Tyle teoria.

W większości polskich miast sieć buspasów nie jest na tyle rozbudowana, żeby zatorów drogowych udało się autobusom uniknąć całkowicie. Z drugiej strony natomiast funkcjonowanie buspasa powoduje, że pozostali użytkownicy dróg mają do dyspozycji mniej miejsca, co wydłuża korki.
W związku ze wzrastającą liczbą samochodów i coraz większym obciążeniem komunikacyjnym, samorządy zaczęły udostępniać buspasy także innym pojazdom.

Warszawa poszła na rękę motocyklistom

- Właśnie dobiega dwuletni okres testowego wpuszczenia motocyklistów na wybrane stołeczne buspasy. Zaczynaliśmy ten okres od Trasy Łazienkowskiej i Radzymińskiej. W tym roku dołączyły kolejne dwa buspasy na Górczewskiej i Człuchowskiej. Pierwszy rok testu wypadł dobrze. Warto przypomnieć, że w takich miastach jak Kraków, Rzeszów, Bydgoszcz, Trójmiasto, Łódź motocykliści mogą legalnie poruszać się po buspasach – zwraca uwagę radny Dzielnicy Ursynów Paweł Lenarczyk w interpelacji do prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego, którego pyta, co dalej w tym temacie.

O możliwość legalnego wjazdu na buspasy w stolicy motocykliści walczyli od lat, organizując protesty i pisząc petycje. Udało się ten pomysł przeforsować wiosną ubiegłego roku, ale na zasadzie testu i tylko na dwóch ciągach: ul. Radzymińskiej i al. Solidarności (na odcinku od ul. Krynoliny do H. Rzeszotarskiej) oraz na Trasie Łazienkowskiej (od Alej Jerozolimskich po al. Stanów Zjednoczonych/Ostrobramską). To wprawdzie najdłuższe buspasy w Warszawie, ale już półtora roku temu stolica miała ich 66 km, a od tego czasu wytyczono kolejne i następne są w planach.

Początkowo do testu nie była przekonana policja, która obawiała się m.in. zwiększenia liczby wypadków, ale już po kilku miesiącach jego trwania zmieniła zdanie.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • K2, 2019-11-20 09:23:21

    Buspasami powinny jeździć autobusy. Kropka. Jak wpuścimy na nie samochody osobowe, to nie ma sensu robić buspasów. Ruch osobówek w miastach ma być dyskryminowany na rzecz zbiorkomu, a nie uprzywilejowany względem zbiorkomu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.