PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Centra Usług Wspólnych. Jak działają po ponad dwóch latach od wprowadzenia? Zobacz raport

  • Tomasz Jakubowski    19 lutego 2019 - 09:00
Centra Usług Wspólnych. Jak działają po ponad dwóch latach od wprowadzenia? Zobacz raport
W badaniach wzięło udział 10 z 12 samorządów z Unii Metropolii Polskich (Fot. Pixabay.com)

- Poziom wykonania celów efektywnościowych stanowi blisko 80 proc. planowanych założeń, zaś cele jakościowe zostały osiągnięte w pełni – piszą autorzy raportu „Samorządowe Centra Usług Wspólnych. Analiza funkcjonowania i ocena efektywności świadczonych usług” dr Joanna Modrzyńska, dr Robert Gawłowski oraz dr Paweł Modrzyński.




  •  CUW stanowią coraz popularniejsze narzędzie wspierania efektywności i bezpieczeństwa realizowanych w samorządach procesów.
  •  Okres działalności CUW w strukturach samorządowych wynosi obecnie ok. 2 lat.
  • Uzyskane wyniki pokazują, że wiele jeszcze należy wykonać pracy nad poprawą sprawności i efektywności realizowanych procesów.

Samorządowe Centra Usług Wspólnych (CUW) to jednostki organizacyjne powołane na mocy nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym i niektórych innych ustaw, która weszła w życie w dniu 1 stycznia 2016 roku. To przykład narzędzia z obszaru zarządzania, które do 2016 roku funkcjonowało w sektorze prywatnym. Jego wdrożenie w sektorze publicznym wymagało wzmocnienia kompetencji pracowników, w szczególności kompetencji kierowniczych szefów samorządowych jednostek organizacyjnych.

Jak wynika z raportu "Samorządowe Centra Usług Wspólnych. Analiza funkcjonowania i ocena efektywności świadczonych usług” (został opracowany przy współpracy z Unią Metropolii Polskich), po trzech latach funkcjonowania w 12 największych polskich miastach CUW stanowi coraz popularniejsze narzędzie wspierania efektywności i bezpieczeństwa realizowanych w samorządach procesów. 

Poprawa jakości usług

W badaniach ankietowych wzięło udział 10 z 12 samorządów (tj. 83,3 proc.) zrzeszonych w UMP. 

Najbardziej podstawowym obszarem działalności Centrum są jednostki oświatowe, stanowiące też najliczniejszą grupę budżetowych jednostek organizacyjnych miast. Zaś głównym obszarem działalności CUW jest świadczenie usług wspólnych z obszaru finansowo-księgowego, sprawozdawczości, rozliczeń płac oraz centralizacji podatku VAT.

To m.in. konieczność centralizacji deklaracji od podatku VAT od wszystkich samorządowych jednostek organizacyjnych miała wpływ na decyzję o utworzeniu CUW w jednostce samorządowej.

Innymi głównymi celami utworzenia CUW było m.in. ujednolicenie procedur, polityki rachunkowości obsługiwanych jednostek, obniżenie poziomu ryzyka realizowanych procesów. Cele efektywnościowe to przede wszystkim podniesienie poziomu sprawności zarządzania obsługiwanymi jednostkami, i optymalizacja zatrudnieni w jednostkach objętych obsługą wspólną, a także obniżenie poziomu kosztów funkcjonowania. Zaś do głównych celów jakościowych należały: poprawa jakości świadczonych usług przez jednostki samorządowe oraz poprawa satysfakcji odbiorców usług.

"Poziom wykonania celów efektywnościowych stanowi blisko 80 proc. planowanych założeń. Cele jakościowe zostały osiągnięte w pełni" - czytamy w raporcie.

Pozostałe cele, czyli np. innowacyjność sposobów zarządzania procesami administracyjnymi czy wprowadzenie narzędzi współpracy pomiędzy jednostkami organizacyjnymi zrealizowane zostały w 77 proc.



Multimedia



REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.