PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Ceny biletów w Tarnowie: Kto zapłaci więcej, a kto mniej?

  • AKC    18 lipca 2019 - 19:16
Ceny biletów w Tarnowie: Kto zapłaci więcej, a kto mniej?
Miasto szuka sposobów, by zachęcić mieszkańców do jazdy autobusami (fot. MPK Tarnów)

W związku z wprowadzaną od września zmianą cen za przejazdy komunikacją publiczną w Tarnowie, toczą się dyskusje o skali podwyżek i obciążaniu kieszeni mieszkańców. Trzeba przy tej okazji zwrócić uwagę na dwa fakty - podkreślają urzędnicy. Pierwszy: nowe taryfy to przy skorzystaniu z biletów okresowych w praktyce obniżka cen. Drugi: dotychczas do każdego statystycznego pasażera miasto dopłacało 1 zł 61 groszy za przejazd i przy nowych taryfach, z mocno obniżonymi cenami biletów okresowych, kwota ta może być niewiele mniejsza.




  • Dotychczasowa cena biletów komunikacji miejskiej w Tarnowie (2,40 zł za bilet normalny i 1,20 zł za ulgowy) była jedną z najniższych w Polsce i obowiązywała od 2015 r., gdy nastąpiła obniżka ceny biletu normalnego z kwoty 3 zł i ulgowego z 2 zł.
  • Nowa taryfa to bardziej obniżka niż podwyżka cen - podkreśla tarnowski magistrat.
  • Choć wyższa będzie cena biletu jednorazowego (3,20 zł normalny, 1,60 zł ulgowy), to znacząco zmaleją ceny wszystkich typów biletów okresowych i wydłużony będzie czas ich obowiązywania.

Zakup biletu okresowego będzie najbardziej opłacalny. Przykładowo: za roczny bilet okresowy normalny na wszystkie linie pasażerowie zapłacą od września 500 zł, więc gdyby przyjąć, iż autobusem pojadą tylko dwa razy dziennie przez wszystkie dni w roku, to jednorazowy przejazd kosztował będzie tylko 1,36 zł.

- W przypadku rocznego biletu ulgowego za 250 zł będzie to kosztowało tylko 78 groszy. Gdy zdecydujemy się na miesięczny bilet okresowy na wszystkie linie, to przy jego cenie 80 zł i założeniu dwóch przejazdów dziennie cena jednego przejazdu wyniesie 2,60 zł, a w przypadku biletu ulgowego 1,30 zł. W każdym przypadku zakup biletu okresowego jest bardziej opłacalny od biletu jednorazowego - wyliczają urzędnicy.

W 2018 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Tarnowie przewiozło ok 11 mln pasażerów. Łączny koszt wykonanych przez MPK przewozów wyniósł 27 mln 755 tys. 710 zł. Oznacza to, że koszt przewiezienia jednego statystycznego pasażera wyniósł 2 zł 52 gr.

Czytaj też: Reaktywacja PKS-ów właśnie się zaczyna. Tak rząd podzieli pieniądze między regiony

Ze sprzedaży biletów MPK uzyskało 10 mln 22 tys. 321 zł, co daje przychód od jednego statystycznego pasażera w kwocie 91 groszy. W rezultacie, dla pokrycia kosztów przewiezienia statystycznego pasażera, z budżetu Tarnowa i gmin mających porozumienie z tarnowskim Zarządem Dróg i Komunikacji trzeba było dopłacić kwotę 1 zł 61 groszy, co w efekcie daje dopłatę do kosztów publicznej komunikacji w wysokości 64 proc. Oznacza to, że wpływy z biletów pokrywały przed zmianą cen jedynie 36 proc. kosztów komunikacji w Tarnowie.

- Koszty przewoźnika, czyli MPK, zmieniają się w zależności od cen paliwa, części zamiennych, koniecznych remontów i modernizacji taboru, wzrostu płac itp. Ale warto wiedzieć, iż są jeszcze inne koszty, które ponosi Zarząd Dróg i Komunikacji. To m.in. koszty budowy, remontów i utrzymania przystanków, utrzymanie systemu informacji pasażerskiej, koszty druku i dystrybucji biletów itp. - tłumaczą urzędnicy.

Koszty te raczej nie zmniejszą się, można z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić, iż będą rosnąć. Jak wobec tego zmniejszyć dopłaty z miejskiego budżetu do publicznej komunikacji? 

- Jedyne rozwiązanie to szukanie sposobów zachęcenia tarnowian do większego nić dotychczas korzystania z autobusów, czyli zwiększenie liczby pasażerów, a przez to większe wpływy z biletów i jednocześnie niższa dopłata do statystycznego pasażera - twierdzą urzędnicy. 

Zawieszone kursy





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.