PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Chełm. Miejskie spółki pod lupą radnych

  • chelmonline.pl (Paweł Pawłowicz)    3 listopada 2011 - 10:48
Chełm. Miejskie spółki pod lupą radnych

Na ostatniej komisji budżetu i rozwoju gospodarczego radni analizowali kondycję finansową spółek miejskich za I półrocze br.




Prezesi miejskich spółek tłumaczyli zyski i straty oraz fakt dodatkowego zatrudnienia.

Na osiem, przedsiębiorstw komunalnych – pięć ma dodatni wynik finansowy, trzy są na minusie. W najgorszej sytuacji jest Miejskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych, któremu w kasie brakuje 529 tys. zł.

Na prostą po 6 miesiącach tego roku udało się wyjść Miejskiemu Przedsiębiorstwu Energetyki Cieplnej, Miejskiemu Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej, Przedsiębiorstwu Targowiska Miejskie, Chełmskiemu Towarzystwu Budownictwa Społecznego i Przedsiębiorstwu Gospodarki Odpadami. Na minusie znalazły się trzy spółki: Przedsiębiorstwo Usług Mieszkaniowych, Chełmskie Linie Autobusowe i MPRD. Najlepiej finanse przedstawiają się w MPEC-u, który zarobił 472 tys., zł, najmniejszy zysk miało PGO – 25 tys. zł. 121 tys. Na minusie jest PUM + 121 tys. z, 82 tys. zł brakuje w CLA i 529 tys. zł starty odnotowuje MPRD.

Dyskusję na temat sytuacji w miejskich spółkach zdominowała pytaniami radna PO Małgorzata Sokół.

– Dlaczego w analizie MPEC, w pozycji sprzedaż usług parkingowych jest notorycznie strata zarówno w 2010 jaki w bieżącym roku – pytała radna Sokół. Chodzi o parking przy ul. Piotra Skargi.

– W 2007 roku, poruszałem ten temat na forum rady miasta, by zlikwidować t usługę. Ale był opór ze strony części radnych z uwagi, że tych usług parkingowych brakuje. Tam pracują cztery osoby, które również pełnią role dozorców naszego obiektu, który znajduje się obok. Strata jest wynikiem kosztów wynagrodzeń dla pracowników-– mówił Mirosław Iwiński, prezes MPEC.

– W MPEC i MPGK zostały zatrudnione dodatkowo cztery osoby, z czego wynikał wzrost zatrudnienia, skoro spadły zyski tych spółek do roku ubiegłego. Czy w tych spółkach mają jakieś inne zadania i z czego wynika ten wzrost? – pytała radna Sokół.

Prezes MPEC tłumaczył, że spadek dochodów został uchwycony tylko na obecny moment.

– Średnia zatrudnienia zwiększyła się tylko o 0,70 proc. Pracownicy są na urlopach macierzyńskich, bezpłatnych i korzystają ze świadczeń rehabilitacyjnych i to jest tego efekt. Zwiększył się zakres zadań inwestycji i są potrzebni ludzie– odpowiedział Mirosław Iwiński Prezes MPEC

Z kolei Ryszard Zajączkowski, główny księgowy MPGK odpowiedział, że wzrost zatrudnienia jest spowodowany utworzeniem nowego działu realizacji projektu modernizacji oczyszczalni ścieków.

– Jesteśmy na etapie przygotowywania do przetargów w związku z tym dział jest cały czas rozbudowywany– mówił Zajączkowski.

– MPGK zanotowało dużą stratę w pozycji sprzątanie (-302 tys.), z czego to wynika? To jest bardzo duża strata – pytała radna Sokół.

– Ta strata jest związana ze zleceniami. Mamy podpisaną umowę na sprzątanie w cementowni z firmą Cemex. W ubiegłym było tych zleceń więcej, w tym jest ich mniej – odpowiedział Ryszard Zajączkowski, główny księgowy MPGK

– Usługi pogrzebowe przynoszą straty, to są niewielkie kwoty, ale straty są– stwierdziła radna Sokół.

Główny Księgowy MPGK, tłumaczył straty obniżeniem zasiłku pogrzebowego i konkurencją.

– Zmalało zapotrzebowanie na zakres naszych usług. Nie bez znaczenia jest konkurencja, która zabiera nam dużo zleceń. Postawimy na najbliższym posiedzeniu rady nadzorczej zasadność prowadzenia dalej tych usług. Jeżeli to przynosi straty, nie powinniśmy się tym zajmować. Nie możemy dopłacać do interesu – mówił Zajączkowski.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.