PARTNER PORTALU
  • BGK

Cięcia budżetowe uderzą w kolej

  • Przegląd Prasy/WNP.pl/Gazeta Wyborcza (Andrzej Kublik)    20 sierpnia 2013 - 14:39
Cięcia budżetowe uderzą w kolej

W ramach cięć budżetowych rząd chce w tym roku zmniejszyć o 1,5 mld zł ustawowe wydatki na infrastrukturę transportową w kolejach.




We wtorek rząd zajmie się projektem nowelizacji budżetu na ten rok, aby uzupełnić niedobory szacowane na 24 mld zł. Tę dziurę rząd chce załatać, zwiększając deficyt o 16 mld zł i tnąc o 8,5 mld zł wydatki z budżetu.

Czytaj też: 9 lat na spłatę długów PKP

Dodatkowo we wtorek rząd będzie debatować o projekcie ustawy okołobudżetowej, która pozwoli zmniejszyć część wydatków, których wysokość jest ustalona ustawowo. Dotyczy to np. wydatków budżetowych na armię, które ustawowo powinny wynosić 1,95 proc. PKB, a w tym roku rząd chce je obniżyć poniżej tego progu.

Kolejne cięcia mają dotknąć transport

Zgodnie z obowiązującą od 2006 r. ustawą o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego na utrzymanie, remonty oraz inwestycje w sieć dróg krajowych oraz linii kolejowych rząd powinien przeznaczać co najmniej 18 proc. planowanych dochodów z akcyzy od paliw silnikowych. Ministerstwo Finansów zaproponowało jednak, by w tym roku zawiesić ten przepis i przeznaczyć na finansowanie infrastruktury drogowej i kolejowej łącznie niespełna 4 mld 751 mln zł. Resort finansów nie poinformował przy tym, o ile mają się zmniejszyć wydatki na infrastrukturę transportową w stosunku do obowiązującego na razie budżetu na 2013 r.

W uzasadnieniu do projektu tych zmian resort finansów napisał tylko, że to tegoroczne zawieszenie ustawy o finansowaniu inwestycji transportowych wiąże się z planowaną zmianą w finansowaniu inwestycji PKP PLK.

"Zmiany te nie spowodują zmniejszenia całkowitych nakładów na inwestycje infrastrukturalne w transporcie kolejowym ani ograniczenia zakresu planowanych robót, gdyż środki budżetowe w 2013 r. zostaną przejściowo zastąpione środkami spółki PKP PLK" - stwierdził resort finansów, nie podając żadnych konkretów.

O ile mają być obcięte wydatki budżetowe na inwestycje kolejowe? Rzecznik Ministerstwa Transportu Mikołaj Karpiński nie odpowiedział, kierując nas w tej sprawie do Ministerstwa Finansów. Ale również rzeczniczka Ministerstwa Finansów Wiesława Dróżdż nie znała tej kwoty. Więcej szczegółów znają eksperci rynku transportowego.

- Z informacji w branży kolejowej wynika, że tegoroczne ograniczenia wydatków budżetowych na inwestycje kolejowe mają wynieść 1,5 mld zł. Te pieniądze PKP PLK ma uzyskać ze sprzedaży swoich obligacji, a deklarację objęcia tych obligacji miał już złożyć Bank Gospodarstwa Krajowego - powiedział nam Adrian Furgalski, ekspert rynku transportowego z firmy TOR. Według Furgalskiego już teraz rząd ma też rozważać zmniejszenie w 2014 r. wydatków na inwestycje kolejowe o 3 mld zł. - PKP PLK będzie musiała szukać pieniędzy na rynku - stwierdził Furgalski.

Informacje eksperta TOR - przynajmniej w odniesieniu do nowelizacji budżetu na 2013 r. - potwierdza stanowisko Ministerstwa Transportu w odniesieniu do zmian zaproponowanych przez Ministerstwo Finansów.

Resort transportu ujawnił, że według ustaleń z resortem finansów obligacje emitowane teraz przez PKP PLK miałyby zostać wykupione w latach 2016-19 m.in. z pieniędzy Funduszu Kolejowego. Dlatego Ministerstwo Transportu zaproponowało, by ustawę o ograniczeniu w tym roku wydatków budżetowych na inwestycje kolejowe uzupełnić o zapis, w którym rząd zobowiąże się zrekompensować PKP PLK wydatki na wykup obligacji, przyznając tej spółce dodatkowe wsparcie z budżetu w latach 2016-19. Ze stanowiska resortu transportu wynika, że jest to konieczne, by PKP PLK mogło realizować inwestycje dotowane z przyszłego budżetu Unii Europejskiej na lata 2014-20.

Jednocześnie Ministerstwo Transportu chce, by w rządowym projekcie uściślić, że planowane w tym roku cięcia wydatków budżetowych nie dotkną GDDKIA. - To stanowisko jest zrozumiałe, bo GDDKiA musiałaby w ramach oszczędności ograniczyć odśnieżanie dróg - uważa Furgalski. Bo pieniądze z budżetu drogowa Dyrekcja wydaje już tylko na utrzymanie i remonty dróg krajowych, od 2009 r. budując drogi głównie z kredytów i unijnych dotacji zbieranych przez Krajowy Fundusz Drogowy (KFD).

Cały artykuł czytaj tutaj.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • GLEWS, 2013-08-21 08:48:12

    Nie ma w co już uderzać, trupa się nie dobija!



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.