PARTNER PORTALU
  • BGK

Co może, a czego nie może rada gminy ws. planowania i zagospodarowania przestrzennego

  • pt    9 września 2019 - 16:21
Co może, a czego nie może rada gminy ws. planowania i zagospodarowania przestrzennego
Radni nie mogą także w uchwale wprowadzić rozróżnienia treściowego nie mającego związku z wpływem danego elementu na ład przestrzenny(fot. pixabay)

Rada gminy nie jest uprawniona do tego, aby zasady sytuowania tablic i urządzeń reklamowych wiązać z treściami na nich przekazywanymi - oceniła wojewoda dolnośląski.




  • Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym pozwala radzie na regulowanie zasad umieszczanie reklam i szyldów.  
  • Nie jest jednak możliwe obejmowanie regulacjami gminnych uchwał „jeżdżącej” lub „obnoszonej”.
  • Radni nie mogą także w uchwale wprowadzić rozróżnienia treściowego nie mającego związku z wpływem danego elementu na ład przestrzenny.

Rada Gminy Mysłakowice podjęła uchwałę w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.

Wojewoda dolnośląski uznał jednak uchwałę za niezgodną z prawem, zarzucając jej wiele błędów i nieścisłości.

Radni powołując się na zapisy ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym uchwalili m.in., że obejmują uchwałą także reklamę mobilną, przez którą rozumieć należy reklamę umieszczoną na przyczepach samochodowych, lawetach, innych konstrukcjach i pojazdach, służących wyłącznie funkcji reklamowej oraz reklamę obnoszoną.

- Całość regulacji uchwały obejmować ma zasady rozmieszczenia reklam na określonym obszarze gminy, a zatem zakres przedmiotowy uchwały odnosi się do poszczególnych nieruchomości, na których są one lokalizowane. Brak jest natomiast podstaw do dokonywania regulacji odnoszących się do reklamy, która nie jest lokalizowana na danym terenie, lecz która przemieszcza się wraz z obiektem, na którym została zamieszczona, a więc ma charakter mobilny – ocenił jednak organ nadzoru.

Wojewoda dodał, że tym samym możliwe jest uregulowanie zasad lokalizowania reklam (tablic reklamowych, urządzeń reklamowych) na przyczepach samochodowych czy innych konstrukcjach i pojazdach, gdy służą one wyłącznie funkcji reklamowej. W takiej sytuacji są to bowiem przedmioty unieruchomione w terenie, sytuujące reklamę na konkretnej nieruchomości. Uchwała nie może jednak obejmować kwestii lokalizowania reklam na przyczepach samochodowych jeżeli poza funkcją reklamową pełniłyby one jakąkolwiek inną, w tym transportową, a zatem miały zachowaną możliwość przemieszczania.

- Tym bardziej zaś nie jest możliwe obejmowanie regulacjami uchwały „reklamy obnoszonej”, a więc takiej, która przemieszcza się wraz z osobą - czytamy także w uzasadnieniu.

Jak podkreślono zakaz sytuowania tablic i urządzeń reklamowych, których zasady określić ma organ stanowiący gminy nie może przybrać formy zakazu chodzenia z urządzeniem reklamowym. W ocenie wojewody taka forma regulacji jest sprzeczna z tym przepisem, naruszając jednocześnie art. 94 Konstytucji RP.



Zapraszamy na Forum Komunalne w trakcie Kongresu Nowego Przemysłu. Menedżerowie spółek komunalnych, samorządowcy i ministrowie spotkają się już 1 i 2 października 2019 r. Zarejestruj się już dziś!



REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.