PARTNER PORTALU
  • BGK

Coraz większa konkurencja na torach. Rywale podgryzają PKP

  • PAP    13 stycznia 2020 - 06:21
Coraz większa konkurencja na torach. Rywale podgryzają PKP
(fot.le.cz)

Dzięki pojawieniu się na polskich torach konkurencyjnych zagranicznych przewoźników, ceny biletów na ekspresy jeżdżące na najbardziej obleganych trasach mogą spaść nawet o połowę - informuje poniedziałkowa "Rzeczpospolita".




Jak podaje dziennik, monopol PKP InterCity chce w 2020 r. przełamywać zagraniczna konkurencja. Prywatny czeski Leo Express, który w weekendy jeździ już z Pragi do Krakowa i Wrocławia, dostał zgodę Urzędu Transportu Kolejowego na obsługę linii z Pragi do Terespola przez Katowice i Warszawę. Może też kursować z Pragi przez Kraków do Medyki. A od grudnia 2020 r. chciałby jeździć z Krakowa do Warszawy.

Od drugiej połowy roku inny czeski przewoźnik, RegioJet, planuje kursy z Pragi przez Kraków i Przemyśl do stacji Mościska na Ukrainie. Na konkurowanie z InterCity ma też ochotę niemiecka Arriva. Przymierza się m.in. do tras Wrocław-Szczecin, Łódź-Szczecin, Olsztyn- Szczecin czy Katowice-Wejherowo. Komercyjne połączenia (bez dofinansowania) chcą też rozszerzyć Przewozy Regionalne.

"Rz" pisze, że w perspektywie dwóch - trzech lat jest szansa na pojawienie się kolejnych graczy, jak niemiecki FlixTrain. Ten należący do FlixMobility przewoźnik wyrósł za Odrą na sukcesie autokarowego FlixBusa, który ma w Polsce mocną pozycję, a wkrótce zacznie jeździć także w Szwecji i we Francji. Te zapowiedzi dają nadzieję, że na najbardziej obleganych trasach może dokonać się cenowy przełom. Bilety w czeskich ekspresach między Warszawą a Katowicami i Krakowem miałyby kosztować 60-80 zł na dzień przed wyjazdem, a w promocjach jeszcze mniej. Zmusiłoby to InterCity do obniżek nawet o połowę.

Gazeta zwraca uwagę, że polski przewoźnik boi się tego scenariusza. Jednak według ekspertów konkurencja ma przynieść korzyści nie tylko pasażerom, ale także PKP. Jak twierdzi Michał Beim z Instytutu Sobieskiego, w Europie konkurencja powodowała spadek cen, a w konsekwencji wzrost zainteresowania podróżnych koleją i zwiększenie liczby pasażerów, na czym korzystali wszyscy. "Największym wrogiem InterCity nie są inni przewoźnicy, tylko indywidualna motoryzacja" - powiedział "Rz" Beim.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • na co czeka PiS ?, 2020-01-13 08:29:28

    MOIM ZDANIEM : Niestety, nie widać żadnej nadziej na usunięcie ustawowych wrogów transportu zbiorowego w Polsce, czyli naprawy haniebnej, szkodliwej naszemu narodowi ustawy o ptz, a z każdym dniem jej działania tworzą się bardzo trudne do odwrócenia skutki - mamy wykluczenie transportowe Rodaków, ma...my tzw. białe plamy komunikacyjne, mamy zakorkowane drogi i miasta, mamy smog samochodowy i hałas. Zupełnie nie rozumiem dlaczego PiS nie naprawił tej tragicznie kiepskiej ustawy, choć jakoby coś myśli w tym temacie, ale przedstawiony projekt UD 126 to lipa nadająca się do kosza bo tam nie ma co poprawiać, należałoby projekt napisać od nowa, całkowicie zmieniając myślenie przyjęte przez tuskowy rząd. Czasami mogą nasuwać się czarne myśli, czy aby na pewno te przepisy stworzono z myślą o zapewnieniu elementarnych potrzeb naszego narodu, bo praktycznie wyszło na to, że moja Ojczyzna stała się dużym rynkiem zbytu na już wyeksploatowane , toksyczne auta, busy i autobusy od przysłowiowego "niemca" - a jej główny "ojciec" wyjechał na stanowisko "KRÓLA EUROPY".  rozwiń
  • wytłumacz to koniowi., 2020-01-13 07:49:08

    Moim zdaniem, wskazując "największego wroga" InterCity ekspert powinien pójść dalej - wg mnie faktycznym wrogiem nie tylko PKP, ale całego polskiego pozamiejskiego publicznego transportu zbiorowego jest fatalna ustawa o publicznym transporcie zbiorowym z 2010 roku w zakresie pozamiejskiego... autobusowego ptz - gdyż to głównie z jej powodu mamy w naszym kraju zjawisko "przymusowego posiadania własnego samochodu, po prostu bez własnego auta w naszym kraju nie daje się normalnie funkcjonować- oczywiście jest to zjawisko mniej grożne szybkim przewozom dalekim, bez zatrzymywania się na małych stacjach . Wszyscy wiemy, że jak ktoś kupi jakieś auto to jeżdzi nim wszędzie, czyli nawet w mieście , czy tam gdzie mógłby pojechać komunikacją zbiorową.  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.