Partnerzy portalu

Cysterna z gazem do autobusów stanęła przy Ostrobramskiej

PGNiG i stołeczny Miejski Zakład Autobusowy symbolicznie rozpoczęły w piątek realizację rocznego kontraktu na dostawy skroplonego gazu ziemnego do napędu autobusów komunikacji miejskiej. Kontrakt przewiduje dostawę ok. 1000 ton LNG dla 35 autobusów.

W zajezdni przy ulicy Ostrobramskiej uroczyście dokonano pierwszego tankowania zbiorników paliwem dostarczonym przez autocysternę od PGNiG Obrót Detaliczny na mocy kontraktu o wartości ok. 4 mln zł, podpisanego w kwietniu 2019 r.

Wiceprezes ds. handlowych PGNiG Maciej Woźniak podkreślał, że kontrakt - oprócz wymiaru biznesowego - to także satysfakcja, bo dostawy "udało się nam przechwycić po firmie, z którą mamy długą historię kontaktów biznesowych". (Chodzi o filię Gazpromu - przyp. red.).

Prezes MZA Jan Kuźmiński przypomniał, że pierwsze próby z gazowym napędem autobusów miejskich w Warszawie przeprowadzono już w latach 30. XX w. Warszawski przewoźnik miał wtedy autobus na holcgaz- gaz drzewny. Dalsze próby i zamówienia kolejnych pojazdów przerwał wybuch wojny.

- Gaz wrócił na początku XXI w., a w 2015 r. na ulice stolicy wyjechały pierwsze autobusy na LNG - dodał Kuźmiński.

 

Czytaj też: Mniej pasażerów, za to dłuższe linie. GUS przyjrzał się komunikacji miejskiej

Obecnie jest ich 35, a ponad 90 proc. z nich codziennie wyjeżdża na ulice. Według prezesa MZA, kolejny kontrakt na LNG będzie już miał wartość kilkudziesięciu milionów, a kiedy spółka zbuduje nową zajezdnię na ulicy Spedycyjnej, przystosowaną do obsługi autobusów na gaz - wartość dostarczanego paliwa przekroczy 100 mln zł. - Autobusy na gaz będą na pewno wykorzystywane jeszcze przez co najmniej kilkanaście lat - dodał Kuźmiński.

Prezes PGNiG Obrót Detaliczny Henryk Mucha podkreślił, że umowa opiewa na dostawę niespełna 1000 ton LNG, czyli ok. 650 tys. m sześc. gazu. Ale - jego zdaniem - w związku z planami miasta, które zamierza mieć ok. 250 autobusów na LNG i sprężony gaz ziemny CNG - ilość ta zostanie co najmniej podwojona.

Czytaj też: Kutno: dwie oferty w przetargu na zakup elektrycznych autobusów. Do wydania kilkanaście milionów

Wiceprezes PGNiG OD Marcin Szczudło przypomniał, że napęd gazowy charakteryzuje się bardzo niską emisją i stanowi znakomitą i bezpieczną alternatywę dla benzyny i oleju napędowego. Transport drogowy w Warszawie odpowiada za emisję 40 proc. pyłów PM10, 20 proc. pyłów PM2,5 i 15 proc. benzo-a-pirenu. Emisja z napędu gazowego jest niższa o 70-80 proc. dla każdej z tych substancji - zaznaczył Szczudło. 

KOMENTARZE0

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!