PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Czy za 1,5 miliarda złotych da się zapewnić transport publiczny w polskich powiatach?

  • Michał Wroński    28 lutego 2019 - 06:00
Czy za 1,5 miliarda złotych da się zapewnić transport publiczny w polskich powiatach?
Powiat lipnowski jako jeden z nielicznych w Polsce utworzył własny zakład transportu publicznego (fot. www.lipnowski.powiat.pl)

Do niedawna jeszcze temat wykluczenia komunikacyjnego „Polski powiatowej” obecny był jedynie w dyskusjach wąskiego grona aktywistów ruchów miejskich i specjalistów od transportu zbiorowego. Za sprawą przedwyborczych deklaracji Prawa i Sprawiedliwości, a wcześniej partii „Wiosna” Robert Biedronia stał się jednym z wiodących wątków debaty politycznej w Polsce. Deklaracje polityków natychmiast wywołały wśród ekspertów dyskusję o kosztach reanimacji transportu publicznego na polskiej prowincji.




  • Blisko 14 mln Polaków mieszka w gminach, gdzie nie istnieje organizowana przez samorząd komunikacja lokalna.
  • Premier Morawiecki zapowiada, że powiaty dostaną pieniądze na dopłatę do wozokilometrów, tak aby odbudować transport publiczny. W mediach krąży kwota 1,5 mld złotych.
  • Większość pytanych przez nas ekspertów uważa, że jeśli będą to pieniądze faktycznie dosypane do systemu, to pozwolą one reanimować transport publiczny na polskiej prowincji.

- W Polsce w ciągu ostatnich lat połączenia autobusowe zostały zredukowane - przywrócimy je – zapowiadał prezes PiS Jarosław Kaczyński podczas odbywającej się 23 lutego konwencji tej partii. O szczegółach tej operacji wiadomo wciąż niewiele. Z partyjnych przekazów wynika, że w grę wchodzi przywrócenie połączeń między powiatami i gminami. Sam Kaczyński stwierdził, że realizacja tej deklaracji "trochę potrwa", ale już premier Mateusz Morawiecki powiedział, że nastąpi to od kwietnia.

Transport publiczny wychodzi z niszy. Stanie się leitmotivem kampanii wyborczej?

- W pierwszej kolejności mamy już przygotowaną ustawę dotyczącą odbudowy komunikacji pomiędzy gminami, powiatami, gdzie ten transport został zwinięty. To są te tradycyjne PKS-y, ale mówimy też o transporcie prywatnym. Będzie to polegało na przekazaniu pewnych, dobrze wyliczonych, sum pieniędzy dla powiatów, po to, żeby mogły poprzez dopłatę do tzw. wozokilometra odbudować ten transport – mówił na antenie TVP w programie „Gość Wiadomości” premier Morawiecki.

Czytaj: Nowela ustawy o publicznym transporcie zbiorowym otworzy zamknięte przewozy szkolne?

Jak te prace mają się do trwających od lat przymiarek do dużej nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, nie wiadomo. Nie wiadomo też, ile kosztować miałoby podniesienie dogorywającego transportu publicznego na polskiej prowincji, choć w mediach krąży kwota 1,5 miliarda złotych.

Wiadomo natomiast, że sam pomysł nie jest nowy. Autobus w każdej gminie zapowiedział kilka tygodni temu Robert Biedroń w trakcie konwencji inaugurującej działalności partii „Wiosna”.

- Aż 14 milionów Polek i Polaków nie może dojechać do większego miasta, jeśli nie posiada samochodu. Dlatego zagwarantujemy transport publiczny jako obowiązek samorządów finansowy przez państwo – zapewniał Biedroń.

Obie partie zdecydowały się zatem umieścić na swych sztandarach w przededniu dwóch ważnych kampanii (do Parlamentu Europejskiego krajowego) to, co do tej pory funkcjonowało wyłącznie w opracowaniach ekspertów zajmujących się transportem publicznym, wystąpieniach Rzecznika Praw Obywatelskich czy raportach Najwyższej Izby Kontroli.

Spośród ugrupowań politycznych postulat dofinansowania regionalnej komunikacji autobusowej oraz obowiązek utrzymywania określonej minimalnej liczby kursów do każdej wsi sołeckiej umieściła swego czasu w swoim programie partia Razem, ale w świetle sondażowych wyników tego ugrupowania wydaje się, że ów program ma już wyłącznie historyczny walor, a jego autorom pozostanie obserwować, jak inni wcielają te założenia w życie (jeśli faktycznie wcielą).

Specjaliści ostrzegali od dawna. Mówili wręcz o upadku





REKLAMA




×
KOMENTARZE (10)

  • nie chcem, ale muszę, 2019-03-04 21:02:16

    Do 0,8 mld. zł.: - KONIOWI TO WYTŁUMACZ, ma duży łeb to się nie zdenerwuje - bo jak myślę, oni to wiedzą, - oni chyba nie chcom, ale będą musieli ?
  • koniec żartów !, 2019-03-02 13:16:22

    Skoro temat jest w programie "PIĄTKA KACZYŃSKIEGO" , to jestem pewien , że coś z tego będzie.
  • 0,8 mld. zł., 2019-03-02 07:20:50

    wczoraj słyszałem o kwocie 0,8 mld. zł na przywrócenie połączeń autobusowych - to z pewnością wystarczyłoby, ale pod warunkiem przyjęcia dobrych przepisów ustawy o ptz, czyli m. in : 1) powodujących likwidację "wolnoamerykanki" (usunąć zakaz przyznawania prawa wyłącznego -art.20 ustawy o p...tz) ; 2) gminy powinny zrezygnować z utrzymywania swoich autobusów szkolnych i wykupić bilety miesięczne uczniom i opiekunom w publicznej komunikacji autobusowej; 3) należałoby zmienić model organizacji pozamiejskiego drogowego ptz z "linii komunikacyjnych" na "duże obszary komunikacyjne" ; 4) usunąć przepisy niszczące PKS-y.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.