PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Darmowa komunikacja. Czy się opłaca?

  • Anna Trojanowska    12 września 2014 - 00:01
Darmowa komunikacja. Czy się opłaca?

Żory stały się jednym z pierwszych miast w Polsce, które wprowadziły bezpłatną komunikację miejską. W ślad za nimi poszedł Lubin. Czy darmowa komnikacja miejska się opłaca?




Powodem wprowadzenia w Żorach darmowej komunikacji była spadająca w ostatnich latach liczba pasażerów miejskich autobusów oraz coraz większe dopłaty z budżetu gminy do komunikacji (pokrywano 72 proc. kosztów). Wraz z nimi rosły ceny biletów, a to jeszcze bardziej ograniczało liczbę pasażerów. Dzięki darmowym autobusom ta tendencja się zmieniła.

– Do 30 kwietnia, kiedy nie było jeszcze bezpłatnego transportu, płaciliśmy 4,40 zł za km. Natomiast dopłata do bezpłatnej komunikacji miejskiej w Żorach wynosi od 1 maja br. 3,54 zł za km. Miesięczny koszt za bezpłatną komunikację miejską wynosi około 150 tys zł – tłumaczy Anna Ujma, doradca prezydenta ds. Promocji, Kultury i Sportu Urzędu Miasta Żory.

Jak tłumaczy doradca prezydenta, udało się osiągnąć główny cel – wzrost liczby pasażerów w autobusach.

Czytaj też: Ruszają darmowe autobusy w Żorach

– Zmniejszyła się liczba samochodów na ulicach miasta, wielu mieszkańców zaczęło dojeżdżać do pracy czy szkoły i innych miejsc autobusami bezpłatnej komunikacji miejskiej – wyjaśnia.

Jak tłumaczy, mniej samochodów w mieście, to mniejsza emisja spalin oraz więcej miejsc parkingowych w centrum miasta. – Zmalała także liczba korków samochodowych w mieście, a jeden z mieszkańców przygotował dla mieszkańców bezpłatną aplikację na telefon, którą można pobrać na Google Play, aplikacja zawiera aktualne rozkłady jazdy autobusów – wyjaśnia Ujma.

Czytaj też:Kuszą wyborców bezpłatną komunikacją w miastach

Samorząd po czteromiesięcznych doświadczeniach z darmową komunikacją stanowczo oświadcza, że był to bardzo dobry i przyszłościowy pomysł.

– Nie zamierzamy z niego rezygnować, wręcz przeciwnie, robimy wszystko, aby był jak najlepszy, jak najdoskonalszy dla naszych mieszkańców. Z tego względu np. przez trzy miesiące od wdrożenia projektu prowadziliśmy dialog z mieszkańcami. Żorzanie mogli zgłaszać nam swoje uwagi do funkcjonowania bezpłatnej komunikacji miejskiej. Przysyłano do nas maile, listy, a także przychodzono osobiście i wyrażano opinie na temat projektu – mówi doradca prezydenta.

Pomysł bardzo spodobał się mieszkańcom, którzy chętnie sugerowali zmiany lokalizacji przystanków, zmiany w przebiegu poszczególnych linii, informowali o napełnieniach w autobusach.

– Postanowiliśmy dokonać analizy tych uwag i niektóre z nich wdrożyć w życie, stąd od września wprowadzono zmiany w funkcjonowaniu „BKM". Obecnie, po siedmiu darmowych liniach jeździ jedenaście specjalnie oklejonych, klimatyzowanych autobusów. Większe autobusy pojawiły się po tym, jak mieszkańcy zaczęli zgłaszać uwagi na temat napełnień w autobusach. Pojazdy mogące pomieścić więcej pasażerów niż dotychczas pojawiły się na linii nr 5 w dzielnicy Rój oraz na linii nr 6 w dzielnicy Baranowice – wyjaśnia Anna Ujma.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (6)

  • Ukasz, 2014-09-14 13:29:08

    Do Dawid J.: Tak sprawiedliwe, ale dla Korwinowskich egoistów nie dociera, że na tym idzie oszczędzać. Komunikacja korzysta z zaledwie kilku procent dróg, reszta dróg jest utrzymywana z moich podatków, niech kierowcą bramki postawią na tych pozostałych drogach, to wtedy zgodzę się płacić za komunika...cję publiczną w postaci biletu.  rozwiń
  • Dawid J., 2014-09-14 12:23:24

    Miasto Żory ma zadłużenie na poziomie ponad 55%, więc tu trzeba rozwiązań odwrotnych niż komunistyczne, czyli coraz mniej kompetencji miasta w sprawach gospodarczych, komunikacyjnych, itp. Pozwolić, żeby prywatne busy jeździły, itp. Wszyscy kierowcy, którzy nie jeżdżą komunikacją miejską dokładają w... podatkach innym do przejazdów. Czy to jest sprawiedliwe? Chyba nie.  rozwiń
  • Gog, 2014-09-14 10:27:18

    Do Zdziwiony: Lubin i Lublin to dwa różne miasta

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.