PARTNER PORTALU
  • BGK

Darmowa komunikacja publiczna. Kto uruchamia, kto rezygnuje?

  • Piotr Wiewióra    5 listopada 2019 - 06:02
Darmowa komunikacja publiczna. Kto uruchamia, kto rezygnuje?
Bezpłatna komunikacja w Mińsku Mazowieckim funkcjonuje od stycznia 2018 roku (fot. minsk-maz.pl)

Jeszcze całkiem niedawno bezpłatny transport zbiorowy dla mieszkańców był w Polsce czymś nie do pomyślenia. Tymczasem w ostatnich latach zdecydowało się na to już kilkadziesiąt samorządów – część, szczególnie tych największych, uprzywilejowała w ten sposób niektóre grupy społeczne jak uczniowie czy seniorzy, inne z konieczności kupowana biletów zwolniły wszystkich. Niestety nie wszędzie udało się te preferencyjne warunki utrzymać m.in. w związku z malejącymi dochodami i wzrostem cen. Żeby budżet podreperować, niektórzy podwyższyli ceny biletów lub zrobią to w najbliższym czasie.




  • Celem darmowej komunikacji publicznej jest zachęcenie mieszkańców, żeby nie wjeżdżali samochodami do centrum miasta. Dzięki temu korki mają być mniejsze, wolnych miejsc do parkowania więcej, a emisja spalin do atmosfery ograniczona.
  • Z bezpłatnych przejazdów dla uczniów zrezygnowała właśnie Częstochowa, a niebawem prawdopodobnie do biletów wróci Wieluń, który niespełna 2 lata temu zwolnił z opłat wszystkich mieszkańców.
  • Wzrost cen np. energii i paliw zmusił w tym roku do podwyżek cen biletów władze m.in. Krakowa, Białej Podlaskiej i Grudziądza, a niebawem temat ponownie podejmą samorządowcy w Kielcach. 

W 2013 roku estoński 400-tysięczny Tallinn stał się pierwszą światową stolicą, która wprowadziła bezpłatną komunikację publiczną dla wszystkich mieszkańców. Warszawa póki co nie zdecydowała się na tak ekstremalną ulgę. W gronie oferujących bezpłatne przejazdy dla wszystkich mieszkańców wciąż brak też innych największych polskich miast. Zarówno w Warszawie, jak i m.in. w Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu czy Białymstoku udostępniono je natomiast pewnym grupom społecznym, głównie dzieciom i uczniom miejscowych szkół, osobom niepełnosprawnym czy seniorom (nie licząc osób, którym przysługują zwolnienia ustawowe). Miasta twierdzą, że zwolnienie wszystkich mieszkańców oznaczałoby zbyt duże ubytki w budżetach, na co nie mogą sobie pozwolić.

Zobacz też Wydatki polskich miast na lokalny transport zbiorowy w roku 2019. W czołówce Warszawa, Metropolia i Kraków.

Władze kolejnych samorządów regularnie podejmują decyzje korzystne przynajmniej dla niektórych grup. Trzymając się tylko 2019 roku, wspomniany Wrocław od 1 stycznia zezwolił na darmowe korzystanie z miejskich autobusów i tramwajów osobom, które ukończyły 68. rok życia. To efekt uchwały z 2017 roku, zgodnie z którą co roku do 2022 obniżany jest wiek uprawniający do bezpłatnych przejazdów. Decyzją miejskich władz już wcześniej zwolniono z konieczności kupowania biletów m.in. uczniów w wieku do 21 lat.

Gdzie i kogo jeszcze zwolniono z opłat w 2019 roku

Pod koniec lutego częściowo bezpłatna stała się pabianicka komunikacja miejska – dla posiadaczy samochodów osobowych oraz osób, które towarzyszą im w przejazdach po mieście w liczbie co najwyżej równej tej, ilu podróżnych zmieściłoby się w jego pojeździe. Żeby nie płacić muszą się jednak wylegitymować Kartą Pabianiczanina, wydawaną mieszkańcom, którzy właśnie w tym mieście płacą podatki oraz członkom ich rodzin.

Uczące się dzieci i młodzież do 21. roku życia, uczniowie szkół policealnych do 24. roku życia oraz studenci do 26. roku życia – to od 1 marca lista osób uprawnionych do korzystania z darmowej komunikacji miejskiej w Jeleniej Górze.

Z kolei Kalisz od lipca 2019 r. wprowadził bezpłatną komunikację dla emerytów i rencistów, dzieci, młodzieży uczącej się do 24. roku życia oraz studentów studiów dziennych do ukończenia 26 lat. Trzeba mieć jednak Kaliską Kartę Mieszkańca.



4Buildings - nowe wydarzenie branży budowlanej w Polsce i cztery niezależne konferencje o najważniejszych trendach w budownictwie XXI wieku - już 15-17 listopada w Katowicach. Zarejestruj się teraz!



REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Częstochowianin, 2019-11-05 09:49:35

    Nie wiem, czy państwo wiecie, ale na darmowej komunikacji miejskiej można... zarobić, bardziej niż na klasycznej formie z biletami. Ponieważ można to ściągnąć w opłatach, a więc na komunikację płaci także osoba co nie jeździ komunikacją miejską, a przez darmowe bilety będzie można ją zachęcić, a dla... codziennie jeżdżących nie będzie żadnej różnicy w finansach. Same korzyści. Niestety UM Częstochowa wie lepiej (MPK się ponoć sprzeciwiało) i już jest więcej gapowiczów, więcej aut na ulicy, po prostu brawo!  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.