PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Do elektrycznych samochodów miasta muszą dopłacać. Pokazała to porażka Vozilli we Wrocławiu

  • Michał Wroński    6 lutego 2020 - 12:00
Do elektrycznych samochodów miasta muszą dopłacać. Pokazała to porażka Vozilli we Wrocławiu
Jeszcze do 30 kwietnia na ulicach Wrocławia obecne będą samochody wypożyczalni Vozilla (fot. M. Wroński/PTWP)

Za trzy miesiące z ulic Wrocławia definitywnie znikną samochody wypożyczalni Vozilla - pierwszej w Polsce miejskiej wypożyczalni samochodów elektrycznych. Porażka tego projektu pokazała, że w polskich realiach elektryczny carsharing bez finansowego wsparcia ze strony samorządów może mieć problem, by utrzymać się na rynku.




  • Pierwsza w Polsce miejska wypożyczalnia samochodów miała działać 5 lat. Zakończy działalność po 30 miesiącach.
  • Okazało się, że bez dopłaty z budżetu gminy elektryczny carsharing jest zbyt drogi na kieszeń polskiego użytkownika.
  • Wrocław odziedziczy po Vozilli markę i oprogramowanie informatyczne systemu, więc nie można wykluczyć, że wypożyczalnia jeszcze kiedyś wznowi działalność.

Pierwsze elektryczne pojazdy pod szyldem Vozilli wyjechały na ulice Wrocławia z początkiem listopada 2017 roku. Do dyspozycji mieszkańców przekazano flotę 200 samochodów - 190 aut osobowych i 10 vanów. Na zachętę użytkownicy Vozilli otrzymali możliwość jazdy buspasami, parkowania za darmo w miejskiej strefie płatnego parkowania i w strefie VIP wrocławskiego lotniska, a także 200 przeznaczonych tylko dla nich dla miejsc parkingowych w centrum miasta. Projekt realizowany był w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, z zaangażowaniem miasta oraz prywatnego operatora systemu.

W ciągu dwóch pierwszych lat istnienia wypożyczalni zarejestrowało się w niej 57 tysięcy użytkowników, którzy w tym okresie dokonali 58 tysięcy wypożyczeń. Kierowcy korzystający z Vozilli przejechali w sumie ponad 4,25 mln km, co – jak skwapliwie policzono – było równoznaczne z dokonaniem ponad 100 okrążeń wokół kuli ziemskiej.

- Projekt od początku cieszy się dużym zainteresowaniem i jego popularność nie słabnie. Notujemy stały wzrost liczby nowych użytkowników – mówił przy okazji jubileuszu Miłosz Franaszek, szef projektu Vozilla.

Dwa miesiące później ten sam Miłosz Franaszek mówił, że projekt "w obecnej formie stracił sens swojej kontynuacji". Stwierdził tak po tym, jak w połowie stycznia firma Enigma Systemy Ochrony Informacji podpisała aneks do umowy z Wrocławiem, skracający okres działalności wypożyczalni do 30 kwietnia 2020 r.

- Brak przykładów podobnych wypożyczalni funkcjonujących w zbliżonych uwarunkowaniach sprawia, że MWSE Vozilla można traktować jako eksperyment, z którego zebrana wiedza posłuży całej branży i pozwoli dalej rozwijać ideę sharing economy w Polsce – ocenił Franaszek.

Czytaj: Carsharing i rowery miejskie w transporcie publicznym. Potrzebne opłaty za wjazd do miast?

- Szkoda, że tak się stało, choć zaskoczony takim obrotem sprawy nie jestem – komentuje w rozmowie z PortalSamorzadowy.pl Maciej Bluj, wiceprezydent Wrocławia w okresie, gdy Vozilla rozpoczynała działalność, a obecnie ekspert w zakresie smart cities. Jak dodaje, po optymistycznym początku funkcjonowania wypożyczalni kolejne miesiące przynosiły już znacznie mniej budujące wieści dotyczące czasu wykorzystania pojazdów. Potencjalnych użytkowników zniechęcały relatywnie wysokie (w porównaniu do diesli) ceny wynajmu samochodów i kłopoty z miejscami parkingowymi, zastawianymi przez nieuprawnione do tego pojazdy.





REKLAMA


Bezprecedensowe w skali Europy forum wielowątkowej dyskusji dotyczącej kluczowych zagadnień dla systemów opieki zdrowotnej. Już 5-6 marca 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.



×
KOMENTARZE (3)

  • powietrze wszystkim., 2020-02-07 15:23:45

    Do Tomasz: Panie Tomaszu, skorzystałby Pan z czystego powietrza w mieście , a przecież zdrowie jest najważniejsze , nie stałby Pan w korkach , byłoby więcej miejsca na zieleńce, bo nie byłyby zamieniane na betonowe parkingi. W ostatnich dwóch latach długość życia w Polsce uległa skróceniu. Z powodu ...smogu umiera w Polsce rocznie około 45 - 50 tysięcy ludzi.  rozwiń
  • Tomasz, 2020-02-07 14:47:47

    Do nie dopłacać.: Miasto czyli kto? Czymże jest miasto? Czemu karzesz innym dopałacać w podatkach za usługi z których nie korzystają?
  • nie dopłacać., 2020-02-07 07:26:24

    miasto powinno dopłacać do miejskiego transportu zbiorowego, a nie do zagęszczających ulice indywidualnych aut osobowych.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.