PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Do małych miejscowości może powrócić transport zbiorowy. Nie chodzi o "piątkę PiS"

  • KDS    2 maja 2019 - 06:49
Do małych miejscowości może powrócić transport zbiorowy. Nie chodzi o "piątkę PiS"
Projekt Eagle Bus jest przeznaczony dla samorządów. (fot.shutterstock.com)

Polacy opracowują mały pojazd elektryczny, który będzie mógł przewozić nawet 18 osób, przez co mógłby się sprawdzić właśnie w mniejszych miejscowościach. Ma być to rozwiązanie dla miast do 40 tys. mieszkańców.




  • Inwestycja w małe miejskie pojazdy przeznaczone do przewozu osób może zrewolucjonizować transport publiczny w małych miejscowościach.
  • Dziś albo go nie ma tam wcale, albo przeszedł w ręce prywatnych przewoźników, których oferta nie zawsze odpowiada na potrzeby mieszkańców.
  • Eagle Bus to mały pojazd miejski do przewozu 18 osób plus powierzchnia na wózek inwalidzki lub wózek z dzieckiem. Opracowują go Polacy. 

- Jest to mały transport miejski dla miast do 40 tys. mieszkańców. To taka nisza, która nie została jeszcze zagospodarowana, a coraz więcej miast właśnie potrzebuje takiego transportu ekologicznego z energią elektryczną lub innym napędem, który nie jest spalinowy - mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Sebastian Szczepaniak z Fundacji Pracy Narodów.

Nisza, która wytworzyła się w małych polskich miastach na rynku transportu zbiorowego, zaczęła się tworzyć tuż po transformacji ustrojowej. Organizacja transportu zbiorowego spadła wówczas na samorządy. O ile w dużych miastach spółki uzyskiwały rentowność, o tyle w mniejszych systematycznie spadał popyt na płatne przejazdy, co ostatecznie doprowadziło do zamykania działalności. Przełomem było wprowadzenie przez Ząbki bezpłatnej komunikacji zbiorowej. Niedługo potem taki sam pomysł sprawdził się w 40-tysięcznej Nysie.

Organizacja bezpłatnego transportu zbiorowego w oparciu o zeroemisyjny tabor może być obecnie bardzo atrakcyjnym rozwiązaniem dla samorządów.

Czytaj więcej: Konin chce kupić autobusy elektryczne. Na razie testuje hybrydę

- Projekt Eagle Bus jest przeznaczony dla samorządów, aby mogły na swoim terenie wdrażać ekologiczną komunikację miejską i wyjść naprzeciw potrzebom mieszkańców. To szansa także na walkę ze smogiem, żeby mniej samochodów poruszało się w centrach, nawet małych miast, do 40 tys. mieszkańców. Do nich właśnie kierujemy nasze rozwiązanie - mówi Sebastian Szczepaniak.

Trend polegający na ograniczaniu ruchu spalinowego w centrach miast nakłonił do wprowadzenia darmowych przejazdów także i większe miasta, takie jak 200-tysięczne Kielce (dwie bezpłatne linie kursują po ścisłym centrum) czy ponad 100-tysięczne Opole. Pojawiają się jednak głosy, że tego typu linie, zwłaszcza kursujące w centrum, powinny być obsługiwane wyłącznie przez autobusy elektryczne, z uwagi na ekologię.

Opracowywany przez Polaków pojazd nie wymaga instalacji miejskich ładowarek. Wystarczy jedna, znajdująca się w bazie. Baterie mogą być w nim ponadto podmieniane w ciągu dnia, na postoju. Zasięg to jak na razie około 60–80 km, ale docelowo ma się on wydłużyć nawet do 150 km. Twórcy są już na etapie wstępnych rozmów z zainteresowanymi samorządami.

- Jest to pojazd stuprocentowo napędzany energią elektryczną, ma on na dachu panele fotowoltaiczne, które doładowują baterie. Cały proces może być zamknięty w cyklu całkowicie ekologicznym. Energia na doładowywanie tego pojazdu może pochodzić z centrów generowania energii wiatrowej - przekonuje ekspert.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (4)

  • porażka PiS-u ?, 2019-05-04 18:17:38

    niestety wszystkie znaki na Niebie i na Ziemi pokazują , że PIĄTKA KACZYŃSKIEGO w zakresie przywracania pks-ów byłaby wielką porażką PiS-u.
  • PIĄTKA czy ŚCIEMA ?, 2019-05-03 10:27:37

    Nie wydaje się aby były przywrócone połączenia autobusowe obiecane w PIĄTCE KACZYŃSKIEGO, GDYŻ CHYBA NAWET MINISTERSTWO INFRASTRUKTURY , jak się wydaje nie ma takich zamiarów, o czym mogłoby świadczyć usunięcie art. 5a z projektu nowelizacji ustawy o PTZ UD 126, a który to art . miał określać ustaw...ową minimalną dostępność osób do publicznego transportu zbiorowego w Polsce - czyli jak rozumiem państwo polskie nie zapewniałoby swoim obywatelom dostępności do PTZ nawet na najniższym poziomie - czyli trzeci świat ?  rozwiń
  • rozdają biznes ! ! ?, 2019-05-02 19:52:44

    Pozamiejski drogowy transport zbiorowy mógłby powrócić, ale chyba nie powróci bo jak rozumiem projekt nowelizacji ustawy o PTZ, UD 126 - Ministerstwo Infrastruktury proponuje bezpłatne rozdawnictwo dla biznesmenów prawie całego rynku rentownych przewozów autobusowych - a przewozy deficytowe miały...by być kupowane za gotówkę samorządową i rządową - więc taki model udać się nie może, gdyż potrzebne byłyby bardzo duże pieniądze publiczne. Należałoby "sprzedawać " rynek przewozów rentownych za cenę świadczenia usług przewozowych na liniach deficytowych.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.